Gå til innhold
Arkivverket
Arild Kompelien

Forvirrende nummerering av skifteprotokoller

Recommended Posts

Arild Kompelien

Nummereringa av protokollene stemmer ikke med det man finner når man åpner protokollen. Er det ei ny nummerering fra Statsarkivet slik jeg vet har skjedd med pantebøkene?

Åpner man Skifteprotokoll 11 - Grue, kommer man til protokoll 7, og åpner man Skifteprotokoll 12 - Hof, åpner protokoll 11 seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Nummereringa av protokollene stemmer ikke med det man finner når man åpner protokollen. Er det ei ny nummerering fra Statsarkivet slik jeg vet har skjedd med pantebøkene?

Åpner man Skifteprotokoll 11 - Grue, kommer man til protokoll 7, og åpner man Skifteprotokoll 12 - Hof, åpner protokoll 11 seg.

Riksarkivets Seksjon for digitalisering og konservering forholder seg til den katalogiseringen som Statsarkivet på Hamar benytter - se Arkivportalen. Siden mikrofilmingen startet for over 60 år siden, har mange arkiv blitt ordnet og katalogisert på nytt, og arkivet etter Solør og Odalen sorenskriveri er åpenbart blant disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Det ante meg at det var forklaringa. Men forbannet irriterende når man har skrevet av fra originalfilmene. Det samme har de gjort med pantebøkene. Det vil si at alle gamle kildehenvisninger blir feil sammenlignet med det nye.

Eller - hva skal man bruke til kildehenvisning? Inngangen på Digitalarkivet sier Protokoll 12, men når man går inn på den er den merket med Protokoll 11. Slikt er rot, og virker unødig på meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det ante meg at det var forklaringa. Men forbannet irriterende når man har skrevet av fra originalfilmene. Det samme har de gjort med pantebøkene. Det vil si at alle gamle kildehenvisninger blir feil sammenlignet med det nye.

Eller - hva skal man bruke til kildehenvisning? Inngangen på Digitalarkivet sier Protokoll 12, men når man går inn på den er den merket med Protokoll 11. Slikt er rot, og virker unødig på meg.

I ditt konkrete eksempel vil korrekt kildehenvisning etter dagens katalog være skifteprotokoll nr. 12, uavhengig av hva den gamle etiketten viser. Hvorfor protokollene har blitt renummerert ved ordning og katalogisering, kjenner jeg ikke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kmg

Kan i denne sammenheng også peke på at det finnes noen avvik i sideanvisningen (folio i disse tilfellene) i den digitale og den fysiske kilden for Christianias eldste skifteprotokoller. Det positive mht. skifteprotokollene er at man i utgangspunktet har ønsket en korrekt sideangivelse når folio er anvendt, f.eks. f.263b-264a i motsetning til f.eks. kirkebøkene hvor for nevnte folio angis 264.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.