Gå til innhold
Arkivverket

Lægprædikant Martin Christiansen, Kristiania

Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

At husmannsønnen på Hadelands Pindslie, således blir Vognmand i Christiania er vel ikke så rart

Det er ganske sannsynlig at det kunne skje. For veien var ikke så lang fra Sørkedalen til hovedstaden.

Denne Albert Ingvaldsen kommer fra Solstad i Hakadal

Jeg kjenner ikke gården Solstad, men jeg ser at den ligger i Hakadal Verks skoledistrikt, og det er det samme skoledistriktet som min oldefar på Laskerud kom fra da han var 18 år i 1847, så om det ikke er noen familieforbindelse her, så kan det ha vært et godt kjennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må arbeide videre med den karen som Ann-Mary fant i innlegg 2. Her er han på ny i FT 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00224&gardpostnr=48&personpostnr=302&merk=302#ovre

Jeg har søkt på ulike skrivemåter av lekpredikant (l*gpr*di* ) i FT 1900 og fikk da 53 treff, hvorav 25 på Østlandet, men bare én Kristiansen.

Men vi kan selvsagt heller ikke utelukke vognmannen til Iver, selv om det fortsatt gjenstår å finne ut om han også var predikant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun at fåtall av de mange ”LEK-PREDIKANTENE” i siste halvdel av 1800-tallet som bar denne betegnelsen som en yrkes-tittel,

I den grad yrkestitler ble anvendt som vedrørte denne typen virksomhet, finner vi jo faktisk flere EMISÆRER (bokstavert på mange måter) - enn LEKPREDIKANTER (bokstavert på minst like mange måter).

Stort sett hadde lek-predikantene vanlige yrker, og i den grad man de kan la seg oppspore og identifisere (ut fra lek-predikant-funksjonen), vil man trenge noe flaks, om man skulle ramle over dem i folketelling eller kirkebøker.

Siden ”vår” Martin Christiansen foretok en barnedåp, har vi allerede innsnevret hans tilhørighet til en Luthersk sammenheng (høyst sannsynlig). Vi har hans geografiske plassering (Kristiania). Vi har hans svensk-fødte venner(?) fra Eidsskog.

Råd fra kirkehistorie-seksjonene på Menighetsfakultet eller Teologisk fakultet (UiO) vedr. kildemuligheter, er kanskje det enkleste første-steget for å komme videre i dette spesielle tilfellet. (Det forskes jo på 1800-tallets norske kirkehistorie, og trådstarters f.h.v. kollega/event.sjef har sågar en doktorgrad tett opptil dette vi her driver med.)

Jeg tror så avgjort det er mulig å fastslå lægpredikant Martin Christiansens identitet, men da er våre digitale og skannede kilder (fra våre respektive comutere) neppe tilstrekkelig.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en klok og riktig vurdering, Iver! De fleste av disse lekpredikantene hadde nok et vanlig yrke i tillegg. Jeg har også vært inne på tanken om å spørre noen fagteologer (med norsk kirkehistorie som spesialinteresse). En tidligere sjef (ikke kollega) av meg har doktorgrad tett innpå dette, det er korrekt, men jeg vet flere å spørre. Det skal jeg gjøre. Og da kommer jeg tilbake til dette forum med svaret, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En professor som er en "gammel" bekjent av meg, har nå tipset meg om Ola Rudvins "Indremisjonsselskapets historie" i to bind. Disse bøkene ligger nå til avhenting på Tønsberg bibliotek, og jeg skal se om jeg kan finne ut av dette i løpet av påsken. Er vi veldig heldige, så finner vi predikanten "vår" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ola Rudvins "Indremisjonsselskapets historie" (bind I - 1967) finner jeg i et navneregister følgende: "Martin Christiansen, smed, Christiania. Visstnok opprinnelig fra Fredrikstad. Bibelbud 1876 - 77. Sv. nr 110." Den siste referansen betyr at han også er omtalt i Edv. Sverdrups bok "Fra Norges kristenliv" (der det står om bibelbudene side 186 - 207 og hvor Martin Christiansen er nummer 110). Jeg skal forsøke å få tak i den boka etter påske! I "Indremisjonsselskapets historie" (bind II - 1970) finner jeg dessuten i et annet navneregister dette: "M. Christiansen, forhenværende brødkjører, Kristiania. Emissær 1899 - 1900."

Mange bibelbud hadde vært lekpredikanter før de ble knyttet til Lutherstiftelsen (Indremisjonen), forteller Ola Rudvin i boka. Dette betyr at vi her godt kan ha funnet den lekpredikanten som døpte min mormors bror Morten sommeren 1883. Men vi vet ikke hvor gammel han var, eller andre ting om ham. Jeg holder foreløpig en knapp på at det er han som Mary Ann har funnet i innlegg 2 (da er han født i 1862). Vi vet heller ikke om smeden og brødkjøreren er samme person, ei heller om M = Martin på han som er nevnt i bind II. Kanskje kan de sivile yrkene hjelpe oss videre, og kanskje finnes det flere opplysninger i boka "Fra Norges kristenliv". Det vil vise seg. Kanskje er det også noen riktige spor i andre innlegg ovenfor her, f. eks. "vognmanden" i innlegg 23?

Nå ønsker jeg dere alle en riktig god påske! (Jeg blir bortreist i påsken, men andre må gjerne i mellomtiden snuse videre på dette, de som har lyst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men andre må gjerne i mellomtiden snuse videre på dette, de som har lyst.

Jeg kunne ikke dy mg for å legge lenke til denne brød-kjøreren her ved FT-1885-Kristiania, siden også Hakadal kommer inn i bildet:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f80301&gardpostnr=4800&personpostnr=105012&merk=105012#ovre

Men han er verken født i Fredrikstad eller matchende med Mary Ann sin kandidat.

Her er samme Martin og Jørgine (Gine) sin ekteskapsinngåelse 30.juli 1871 i Gamle Aker:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=595&idx_id=595&uid=ny&idx_side=-226

(Martin var faktisk enkemann i 1871)

Når vi kommer til FT1900, ser det ut til at livets motbakke møter ekteparet. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f00301&gardpostnr=7564&personpostnr=204375&merk=204375#ovre

(Men vi får vel vente i spenning til Dag Aage har fått tak i boka)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på boka på "Min side" på biblioteket uten å få noe treff. Men jeg har via Google funnet ut at bokas fulle tittel er:

"Fra Norges kristenliv. Den norske Lutherstiftelse og Det norske lutherske Indremisjonsselskap 1868-1918." (Kristiania 1918.) Det må jo være mulig å få tak i den et sted.

Ellers er dine funn interessante, Iver. Det er ulike fødselsår på dem du har funnet (1829, 1835 og 1836). Det kan likevel være samme mann.

Fødested Hakadal passer også med min oldefars fødested, og han var født i 1829, så her kan det være snakk om kjenninger fra ungdommen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er dine funn interessante, Iver. Det er ulike fødselsår på dem du har funnet (1829, 1835 og 1836). Det kan likevel være samme mann.

Fødested Hakadal passer også med min oldefars fødested, og han var født i 1829, så her kan det være snakk om kjenninger fra ungdommen av.

Jeg tror ovenn. Martin Christiansen er både født og døpt i 1835.

Dette må være dåpen til Martin Christiansen 19.april 1835 (født 28.mars 1835) Nr. 15: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=755&idx_id=755&uid=ny&idx_side=-163

Far: Christian Olsen. Mor: Berte Pedersdatter Goustad. (Gaustad i Rotnes skoledistrikt, - litt sør for nåværende Rotnes. – Helt nede ved elva, nær Skøyen og Kjuul))

Martin Christiansens første ekteskap var med KAREN MARIE Gulbrandsdatter (fra Skedsmo). Dette ekteskapet ble inngått i Nittedal 13.januar 1862. Nr.2: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=544&idx_id=544&uid=ny&idx_side=-209

Han er 27 år (født ca.1835) Hun er 22 år (født ca.1840). Martins adresse er fortsatt Goustad-(eie) (som det var ved fødselen).

Dette paret får barna: Berthe Marie (døpt i Nittedal 21.april 1861) og Ole (døpt i Nittedal 15.nov.1863, - antakelig død ved FT1865) og ei datter i Christiania ca.1864/65.

Men ved folketellinga i 1865 har familien flyttet til Maridalsveien i Christiania (Morten er feilstavet til MARTEN) og nå er yrkesbetegnelsen blitt BRØDKJØRER: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f60301&gardpostnr=2157&personpostnr=49728&merk=49728#ovre

6 år etterpå, (etter all sannsynlighet er Karen Marie død da) gifter denne Martin Christiansen seg for andre gang.

(PS: At det står Hakadalen som Martin Christiansens fødested i FT-1885, stemmer vel neppe. Det bør jo være NITTEDAL.)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I Ola Rudvins "Indremisjonsselskapets historie" (bind I - 1967) finner jeg i et navneregister følgende: "Martin Christiansen, smed, Christiania. Visstnok opprinnelig fra Fredrikstad. Bibelbud 1876 - 77. Sv. nr 110." Den siste referansen betyr at han også er omtalt i Edv. Sverdrups bok "Fra Norges kristenliv" (der det står om bibelbudene side 186 - 207 og hvor Martin Christiansen er nummer 110). Jeg skal forsøke å få tak i den boka etter påske! I "Indremisjonsselskapets historie" (bind II - 1970) finner jeg dessuten i et annet navneregister dette: "M. Christiansen, forhenværende brødkjører, Kristiania. Emissær 1899 - 1900."

Nå har jeg fått tak i Sverdrups bok, men der ser det ikke ut til å stå noe mer om Martin Christiansen enn det gjør i Rudvins bøker. Jeg fant de samme opplysningene i to ulike lister. Kanskje er det to av dem, en smed og en tidligere brødkjører. Den sistnevnte kan også ha et annet fornavn, siden det bare står M på ham. Men det kan også være samme person som har byttet yrke i løpet av livet.

Jeg gir meg da med dette. Takk til dere alle for god hjelp og interessert følge i dette emnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider