Gå til innhold
Arkivverket
Berit Knudsen

Kirkebøker - sognehistorikk

Recommended Posts

Berit Knudsen

Hva har skjedd? Hvor har det blitt av Aker og menigheter på B.... Hvorfor har dissentersamfunn havnet nederst på lista her? Før var det greit at menighetene sto alfabetisk. http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Ang. alfabetisk så ser jeg at noen steder i landet står listene alfabetisk, mens andre steder følger det et nummersystem. Personlig synes jeg det alfabetiske systemet er enklest å finne fram i, for da slipper man å "bla" på måfå for å finne en menighet. Går det an å få gjennomført alfabetiske lister?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på dette.

Hvorfor står ikke Aker, Bekkelaget, Botsfengslet, Bredtvet, og Bøler i oversikten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael Moum

Aker delt delt i 3; Gamle Aker, Østre Aker og Vestre Aker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det vet jeg. De ble utskilt fra Aker i 1853/61.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på dette.

Hvorfor står ikke Aker, Bekkelaget, Botsfengslet, Bredtvet, og Bøler i oversikten?

Vi beklager at spørsmålet har blitt oversett.

Aker hadde uheldigvis falt ut av oversikten i forbindelse med overføring av soknehistorikken fra gamle til nye nettsider ifjor, men har kommet på plass igjen nå i kveld. Bekkelaget, Botsfengselet, Bredtvet og Bøler var heller ikke omtalt i soknehistorikken på de gamle nettsidene. Med unntak av Botsfengselet er dette såpass nye menigheter at det knapt er avlevert og digitalisert kirkebøker. Botsfengselets grenser gir seg selv.

Soknehistorikken er en omarbeiding av de gamle mikrofilmregistrene. Som opplyst på soknehistorikkens framside, vil det ikke bli lagt ressurser i å oppdatere den, da Arkivportalen etter hvert vil overta funksjonen.

I noen fylker er prestegjeldene og soknene satt opp etter en nummerering som det ansvarlige statsarkivet benytter, og ikke alfabetisk. Her vil det være enklest å benytte søkefunksjonen i nettleseren, vanligvis Ctrl+F, for å finne fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

TAkk for svaret Kristian.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.