Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Heimer og folk : Leksdalen 1800-1940


Ellen Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan gjøre et oppslag i boka Oppslag i Heimer og folk : Leksdalen 1800-1940 av Jørgen Johnsen og Magne Årstadvold "... det første bindet av en serie av Verdalsboka som er kalt Heimer og folk"- Forordet ..

Er interessert i siden med denne teksten:

 

...Verdal Bo- og Helsetun. 86. Einar Hartvik, f. 1916. Gift i 1 933 med Mary Johanne Haugseth, f. 1922 i Egge. Einar Flyum var veivokter. Bosatt på Steinstad, gnr. 76, bnr. 20 i Leksdalen. Steinstad ble fradelt Musemshøa i 1948. Peder...

 

Er spesiellt interessert i Mary Johanne. Hun er min fars kusine.

 

Er det noen som kan ta bilde av siden og sende meg ville jeg bli veldig glad.

 

MVH Ellen Gilhuus :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det står ikke mer om Mary Johanne på side 442 i Verdalsboka, Heimer og Folk, Leksdalen 1800-1940, enn det du allerede har fra før.

 

Mary Johanne, født 18.02.1922, Egge, Steinkjer og døpt 17.04 samme år. Lenke til dåpen:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Egge i Steinkjer, Klokkerbok nr. 740C03 (1915-1927), Fødte og døpte 1922, side 32.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3794&idx_id=3794&uid=ny&idx_side=-32

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060522080374.jpg

 

 

Det som står om familien Flyum er følgende:

 

sd. 441: Edvard Petersen Flyum (1874-1956) og Hanna Maria Andosdatter (1879-1970)

 

Edvard Petersen Flyum overtok som bruker på Musemsvedjan etter Bernhardus Jensen. Edvard var født i 1874 i Brekken i Ulvilla og var sønn av ugifte foreldre Peter Olsen Flyumvald og Marta Eriksdatter, f. 1847 på Bjørstadvald. Foreldrene ble seinere gift og var først husmannsfolk under Storvuku og seinere brukere på Reitan østre i Ulvilla.

 

sd. 442: Edvard ble gift i 1901 med Hanna Marie Andosdatter Kjesbu, f.1879 i Kjesbu. Hanna var søster av Ole Kjesbu på Musemsrønningen.

 

Edvard Flyum var skredder ved siden av ¨være småbruker. Han deltok litt i det politiske liv og var medlem av herredsstyret i en periode.

 

I 1933 overlot han bruket til sønnen Peder Flyum.

 

Edvard og Hanna hadde 6 barn:

 

B1: Borghild, f. 1902. Gift i 1923 med Olaf Røseng, f. 1897, gårdbruker på Røsenget. Borghild døde i 1994 på Verdal Bo og

Helsetun.

 

B2: Peder, f. 1904, død 1995. Neste bruker.

 

B3: Inga, f. 1905, d. 1998. Gift med Tormod Frøset på Musemshøa (se denne).

 

B4: Margot, f. 1907. Gift 1937 med Ottleif Hallem, f. 1905, kirketjener og gårdbruker på Hallem østre. Margot døde i 1995 på Verdal Bo og Helsetun.

 

B5: Aslaug, f. 1913. Gift med drosjeeier Johannes Holme, Skogn.

 

B6: Einar Hartvik, f. 1916. Gift i 1 933 med Mary Johanne Haugseth, f. 1922 i Egge. Einar Flyum var veivokter. Bosatt på Steinstad, gnr. 76, bnr. 20 i Leksdalen. Steinstad ble fradelt Musemshøa i 1948.

 

 

Peder Flyum (1904-1995) og Ingrid Pedersdatter (1910-1999)

 

Peder Flyum var eier av Musemssvedjan fra 1933 til 1990. Gift i 1933 med Ingrid Pettersen, som var datter av gårdbruker Per Pettersen på Øver-Hofstad. De hadde tre barn.

 

------------------------------------------------

 

Peders barn tar jeg ikke med da det dreier seg om nålevende personer.

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det var hva jeg trengte. Da vet jeg at det ikke er mer info å hente i den boka.

 

mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.