Gå til innhold
Arkivverket

Fødte i Aker 1765 - "veldig gotisk" for meg...


Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Noen prester benytter jo ofte latinske bokstaver på navn, men så ikke her... Jeg har store problemer med navn på faren, men også flere av fadderne til Anne Kirstine (litt under midten på venstre blad):

Lenke

Tror jeg har tolket mor til Sissel, men alt i alt trenger jeg innspill og hjelp til hele teksten.

 

(og litt artig for meg hvis svaret er "rett", for hvis Anne Kirstine er min 4T-oldemor så har jeg aner i Oslo/Kristiania/forstedene i 8 ledd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan prøve meg - faren er Peder Gulbrandsen og mora Sissel Larsdtr Frognerager?? Fadrane les eg som Ane Gulbrandsdr, Maren Pedersdr, Jens Mogenssen, Ole Hansen og Jens på Bachen?

 

Dei har tydelegvis ikkje same skikken som her hos oss - at kjønnet til barnet avgjer kva kjønn som skal ha tre fadrar; her er to kvinner og tre menn fadrar på eit jentebarn, motsett av det vanlege hos oss.

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan prøve meg - faren er Peder Gulbrandsen og mora Sissel Larsdtr Frognerager?? Fadrane les eg som Ane Gulbrandsdr, Maren Pedersdr, Jens Mogenssen, Ole Hansen og Jens på Bachen?

 

Akkurat sånn leser jeg det også.

 

Dei har tydelegvis ikkje same skikken som her hos oss - at kjønnet til barnet avgjer kva kjønn som skal ha tre fadrar; her er to kvinner og tre menn fadrar på eit jentebarn, motsett av det vanlege hos oss.

 

Den skikken du nevner der har jeg aldri sett. Jeg holder på mest i nedre Telemark, og her er det nesten uten unntak to kvinnelige faddere og tre eller fire mannlige faddere - helt uavhengig av kjønn på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er dette ein lokal Nordfjord-skikk? På denne sida vil du kunne sjå at det er gjennomført. Dei mannlege fadderane er som regel nemnt fyrst, men øverst i 1.kolonne på høgre side er kvinnene nemnt fyrst, fordi den kondisjonerte frua Kassi Hestenesøren må prioriterast framfor "vanlege mannfolk". Skikken er så innarbeidd at han beint fram kan brukast til å kjønnsbestemme born - når det t.d. står berre "Hans Olsen Eides barn" eller kanskje "Hans Olsen Eides barn kaldet Thore"!

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innlegg. Når jeg ser forslagene så er jeg enig. På en absurd måte forsøkte jeg "å få" far til å bli Hendrich, men ser at Peder er rett. For øvrig tror jeg at "Frognereye" virker rimelig - dette er i Aker, og i tilfelle dreier det seg om en plass under Frogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vestlending har eg ikkje desse -eiene under huda, men eg ser, som Lars, at det er rett, når eg får Else sin fasit! Du er rå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.