Gå til innhold
Arkivverket
Dag Aage Løkke

Lægprædikant Martin Christiansen, Kristiania

Recommended Posts

Dag Aage Løkke

Min mormors yngste bror ble hjemmedøpt av en lægprædikant Martin Christiansen 19. juni 1883 (se gutt nr 25):

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060602040020.jpg

 

Jeg har ikke klart å finne noen opplysninger om denne lekpredikanten. Men han holdt tydeligvis til i Kristiania. Han kan også ha virket i Maridalen, kanskje også flere steder på Østlandet?

 

Er det noen som vet noe om denne mannen? Er det andre som har funnet liknende anmerkninger til en dåp:

"Hjemmedøbt af lægprædikant Martin Christiansen af Christiania."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Tusen takk, Ann-Mary! Dette var morsomt å se. Det er godt mulig at du her har funnet rett mann! Da har han i tilfelle vært på prekenferd i Aurskog på telletidspunktet i 1900. For han var bosatt i Kristiania. Han var 38 år i 1900, og altså bare 21 år da han døpte min mormors bror i 1883. Men det er godt mulig. Jeg må bare finne ut hva bosatt (mt) og familiestilling ( B ) står for og tar gjerne imot tips om det.

 

Også hjertelig takk til Berit. Ditt funn fra FT 1875 stemmer med funnet i FT 1900 både med navn, alder og fødested!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

mt = midlertidig.

 

B er jeg ikke sikker på, besøkende kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Tusen takk til Tore og Erling! Både "midlertidig tilstedeværende" og "besøkende" passer utmerket med at han egentlig bodde i Kristiania og var på prekenferd i Aurskog. Kanskje hadde han base på Nordre Mangen gård mens han hadde møter rundt omkring. Vi får håpe at han også gjorde som den berømte predikanten Hans Nielsen Hauge som hjalp til med praktiske gjøremål på dagtid (og dermed tjente til maten) og hadde sine møter om kveldene. I Hauges tid var det forbudt med slike møter (det var derfor Hauge ble fengslet), men etter Konventikkelplakatens opphevelse i 1842 var det igjen lov for alminnelige lekfolk å holde møter uten at presten var med. Det hadde da vært forbudt i ca 100 år (fra 1741).

 

 

Her i FT 1910 er han også midlertidig besøkende. Storgata 36 ser ut til å ha vært en "arbeidsanstalt", hva det nå ligger i det. Her ser det ut til å bo mange menn, de fleste ugifte, men også flere gifte menn uten konene sine. Alle de 162 beboerne er kanskje "midlertidig besøkende" med unntak av forstanderen (lederen), vaktmesteren og to oppsynsmenn. . Det bor opptil 20 menn i hver leilighet her.

 

Jeg er spent på om det er den samme Martin Kristiansen i alle disse funnene, men det er jo mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Dette ser da ut til å være samme familie i 1885, men fødselsårene er litt forskjellig. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=f80301&gardpostnr=5539&personpostnr=124020&merk=124020#ovre

Ja, dette må være samme familie. Aldersforskjellen mellom brødrene Hans og Martin er to år både i 1875 og 1885.

På foreldrene var aldersforskjellen sju år (mora er eldst) i 1885, mens den "bare" var fire år i 1875.

Kanskje har de løyet på seg en mindre aldersforskjell i 1875, men oppgitt de riktige fødselsårene i 1885.

Det å lyve på seg en mindre aldersforskjell når kona er eldst, har jeg også sett andre eksempler på i gamle tellinger. Da har jeg kunnet kontrollere årstallene opp imot kirkebøkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Martin Fredrik Christiansen ble døpt i Grønland kirke 27.sep.1863. (Han var født 15.mars samme år på Enerhaugen, - Smedgaten 32)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=626&idx_id=626&uid=ny&idx_side=-74

Han var sønn av Christian Hansen og Dorthea Olsen.

 

Ved FT-1865, ser vi at familien har flyttet til Østre Aker, men ikke lenger enn til DÆLENGA:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60218b&gardpostnr=75&personpostnr=963&merk=963#ovre

 

Som Berit fant i innlegg 2, ser vi familien i Maridalsveien 138 ved FT 1875:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f70301&gardpostnr=1910&personpostnr=54753&merk=54753#ovre

 

Ut fra dette, ser vi at antakelsen om hvor han befant seg i 1910 (Storgt.38)stemmer.

(Likeledes funnet vedr. 1885-tellinga)

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Takk til deg også Iver. Det er artig å se at Dælenenga var i Aker den gang. "Dælenga" (som vi sier på østkanten) ble vel innlemmet i Kristiania i 1878.

Men ellers gjenstår det å se (hvis vi finner ut av det) om Martin Christiansen i innlegg 1 og 2 er den samme som i de øvrige innlegg. Det kan jo være to forskjellige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Men ellers gjenstår det å se (hvis vi finner ut av det) om Martin Christiansen i innlegg 1 og 2 er den samme som i de øvrige innlegg. Det kan jo være to forskjellige.

Du har et meget vesentlig poeng der, og for å gjøre dette enda litt mer problematisk, - så kaster jeg inn et noe uanstendig forslag.

 

(Merk at fødselsdatoen 15 mars 1863 finner vi både i dåpen i Grønland kirke og i folketellingslista for 1910 på arbeidsanstalten i Storgata)

 

Kan Marin Fredrik Christiansen kan ha vært dobbeltført i FT-1900?

Antakelig er han allerede funnet som lekpredikant på Mangen.

 

Men med tanke på hvor han befant seg i 1910, så er det vel ingen umulighet at han også er straffange i på Akershus ved FT-1900 (Nr.112745) Eller er dette en helt annen person?:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&personpostnr=112745&merk=112745

 

Og 1901-1902: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=fa03011900ahus&gardpostnr=139&merk=139#ovre

 

Og 1904-1905: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=fa03011900ahus&gardpostnr=681&merk=681#ovre

 

Og ved Botsfengselet så tidlig som 1894-1895: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=fa03011857bots&gardpostnr=4140&merk=4140#ovre

 

Men vi bør vel også sjekke opp denne:

MARTIN KRISTIANSEN i Maridalsveien 250 (Sagene sogn) som i 19/07 1887 inngår ekteskap med Martea Eriks.: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi03011880&personpostnr=2137&merk=2137

 

Denne Martin Kristiansen er født i Nittedal og konfirmert i Blaker , og gift med ei jente fra Vinger, og passer således langt bedre inn som lekpredikant (i Eidsskog/Aurskog) enn han som er født på Enerhaugen og som er på arbeidsanstalten i Storgata 1910 og som eventuelt er straff-fange omkring århundreskiftet.

 

IM

 

 

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Takk for alt du har funnet ut her! Det hadde jo vært ganske "eksotisk" om jeg kunne skrive inn i min slektsfortelling at min mormors yngste bror var blitt døpt av en lekpredikant som senere havnet på Akershus festning som straffange! Men høyst sannsynlig er det vel snakk om to forskjellige personer her. Det er nok han som er født i Nittedal som er lekpredikanten. Min mormors bror ble nemlig hjemmedøpt i Nittedal (på husmannsplassen Laskerud like ved grensen til Maridalen), så her var det kanskje et bekjentskap fra før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Jeg tror det er riktig person som Ann-Mary fant i innlegg 2. Her er han på ny i FT 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00224&gardpostnr=48&personpostnr=302&merk=302#ovre

 

I mitt første innlegg har jeg en lenke til min mormors brors dåp i 1883. Der er det også nevnt to vitner til hjemmedåpen (i kommentarfeltet helt til høyre).

Disse to vitnene er brødrene Abraham og Isak Jansen (Jacobsen i FT 1865 - deres far het Jan Jacobsen). De er fra Eidskog, en kommune som også Iver har nevnt i innlegg 13.

Eidskog kommune (i Hedmark) er nabokommune med Aurskog (i Akershus) - begge ved svenskegrensen - og da øker sannsynligheten for at vi har funnet riktig lekpredikant.

 

Den Martin Fredrik Kristiansen som er født 15. mars 1863 og som er nevnt i innleggene 3, 7 og 11, må da være en annen person.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Jeg tror det er riktig person som Ann-Mary fant i innlegg 2.

 

Den Martin Fredrik Kristiansen som er født 15. mars 1863 og som er nevnt i innleggene 3, 7 og 11, må da være en annen person.

Ann-Mary har nok funnet riktig person, men vi vet jo lite om han.

Når det gjelder Martin Fredrik Kristiansen som er født 15. mars 1863, er jeg enig i at han bør skrinlegges. (Han ble i meste laget eksotisk.)

 

Men det er vel grunn til å stusse over at lægpredikanten på Nordre Mangen ved FT-1900 markeres som ugift.

Han burde jo vært gift, eller enkemann! Om han skulle være identisk med han som gifter seg i Sagene.

En annen ting var jo at Martin Kristiansen (fra Nittedal-Blaker-Sagene) og hans kommende ektefelle fikk et barn allerede i 1886: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=dp03011880sag&gardpostnr=1588&personpostnr=11595&merk=11595#ovre - og det var antakelig svært så trøblete for en lægpredikant.

 

Konfirmasjonen til Martin Kristiansen i Blaker: (Nr.34) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7592&idx_id=7592&uid=ny&idx_side=-82

- som forteller at fødselen var 29/12-1862 og dåpen 31/05-1863.

 

 

Dåpen hans i Nittedal: (Nr.17) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6247&idx_id=6247&uid=ny&idx_side=-4

 

Marthea Eriksdatter (Martin Kristiansens ektefelle) kom fra Austmarka. Her dåpen hennes 24.juni 1859 i Vinger: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8867&idx_id=8867&uid=ny&idx_side=-169

 

Familien hennes (Martia 7 år gammel) i 1865:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f60421&gardpostnr=289&personpostnr=1820&merk=1820#ovre

 

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Men det er vel grunn til å stusse over at lægpredikanten på Nordre Mangen ved FT-1900 markeres som ugift.

Han burde jo vært gift, eller enkemann! Om han skulle være identisk med han som gifter seg i Sagene.

 

Kanskje vi her har å gjøre med tre - eller flere - ulike personer ved navn Martin Kristiansen født på begynnelsen av 1860-tallet? Det er jo ikke så helt usannsynlig det heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Kanskje vi her har å gjøre med tre - eller flere - ulike personer ved navn Martin Kristiansen

Dette har du selvsagt rett i, og det er vel heller ikke 100 prosent sikkert at kandidaten i innlegg 2 er den rette.

Med andre ord bør man også holde muligheten åpen for at ”hjemmedøperen” kan være eldre enn det vi foreløpig går ut fra. - Og da kan det virkelig bli mange.

 

 

I ”vårt” tilfelle tror jeg bygdebok-litteraturen kan bidra, - særlig m.t.p. de som holdt til på plassen VEIBYE (i Blaker) og som tilhørte den Nittedalsfødte Martin Kristiansen sin familie, - og som vel må regnes for en OK kandidat

 

Om dette ligger i nåværende Sørum kommune, eller om det fortsatt ligger i Aurskog er jeg ikke sikker på.

 

Om det ikke foreligger noen ”lettvindt” bygdebok-dokumentasjon, så finnes det ganske mye arkivmateriale vedr. de store lekmannsorganisasjonene sin virksomhet fra siste halvdel av 1800-tallet, - som for eksempel i Normisjonens (tidl. Indremisjonsselskapet) egne arkiver. Enkelte bygebok-forfattere og årbok-redaktører gjør fra tid til annen noen dykk i disse kildene, og mye interessant stoff kommer som regel fram. Selv gjorde jeg et dykk noen år tilbake vedr. en tip-oldefar-predikant i Øymark i Østfold (1870-årene)og ble overrasket over detalj-rikdommen i kildene.

 

(PS: Ut fra fødselsdatoer er verken Martin Kristiansen (f. Nittedal 29/12-1862) eller Marthea Eriksdatter (f. i Vinger 24/06 1859) å finne i 1910-tellinga.)

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Dette har du selvsagt rett i, og det er vel heller ikke 100 prosent sikkert at kandidaten i innlegg 2 er den rette.

Med andre ord bør man også holde muligheten åpen for at ”hjemmedøperen” kan være eldre enn det vi foreløpig går ut fra. - Og da kan det virkelig bli mange.

Alt dette har du rett i. Og lægprædikant Kristiansen i innlegg 2 (se også min lenke i innlegg 15) mangler fornavn. Så det gjenstår en del arbeid før vi "har" ham!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Vi gir oss ikke ennå

 

Disse to vitnene er brødrene Abraham og Isak Jansen (Jacobsen i FT 1865 - deres far het Jan Jacobsen). De er fra Eidskog.

For ordens skyld tar vi med disse vitnene som unggutter i FT1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60420&gardpostnr=345&personpostnr=2155&merk=2155#ovre

Disse to vitnene kan muligens være nøkkelen til å løse gåten. Siden det ikke er nevnt noe om familieforbindelse mellom disse og Laskerud-folket, er det vel grunn til å tro at de kan ha stått hjemmedøperen (Kristiania-mannen Martin Christiansen) nær.

 

Et par spørsmål til Dag før jeg kanskje "bretter ut" en ny kandidat:

Har dim mor-mors familie noen kobling til Eidsskog (Utenom denne dåpen)?

Har din mor-mors familie noen forbindelse til Sørkedalen? (i så fall hvor?)

Vet du om det er langt fra Hadeland Pinslie i Sørkedalen til Laskerud.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Vet du om det er langt fra Hadeland Pinslie i Sørkedalen til Laskerud.

 

IM

 

Sørkedalen ligger lengst vest i Nordmarka, mens Laskerud ligger lengst øst i Nordmarka (- en halvtimes gange fra Movann stasjon på Sørbråten i Maridalen, på Nittedal-siden av kommunegrensen ved Ørfiske).

 

Det var en grei forbindelse mellom Sørkedalen i vest og Maridalen og Nittedal i øst - Ankerveien fra Bærums Verk passerte Fossum og Bogstad og endte på Hammeren i Maridalen - se artikkel i Store Norske Leksikon her (lenke). Fra Hammeren ble veien forlenget til Hakadals Verk (Greveveien), og da passerte den Laskerud og Ørfiske - se denne artikkelen (lenke) på nittedalsporten.no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Det var en grei forbindelse mellom Sørkedalen i vest og Maridalen og Nittedal i øst - Ankerveien fra Bærums Verk passerte Fossum og Bogstad og endte på Hammeren i Maridalen

Takk Tore!

 

Ja da kan det jo være svært så naturlig at en VOGNMAND fra Christiania, og født i Sørkedalen kan være kjent med folket på Laskereud

 

(Verre er det å forstå hva et svenskfødt brødrepar fra Eidsskog gjør på et smaåbruk skogen mellom Nittedal og Maridalen midtsommers i 1883, foruten at de skulle komme til å bli dåpsvitner, - det er vel trolig at de kjente lægpredikanten)

 

Om vi legger tilside utgangspunktet om at lægpredikanten som foretok hjemmedåpen på Laskerud skulle være født tidlig i 1860-årene, - og at han befant seg på Mangen i 1900, så har vi en spennende kandidat i sørkedølen:

(CARL) MARTIN KRISTIANSEN (Født 1839).

 

Døpt i Aker 22.mars 1840 som sønn av Christian Andersen - Sørkedalen : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7705&idx_id=7705&uid=ny&idx_side=-83

Gift i Garnisonsmenigheten 30.april 1865 med(Gunhild) Andrea Thorstensdatter (datter av Thorsten Johnsen i Eidskog (NB!))

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=613&idx_id=613&uid=ny&idx_side=-223

Her i 1865-tellinga: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=f60301&gardpostnr=226&personpostnr=5938&merk=5938#ovre

Her i 1875-tellinga: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=f70301&gardpostnr=1231&personpostnr=36468&merk=36468#ovre

Her i 1885-tellinga: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f80301&gardpostnr=2579&personpostnr=55101&merk=55101#ovre

Her i 1900-tellinga: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=100&filnamn=f00301&gardpostnr=5584&personpostnr=146784&merk=146784#ovre

 

Kristian Andersen (Martin sin far) og familie på Hadeland Pinslie i Sørkedalen ved FT 1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f60218a&gardpostnr=314&personpostnr=2468&merk=2468#ovre

 

Thorsten Johnsen (Andrea sin far) og familie på Magnormoen i Eidskog ved FT1865: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60420&gardpostnr=914&personpostnr=5779&merk=5779#ovre

 

Så gjelder det å finne ut om denne vognmanden, med barndom i Sørkedalen og ektefelle fra Eidskog, kan ha vært en lægpredikant.

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Aage Løkke

Et par spørsmål til Dag før jeg kanskje "bretter ut" en ny kandidat:

Har din mor-mors familie noen kobling til Eidsskog (Utenom denne dåpen)?

Har din mor-mors familie noen forbindelse til Sørkedalen? (i så fall hvor?)

Vet du om det er langt fra Hadeland Pinslie i Sørkedalen til Laskerud.

Takk igjen til Iver og Tore for stor interesse og gode bidrag. Før jeg rakk å lese de tre siste innleggene (jeg har vært opptatt av mange andre oppgaver siden sist jeg var inne her), har Tore svart utmerket på spørsmålene om Sørkedalen og Laskerud. Da gjenstår de to spørsmålene om min mormors familie. Jeg vet ikke om noen forbindelse mellom hennes (min) familie og Eidskog, heller ikke Sørkedalen. Min mormors far kom fra Hakadal og hennes mor kom fra gården Rya på Hadeland (men ikke fra "Hadeland Pinslie" i Sørkedalen). Det var forresten pussig å se at en gård i Sørkedalen het(er) "Hadeland ...".

 

Jeg har dessverre ikke anledning til å lete noe mer selv akkurat nå (fordi jeg skal av gårde til et møte i Stavern), men jeg setter stor pris på deres interesse!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Det var forresten pussig å se at en gård i Sørkedalen het(er) "Hadeland ...".

Nabogården til Hadeland heter Ringeriget.

Det kan vel ha sin forklaring i at gårdene lå langs ferdselsåren til nettopp Hadeleand og Ringeriket.

(At husmannsønnen på Hadelands Pindslie, således blir Vognmand i Christiania er vel ikke så rart)

 

Dag:

Jeg spurte deg om ”Hadelands Pinslie” v.s. ”Laskerud”, fordi det ved FT1900 befinner seg en Albert Ingvaldsen på bruket som leilending.’¨

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00218&gardpostnr=2007&personpostnr=18727#nedre

 

Denne Albert Ingvaldsen kommer fra Solstad i Hakadal: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=f60233&gardpostnr=450&personpostnr=2304&merk=2304#ovre

 

Selv om det altså er lite trolig (?) at han (Albert) har familie-forbindelse til Laskerud, så indikerer dette at folk i Sørkedalen kjente godt til Nittedøler og Hakadøler. - Kanskje særlig de som holdt til på skogen.

 

IM

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.