Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Brose, f. 1660 - prest i Hardanger


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Startet med å etterspørre opplysninger om Samuel Bugge. Forandret overskrift, og innhold i denne posten underveis da jeg tydeligvis hadde vært for raskt ute. Han jeg er interessert i opplysninger om er Jørgen Brose, f. 1660, prest i Hardanger. Det ser ut til (i Lampes bok) at det har vært usikkerhet om far til Broses første kone. Noen som vet mer?

 

De neste ni postene under er skrevet ETTER at jeg redigerte dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig, men ifølge Lampe: Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen, bind I s. 398, hadde ikke Birgitte Samuelsdatter Bugge barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe jeg har ført opp i slektstreet mitt, eller undersøkt. Fant det på nettet og regnet med at det stemte i.o.m. at det gjaldt en prestefamilie. Det er bare Hind-familien jeg har sett på selv, ikke de inngifta. Skal se om jeg kan slette tråden.

 

Det ser det ikke ut som jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig, men ifølge Lampe: Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen, bind I s. 398, hadde ikke Birgitte Samuelsdatter Bugge barn.

 

Lars, hva tror du om Birgitte Bugge som nevnes i denne tråden? Er det en annen Birgitte Bugge? Brose som hun skal være gift med er han jeg har i slektstreet mitt, og ikke Samuel Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Jon Erik! Jeg skjønner nå at det i alle fall er to prestedøtre fra Nordfjord som heter Birgitte Samuelsdatter Bugge. Men Mandrup Bugges datter er selvsagt født før, og hadde altså ikke barn. Men i denne boken så det ikke ut som det ble ført opp barn på døtre, bare på sønnner, stemmer det? Lurer litt på om Brose fikk barn med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på bærtur her, men for meg ser det ut til at det er oppgitt forskjellige fedre på den Birgitte som ble gift med Jørgen Brose, og da føler jeg meg jo ikke helt sikker på forfatternes andre opplysninger heller. Samuel, prest på Eid ser ut til å ha dødd når Jørgen Brose var tre år. Han som var prest på Eid døde i flg. Store norske i 1663. Vil vel tro at det er presten på Leikanger som er faren i så fall. I Yngves link blir han titulert magister, som presten i Leikanger også blir i Jan Eriks link.

 

Det er vel ikke TO Birgitte Samuelsdøtre som begge er gift med en ved navn Jørgen Brose i Hardanger?? En av disse må jo være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på Lampes bok og ser at oppfatningen er at den er nyttig, men har mange feil og mangler. Dette kan vel være en av dem i så fall. Hvis Birgitte ikke fikk barn kan man jo si at det ikke spiller noen rolle, så spørs det om jeg klarer å lese eventuelle kirkebøker fra denne perioden...

 

Navnet på barna i kirkebøkene jeg fant var i alle fall leselig, men fant ingen av dem. Døde er visst ikke oppført i den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som mener noe om det jeg har skrevet i #9? Jeg har funnet denne opplysningen i flere sider på nettet nå, som ellers ser veldig seriøse ut. Er det slik at det ikke spiller noen rolle hvis de ikke fikk barn? Jeg lurer på, hvis de kommer med "feil" kone, hvor nøye er andre ting sjekket? Jeg skrev mail til en som hadde en flott hjemmeside, han hadde ikke brukt primærkilder på Jørgen Brose, men hadde bla. brukt Lampe. Også han oppgir at Birgitte er prestedatter fra Eid.

 

Jeg ser at det finnes opplysninger om fødselsdato på noen av Broses barn, da antar jeg at de har brukt kirkebøker, jeg fant ingen ting da jeg sjekket, men får prøve på nytt...

 

 

For morro skyld kan jeg nevne at det ser ut som jeg får Bugge-aner like vel, et par generasjoner tidligere... Må sjekkes grundigere selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.