Gå til innhold
Arkivverket

Petter Strømsing (1759-1836)

Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Min 5 x tippoldefar Rasmus Jensen Vardal (1699-1793) hadde bl.a. sønnen Petter Strømsing. Petter ble en kjent felespiller som reiste mye rundt på Sørlandet før han døde i Sirdal i 1836.

Jeg har kun sett at det står at "han giftet seg med Gunhild Toresdatter i 1780-årene" og at de hadde 10 barn.

Er det noen som kjenner til sted og dato for vielsen, og som vet navnene på alle barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Utdrag fra lenken)

I slutten av tenårene giftet Petter seg med Gunhild Torsdatter. De bosatte seg i Sirdal, men fortsatte med en reisende livsstil. For å få lov til å reise måtte Petter og Gunhild ha attest fra kirken. Attestene viser en reiserute som strekker seg fra Moland ved Arendal i øst, via Vest-Agder og Rogaland, og opp til Samnanger i nærheten av Bergen i vest. De var så langt nord som til Leikanger i Sogn og Fjordane. Et av barna deres er døpt der.http://batreisende.no/?page_id=1011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for innleggene dine.

Da har jeg foreløpig navnene på 7 av de 10 barna til Petter Strømsing :

1. Rasmus (1777-1868)

2. Gurine (1786-1854)

3. Petter (1788-1864)

4. Didrik (1794-

5. Erik (1797-

6. Guri (1800-

7. Gunhild (1804-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei ti borna var fylgjande:

a. Rasmus Pettersen, f ca 1784, ennå for meg ukjent kor, g m Anna Kirstine Halvorsdatter Finne.

b. Guri Pettersdatter, dpt 1786 i Åmli, truleg død som lita jente.

c. Petter Kristian Pettersen (Petter Bilitt), dpt 1788 i Davik, g m Guri Henriksdatter

d. Margrete Pettersdatter, dpt 1790 i Leikanger, ukjent lagnad, truleg død som lita jente.

e. Svend Pettersen, dpt 1793 i Vigmostad, ukjent lagnad, truleg død som liten gut (ein tenestedreng i 1801 med det namnet på ein gard i Telemark er foreslått som denne guten, men eg har ikkje sett prov for det).

f. Didrik Pettersen, dpt 1794 i Bakke, grl 1798 i Bakke.

g. Petter Pettersen, f ca 1796, grl 1798 i Bakke.

h. Erik Pettersen, dpt 1797 i Hægebostad, ukjent lagnad, truleg død som liten gut.

i. Guri Pettersdatter, dpt 1800 i Heskestad, g 1 m Trond Torjeison Kuli, g 2 m Hans Olsen Svolk (Svarte-Hans).

j. Gunnhild Marie Pettersdatter, dpt 1804 i Hægebostad, g 1 m Rasmus Pettersen Vardal, g 2 m Rasmus Jansen Vardal.

Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kirkeboka for Bakke V Agder er Petter gravlagt på Tonstad i september 1798 og broren Didrik 7 Januar 1798.Begge Petter Vardals barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen !

Nå som jeg har navnene og fødselsår på alle barna, kan jeg se gjennom kirkebøkene etter flere opplysninger om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.