Gå til innhold
Arkivverket

Hekseprosess mot Håkon Grønvold 1637?


Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Jeg fant denne:

UiO, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Delprosjekter (Tingbokprosjektet): Kjente norske trolldomssaker:

Håkon Grønvold, Norderhov, Buskerud, 1637

 

I manntallet 1663-66 Hadelands prosti finner jeg som oppsitter på Grønvold, Norerhov en Ragnild Haagensdatter 50 år (f. ca. 1614).

 

Jeg leter etter anene til flere personer ved navn Grønvold:

1. Morten Haagensen Grønvold, f. 1658 og

2. Povel Zachariassen Grønvold f. 1645 i Norge, død 1701 i København.

 

Det ser altså ut til at navnene Haagen og Povel er i bruk på Grønvold, en Povel Johannesøn er nevnt der i skifteprotokollen 1680.

 

Har noen bygdeboka og kan slå opp for meg? Er historien om Håkon Grønvold nevnt og sier boka noe om hans foreldre og barn?

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg ham her:

Rentekammeret - Lensregnskaper - Akershus len 1637-38, pk 133 ( - et annet sted sto Pakke 46a, Sig. M. no 89):

Kong May: regennsckab aff Buscerudt och Hallingdalls fougderie bereignitt fra .... 1637 och till ... 1638

Haagen Grønnvold

Nørdre Houffs gielld

Haagenn Grønnvold affsoened for hanns forseellse, med huis signellse och manellse hand med trolddombs begiengellse haffe begaaed i moed Kong May vdgagne forordnings jnndholt vdloffuitt och gaff pennge .... 30 dr.

 

Han fikk altså bot, kanskje for å ha slengt ut "edder og galle" mot noen?

 

Kjenner noen til hvilken bygdebok som inneholder gården Grønvold?

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Tom!

Har du disse utgavene og kan sjekke for meg om det blant etterslekten nevnes en Morten f. 1658? Denne Morten Haagensen Grønvold skulle være gift med Else Elisabeth Berntsdatter Orning, en datter av admiral Bernt Eriksen Orning.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita

 

Morten Grønvold er ikke i denne Ringeriks slekten,

den Morten du nevner er fra en annen slekt, du finner den i Fr. Grønvold "Slægts-krøniker 15-1800"

Hvis du har en privat e-post adr kan jeg sende en kopi av stamtavlen fra denne boka.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye for tilbudet, Tom, men Grønvolds Slektskrøniker kjenner jeg og Morten Haagensen Grønvolds etterslekt har jeg relativt god oversikt over, debatt 67783 i Gamleforumet http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

 

Grønvolds Slektskrøniker ble "slaktet" allerede i 1925 av arkivar Thomle i PHT, 8 rekke, 4 bind, og etter dette tror jeg ikke noen har forsøkt å finne ut mer om Mortens Grønvolds avstamming. Grønvold hevder han stammer fra en "urgammel baltisk (liflandsk) Sværd-Ridder Æt ved Grünwald", mens Thomle mener han kommer fra Østlandet.

 

Det finnes 7 gårder Grønvold i Ryghs Norske gårdsnavn, 6 av dem på Østlandet og en i Vest-Agder, men Norderhovgården er den eneste jeg finner i skattemanntallet 1663-66. I artikkelen "Ådalen i gammel tid" av Terje C. Helsingeng forteller han at i regnskapene for 1550-60 finnes en KRISTOFFER på Grønvold. Han nevner også at det finnes skattemanntall for 1593, 1594, 1604 og fra 1612 hvert år fremover. I 1637 sitter det altså en HAAGEN på Grønvold. Morten Haagensen Grønvold hadde en bror som het Jørgen CHRISTOPHER Grønvold.

 

Jeg vet ikke hva slags gård Grønvold var (eller er), men en ting er i alle fall sikkert - man kunne ikke komme som leilending- eller småbrukersønn og bli inngiftet i dansk/norsk høyadel på denne tiden.

 

Når det gjelder "dansken" Poul Zachariasen Grønvold, vet vi fra hans epitafium at han var født 1645 i Norge og endte opp som kammerassistent, amtsforvalter og ridefogd i Nyborg på Fyn - og han var eier av herregården Hesselagergaard som hans etterkommere satt med i over 100 år.

 

Hvor disse to herrer har navnet Grønvold fra, har det altså vært umulig å finne ut av (derfor dette spede forsøket).

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.