Gå til innhold
Arkivverket
Geir Alsaker

Skifteattester i forbindels med nytt ekteskap

Recommended Posts

Geir Alsaker

I forbindelse med inngåelse av nytt ekteskap er det ofte opplysti kirkebøkene at vedkommende er "enkemand" eller "enke" og at det er levert skifteattest.

Mitt spørsmål er som følger:

Finnes disse skifteattestene hos Statsarkivet og er de tilgjengelig i en eller annen form? Hvilke krav setter Statsarkivet for innsyn? I mitt tilfelle gjelder det et nytt ekteskap som ble inngått i Domkirken i Bergen 1853.

Jeg har så langt ikke funnet noe i skiftematerialet som er tilgjengelig i databasene hos Digitalarkivet.

Med vennlig hilsen

Geir Alsaker

1630 Gamle Fredrikstad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Arkivet fra Bergen skifterett, Byfogd og byskriver i Bergen, har en rekke med kopier av skifteattester fra 1900-tallet.

Det var tidligere krav om at enke eller enkemann la fram attest om at skifte var holdt eller at det ikke var nødvendig å holde skifte, p.g.a. f. eks. uformuenhet. Jeg tror ikke vi kan regne med å finne kopi av skifteattester fra 1853. Skiftematerialet fra 1850-tallet er åpent for en hver form for innsyn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.