Gå til innhold
Arkivverket
Kristian Hunskaar (privat)

Pål Ellingsen (ca. 1733-?) og Berte Larsdatter (ca. 1742-1794) - av Buskerud-blod?

Recommended Posts

Kristian Hunskaar (privat)

Berte (Birgitte) Larsdatter døde på Sønset i Høyjord i 1794 og ble gravlagt 2. september 1794, 52 år 6 mnd gml. Skiftet 24. oktober samme år viser at hun etterlot seg ektemannen Pål Ellingsen og fem barn: Knut (26), Kari (18), Lars (16), Elling (14) og Torkel (12). Elling døde straks etter mora.

Pål Ellingsen, 68 år gml og enkemann etter første ekteskap, bodde ved FT1801 på Rød på Strømsgodset, sammen med barna Knut, Kari og Lars.

Jeg har en fornemmelse av at disse folkene har sitt opphav i Buskerud, men jeg har så langt ikke klart å få relevante treff i Familysearch. Det nærmeste i så måte er en Torkel Pålsen, døpt 11. september 1784 på Kongsberg som sønn av en Pål Erlendsen eller Ellingsen (det står så i kirkeboka) Rosedalen.

Er det noen som kjenner opphavet og eventuelt skjebnen til Pål og barna? Jeg kartlegger folk i Andebu på 1700-tallet, slik at forfedre lenger bakover, samt etterslekt, har begrenset interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive