Gå til innhold
Arkivverket
Johan I. Borgos

Ingeborg Marie Jølsen fra Modum

Recommended Posts

Johan I. Borgos

Den 21. oktober 1911 la læreren Peder Ingvald Johansen (f. 11.04.1883) ut med båt fra østsida av Godfjorden på Hinnøya for å dra over til andre sida av fjorden. Med i båten var kona hans, Ingeborg Marie Jølsen, og deres datter Gudrun Birgitte, f. 10.08.1910. Båten forliste og alle tre omkom.

Jeg har alle nødvendige opplysninger om Peder, men har ikke klart å finne opphavet til Ingeborg, og heller ikke vigselen til henne og Peder. Kan noen hjelpe meg med det? Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistorie for Sortland (Godfjorden blei overført fra Kvæfjord til Sortland 01.01.2000).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Kan hun ha vært fra Jølsen i Fet, Akershus? Iflg. O. Rygh er det bare én gård Jølsen i landet.

Hvor var de to i 1910?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan I. Borgos

De to bodde i Godfjorden i Kvæfjord kommune (heimplassen til Peder), og var nettopp kommet dit, for den ettårige dattera Gudrun var født i Modum, iflg. både klokkerboka og kirkeboka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan I. Borgos

Ann-Mary, du svarte mens jeg skreiv mitt forrige innlegg. Er det langt mellom Brandbu og Modum?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Men det står altså ikke hvor Ingeborg Marie Jølsen var fra? Når var hun født?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johan I. Borgos

Takk, Carsten! Og der står det vel Ingeborg Marie HILSEN??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Og her har Gudrun en annen fødselsdato enn i kirkeboka for Kvæfjord. Det er forklaringa på at jeg ikke fant henne i 1910-tellinga.

Det står nok HILSEN, ja. Det er to gårder ved det navn i Modum. Her er dåpen til Gudrun Birgitte: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1200&idx_id=1200&uid=ny&idx_side=-54

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.