Gå til innhold
Arkivverket

Videreføring av tema 60072 i gamle brukerforumet, skreppehandler Vilhelm Fredriksen, Odal , Hedmark?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg henter frem igjen denne gamle debatten om den omreisende skreppehandleren som angivelig skulle være født 1863-65 i Hedmark, og som fikk minst 3 barn utenom ekteskap mellom 1884 0g 1896. Vi finner ham altså i 1900 tellingen, men jeg kan ikke finne noen passende kandidat i 1910 tellingen.

 

Er det noen som har snublet over denne karen, og som kan kaste mere lys over hans opphav, og eller datteren som skulle være født rundt 1884.

 

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=62072&sok=Rune+Thorstensen&nr=165&antinnlegg=33&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greid å finne dåpen til en Wilhelm i Nord-Odal 1863-1865 :angry:

 

Familien kan jo ha flyttet før gutten ble døpt?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greid å finne dåpen til en Wilhelm i Nord-Odal 1863-1865 :angry:

 

Familien kan jo ha flyttet før gutten ble døpt?

 

Mvh. Gunn

Hei Gunn, og takk for innspillene dine. Det er nok rett mann du har funnet i 1900 tellingen, men spørsmålet er jo hvor mye vi kan stole på opplysningene om fødselsår og fødested. Han benytter i alle fall samme navn både ved de to kjende barnedåpene og her i 1900 tellingen. Og inntil noe annet dukker opp, må vi vel tro at det var hans navn. Men jeg har heller ikke klart å finne ham andre steder, heller ikke i 1910 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er lett å holde styr på folk som reiste omkring på slutten av 1800 tallet, som i dette tilfelle med en omreisende handelsmann/skreppekar. Men han fastholder sitt navn som Wilhelm Fredriksen både ved de to barnedåpene som vi har funnet i 1894 og 1896 og i 1900 tellingen. Fødselsåret oppgis til å være 1865 +/- 2 år. Fødested/oppholdssted varierer noe, men det synes som om at han kom fra Hedmark.

 

Men hvem var denne Wilhelm Fredriksen, hvor kom han fra og hvor er han i 1910 tellingen? Jeg trenger noen innspill i håp om å kunne fastslå identitenen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.