Gå til innhold
Arkivverket
Eldbjørg Lyngstad

Foto fra 1868?

Recommended Posts

Eldbjørg Lyngstad

Dette temaet er vel ikke helt hjemmehørende her, men for meg henger det sammen med et bilde som skal være min oldemor. På baksida av bildet står det hennes navn, og 20 år. Hun var født i 1848, og bildet skulle etter dette være tatt i 1868. Er det sannsynlig at ei bondedatter fra Nord-Trøndelag ble fotografert så tidlig som 1868? Bildet bærer preg av å være gammelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Hvis du leser tema 76427 i det gamle debattforumet - se her) - vil du se at også folk av bondestanden kunne bli fotografert såpass tidlig. Selv har jeg et konfirmantbilde av en av mine oldefedre (født 1854) og et spebarnsbilde av en av mine oldemødre (født 1873), og de var begge født og oppvokst på landsbygden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Høiset

Er det sannsynlig at ei bondedatter fra Nord-Trøndelag ble fotografert så tidlig som 1868?

Ja, jeg har et bilde av min tippoldemor med min oldefar som barn og hans søsken som må være tatt rundt 1868 eller 1869. De var bønder fra Siljan i Telemark.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eldbjørg Lyngstad

Takk til dere alle for svar. Bildet har tilhørt min farmor, den avfotografertes datter, og jeg regner med at det også er hun som har skrevet bakpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Takk til dere alle for svar. Bildet har tilhørt min farmor, den avfotografertes datter, og jeg regner med at det også er hun som har skrevet bakpå.

Det hadde vore artig om du la ut biletet her...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gro Vasbotten

Det hadde vært fint og få se bildet. Jeg er forbausa over alle bildene som finnes i min familie, og hvor gamle noen av dem er. Tror du finner ut mer om fotohistorien på http://www.preusmuseum.no/norsk/index.php. Gro

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eldbjørg Lyngstad

Har aldri lagt inn bilde før, men jeg prøver.

Elise Margrete Eriksdtr. Utvik f. 1848 i Beitstad, Nord-Trøndelag. Gift Kvarving. Døde i 1930. Bildet skal være tatt da hun var 20 år.

post-1117-0-49967100-1302603639_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.