Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Videreføring av tema 60072 i gamle brukerforumet, skreppehandler Vilhelm Fredriksen, Odal , Hedmark?

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Jeg henter frem igjen denne gamle debatten om den omreisende skreppehandleren som angivelig skulle være født 1863-65 i Hedmark, og som fikk minst 3 barn utenom ekteskap mellom 1884 0g 1896. Vi finner ham altså i 1900 tellingen, men jeg kan ikke finne noen passende kandidat i 1910 tellingen.

Er det noen som har snublet over denne karen, og som kan kaste mere lys over hans opphav, og eller datteren som skulle være født rundt 1884.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=62072&sok=Rune+Thorstensen&nr=165&antinnlegg=33&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne dåpen til en Wilhelm i Nord-Odal 1863-1865 :angry:

Familien kan jo ha flyttet før gutten ble døpt?

Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Jeg har ikke greid å finne dåpen til en Wilhelm i Nord-Odal 1863-1865 :angry:

Familien kan jo ha flyttet før gutten ble døpt?

Mvh. Gunn

Hei Gunn, og takk for innspillene dine. Det er nok rett mann du har funnet i 1900 tellingen, men spørsmålet er jo hvor mye vi kan stole på opplysningene om fødselsår og fødested. Han benytter i alle fall samme navn både ved de to kjende barnedåpene og her i 1900 tellingen. Og inntil noe annet dukker opp, må vi vel tro at det var hans navn. Men jeg har heller ikke klart å finne ham andre steder, heller ikke i 1910 tellingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Jeg vet at det ikke er lett å holde styr på folk som reiste omkring på slutten av 1800 tallet, som i dette tilfelle med en omreisende handelsmann/skreppekar. Men han fastholder sitt navn som Wilhelm Fredriksen både ved de to barnedåpene som vi har funnet i 1894 og 1896 og i 1900 tellingen. Fødselsåret oppgis til å være 1865 +/- 2 år. Fødested/oppholdssted varierer noe, men det synes som om at han kom fra Hedmark.

Men hvem var denne Wilhelm Fredriksen, hvor kom han fra og hvor er han i 1910 tellingen? Jeg trenger noen innspill i håp om å kunne fastslå identitenen hans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.