Gå til innhold
Arkivverket

2966 kirker og kirkegårder i 430 kommuner


Torleif Haugødegård
 Del

Recommended Posts

Det finnes også flere private kirkegårder i Eigersund: 3 på Helleland, nemlig Menigheten Samfundets, Det Almindelige Samfunds og Det Almindelige Lutherske Samfunds kirkegårder på Krossmoen. I Egersund: Menigheten Samfundets 2 kirkegårder, og Det Almindelige Samfunds kirkegård. Forstår at det i denne oversikten ikke inneholder annet enn Statskirkens kirker, men dumt at ikke de private kirkegårdene nevnes, syns jeg, som selv tilhørte ett av disse menighetene, hvor flere av mine forfedre er gravlagt.

Takk for korreksjoner og suppleringer for Eigersund, disse blir med i kommende versjon. Ta gjerne en ekstra kontroll om navn og sted for kirkegårdene er blitt riktig.

 

Det er absolutt ikke meninga å begrense dette til Statskirken, og noen private kirkegårder er allerede med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hver kommune vises det til kart på Google, Bing og Yahoo. Hva skal kartet vise, kommunens plassering? Selve kirkene kan det vel ikke være, for da er det masse feil ute og går.

Kartet viser nok kun kommunesenteret (geografisk), slik dette tolkes av kartsystemene til Google, bing og Yahoo ved søk på kommunenavn+fylke.

Det er ikke lagt opp til kartvisning av hver kirke(gård) i hver kommune. Med kartsystem som feks TomTom og GPS på mobiltelefon er det enkelt å vise kirkene i nærheten når du først er kommet til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fantastisk oversikt. Jeg har lenge vært på utkikk etter noe sånt. Jeg er også på utkikk etter historikk for de ulike menigheter. F.eks. leter jeg for øyeblikket etter en person som ble født i Ørje i Østfold i 1860, men jeg finner ingen kirkebøker for Ørje eller Marker for den perioden. Vet noen hvor jeg kan finne svar på lignenede spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fantastisk oversikt. Jeg har lenge vært på utkikk etter noe sånt. Jeg er også på utkikk etter historikk for de ulike menigheter. F.eks. leter jeg for øyeblikket etter en person som ble født i Ørje i Østfold i 1860, men jeg finner ingen kirkebøker for Ørje eller Marker for den perioden. Vet noen hvor jeg kan finne svar på lignenede spørsmål?

 

Ørje er administrasjonssenter i Marker kommune, opprettet 1964 ved sammenslutning av kommunene Øymark og Rødenes.

 

Ørje kirke er en relativt ny kirke, innviet i 1931 som et anneks til Øymark.

 

I Arkivverkets soknehistorikk finner du oversikt over kirkebøker for Aremark med Øymark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon for Skien og en del oppdateringer/tillegg for Oslo blir med i neste versjon.

Gravferdsetaten i Oslos oversikt for gravlunder/kirkegårder er nå ajourført, inkl. URL til hver.

 

Alfaset gravlund

Bekkelaget kirkegård

Gamle Aker kirkegård

Gamlebyen gravlund

Grefsen kirkegård

Grorud kirkegård

Høybråten kirkegård

Klemetsrud kirkegård

Krist kirkegård

Nordre gravlund

Nordstrand kirkegård

Ris kirkegård

Sørkedalen kirkegård

Ullern kirkegård

Vestre Aker kirkegård

Vestre gravlund

Voksen kirkegård

Vår Frelsers gravlund

Østre Aker kirkegård

Østre gravlund

 

Lenke til nettsida med 430 kommuners kirker og kirkegårder er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dette er en fantastisk oversikt. Jeg har lenge vært på utkikk etter noe sånt. Jeg er også på utkikk etter historikk for de ulike menigheter. F.eks. leter jeg for øyeblikket etter en person som ble født i Ørje i Østfold i 1860, men jeg finner ingen kirkebøker for Ørje eller Marker for den perioden. Vet noen hvor jeg kan finne svar på lignenede spørsmål?

ØRJE har ”alltid” ligget i Ømark/Øymark sogn.

 

Øymark sogn har i lange perioder (Helt fra 1700-tallet) hatt egen kirkebok-føring, men i tidsperioden omkring 1860 var kirkebokføringen felles med hoved-sognet, AREMARK.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=343

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 28.4.2011 den 18.12, Torleif Haugødegård skrev:

Tidligere nettutgave med tabell over kirker og kirkegårder/gravplasser er nå lagt ut i nykonstruert versjon med bedre søkemuligheter og korrekt register over alle 430 kommuner m/kommunekart fra Google, bing og Yahoo.

 

Ny versjon her erstatter den gamle som lå her.

 

Innhold på hovedmenyen:

- alfabetisk register over alle 2966 kirker/kirkegårder

- kombinert register over alle 19 fylker og tilhørende 430 kommuner m/register over kirkene i hver kommune

 

Eksempel fra Rogaland:

Kommuneregister:

Bjerkreim

Bokn

Eigersund

Finnøy

Forsand

Gjesdal

Haugesund

Hjelmeland

Karmøy

Klepp

Kvitsøy

Lund

Randaberg

Rennesøy

Sandnes

Sauda

Sokndal

Sola

Stavanger

Strand

Suldal

Time

Tysvær

Utsira

Vindafjord

 

Kirkene og kirkegårdene/gravplassene i hver av kommunene i Rogaland finnes her.

 

Registeret er oppdatert for hele landet i vår, men det mangler nok fortsatt en del informasjon, særlig om hvilke kirker som har/ikke har kirkegård/gravplass.

Tilbakemeldinger mottas med takk.

 

Torleif Haugødegård

tha@tha.no

Disse lenkene virker ikke. Hva med å endre eller slette dette innlegget 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkelista er erstattet av lister pr kommune over 160 stedsnavntyper, heriblant kirker.

Eksempelvis Oslo: https://www.tha.no/stedsnavn/oslo/

Stedsnavntyper er bl.a. By/Bydel, Bruk (gardsbruk), Gammel bosettingsplass, Gard, Gravplass, Grend, Kirke, Navnegard, Seter, Skole, Sykehus, Tettsted.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på gravplasser som er fjernet og minnesmerker tatt bort, at de fleste har fotografier også av disse, og hvis det hadde vært en stor database, der folk kunne lagt inn/lastet opp egne bilder/fotografier av graver og minnesmerker som er fjernet, så kunne dette også være til stor hjelp. Kanskje det alt er en slik side for det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Har tenkt på gravplasser som er fjernet og minnesmerker tatt bort, at de fleste har fotografier også av disse, og hvis det hadde vært en stor database, der folk kunne lagt inn/lastet opp egne bilder/fotografier av graver og minnesmerker som er fjernet, så kunne dette også være til stor hjelp. Kanskje det alt er en slik side for det?

Det stedet finnes da allerede: http://www.disnorge.no/gravminner

 

Alternativt http://www.findagrave.com , hvor du kan laste opp bildene selv. Men vi bør støtte opp om Gravminner først, synes jeg.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.