Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker - sognehistorikk


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Hva har skjedd? Hvor har det blitt av Aker og menigheter på B.... Hvorfor har dissentersamfunn havnet nederst på lista her? Før var det greit at menighetene sto alfabetisk. http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

 

Ang. alfabetisk så ser jeg at noen steder i landet står listene alfabetisk, mens andre steder følger det et nummersystem. Personlig synes jeg det alfabetiske systemet er enklest å finne fram i, for da slipper man å "bla" på måfå for å finne en menighet. Går det an å få gjennomført alfabetiske lister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på dette.

 

Hvorfor står ikke Aker, Bekkelaget, Botsfengslet, Bredtvet, og Bøler i oversikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på dette.

 

Hvorfor står ikke Aker, Bekkelaget, Botsfengslet, Bredtvet, og Bøler i oversikten?

 

Vi beklager at spørsmålet har blitt oversett.

 

Aker hadde uheldigvis falt ut av oversikten i forbindelse med overføring av soknehistorikken fra gamle til nye nettsider ifjor, men har kommet på plass igjen nå i kveld. Bekkelaget, Botsfengselet, Bredtvet og Bøler var heller ikke omtalt i soknehistorikken på de gamle nettsidene. Med unntak av Botsfengselet er dette såpass nye menigheter at det knapt er avlevert og digitalisert kirkebøker. Botsfengselets grenser gir seg selv.

 

Soknehistorikken er en omarbeiding av de gamle mikrofilmregistrene. Som opplyst på soknehistorikkens framside, vil det ikke bli lagt ressurser i å oppdatere den, da Arkivportalen etter hvert vil overta funksjonen.

 

I noen fylker er prestegjeldene og soknene satt opp etter en nummerering som det ansvarlige statsarkivet benytter, og ikke alfabetisk. Her vil det være enklest å benytte søkefunksjonen i nettleseren, vanligvis Ctrl+F, for å finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.