Gå til innhold
Arkivverket
rowor

Petter Davidsen Froen og Catrina Larsdatter

Recommended Posts

rowor

Jeg står litt fast på Petter Davidsen Froen og Catrina Larsdatter (fra Rennebu) som ble foreldre til det uekte barnet Petter i 1792 i Orkdal. Petter Davidsen vet jeg ingenting om, bortsett fra at han var grenader i Trondheim i 1792 da sønnen ble født. Catrina /Catrine bodde på gården Wormdahl i Orkdal og døde i Orkdal i 1810 Finner ingen kirkebøker for Rennebu der jeg kan lete etter Catrina. Sønnen Petter og eterkommerne bar etternavnet Wormdahl.

Rolf Wormdahl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Bjørnaas

Cathrine Larsdt. er datter av Lars Jonsen Eggen (Innseteggen - Seierdalsplass nr. 20, Innset) f, Slette, Rennebu og kona Anne Rasmusdt. Rise, f. 1722, Rennebu. Lars Jonsen ble andre gang gift med Randi Fredriksdt. Toset, f. 1719.

Cathrine Larsdt. ble gift med Elling Ellingsen Jordhusbakken, f. 1750, Meldal:

Gift 7.4.1797, Meldal: Elling Ellingsen Gierhuusbachen med Catrine Larsd. Riise.

Cathrine er også kaldt Riise i kirkeboksnotatet om dåpen i Meldal (som det er lagt inn lenke til her tidligere).

Her er skifte etter hennes far:

3Aa06 Folio 546-546b

Anno 1764 Tirsdagen den 6te November

Sted: en Seyerdalsplads kaldet Eggen, Rennebu

Avdød: Lars Jonsen

Ektefelle: Randi Friderichsdatter

Barn i første ægteskab:

1. Catrina Larsdatter, 8 år

2. Gunnild Larsdatter, 6 år

Laugverge for Enken: hendes broder Peder Friderichsen Braset?hougen

Vurderingsmenn: Lensmanden Erich Lauritzen Merch og Ole Steenersen Refshuus

Formyndere for Catrina og Gunnild Larsdatter blev beskikket de tvende forhen opnævnte

mænd Arn Schamfærsetter og Rasmus Riise

(Arnt Stavnes hjemmeside)

Beste hilsen Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rowor

Hei Inger

Takk skal du ha!

Vennlig hilsen

Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rowor

Cathrine Larsdt. er datter av Lars Jonsen Eggen (Innseteggen - Seierdalsplass nr. 20, Innset) f, Slette, Rennebu og kona Anne Rasmusdt. Rise, f. 1722, Rennebu. Lars Jonsen ble andre gang gift med Randi Fredriksdt. Toset, f. 1719.

Cathrine Larsdt. ble gift med Elling Ellingsen Jordhusbakken, f. 1750, Meldal:

Gift 7.4.1797, Meldal: Elling Ellingsen Gierhuusbachen med Catrine Larsd. Riise.

Cathrine er også kaldt Riise i kirkeboksnotatet om dåpen i Meldal (som det er lagt inn lenke til her tidligere).

Her er skifte etter hennes far:

3Aa06 Folio 546-546b

Anno 1764 Tirsdagen den 6te November

Sted: en Seyerdalsplads kaldet Eggen, Rennebu

Avdød: Lars Jonsen

Ektefelle: Randi Friderichsdatter

Barn i første ægteskab:

1. Catrina Larsdatter, 8 år

2. Gunnild Larsdatter, 6 år

Laugverge for Enken: hendes broder Peder Friderichsen Braset?hougen

Vurderingsmenn: Lensmanden Erich Lauritzen Merch og Ole Steenersen Refshuus

Formyndere for Catrina og Gunnild Larsdatter blev beskikket de tvende forhen opnævnte

mænd Arn Schamfærsetter og Rasmus Riise

(Arnt Stavnes hjemmeside)

Beste hilsen Inger

hei igjen, Inger.

Catrine Larsdatter Wormdahl døde iflg denne lenken i 1810. Det er vel samme person som du har skrevet om over? Alderen ser ut til å stemme.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr16381800&personpostnr=847&merk=847

Vennlig hilsen Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Bjørnaas

Ja, det ser jo ut for at det skal være den samme. Har prøvd å finne dem i 1801 i Meldal eller Orkdal, men har ikke lykkes. Hva vet du om Petter Pettersens videre skjebne ?

Beste hilsen Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rowor

hei Inger

jeg har noe om Petters videre liv:

Han flytter fra Fosnes i Nord-Trøndelag til Namdalseid, også i Nord-Trøndelag, i 1818.

Her gifter han seg: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927660359.jpg

Sønnen Raphael Christian blir født: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927660320.jpg

han havnet altså på Namdalseid. tre generasjoner senere er slekta tilbake i Orkdal.

Jeg kan sende deg som en personlig melding eller på mail en oversikt jeg har i slektsprogrammet mitt.

vennlig hilsen

Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Bjørnaas

Du kan sende til min mailadresse: ibjoerna@frisurf.no

Beste hilsen Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.