Gå til innhold
Arkivverket

Smaalenenes Fængselsselskab


Atle Svanberg
 Del

Recommended Posts

Har noen hørt om Smaalenenes Fængselsselskab? Ernst Henrik Puck var fengslet noen år og deretter utvandret han til Canada i 1905. I fengselspapirene fra statsarkivet står det at han etter å ha kommet til Canada skrev tilbake til Smaalenenes Fængselsselskab og sa at han hadde det bra. Det kan virke som det har vært litt korrespondanse mellom disse og at selskapet kan ha bidratt til at han kunne reise til Canada. Er det noen som vet om det er bevart noe arkiv fra dette selskapet?

 

For øvrig gjelder det samme person som er diskutert her:Min lenke

 

Om det viser seg at denne korrespondansen er bevart i et arkiv, kan det sette oss på sporet av hvor Herr Puck ble av i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen hørt om Smaalenenes Fængselsselskab?

 

Nei, men Smaalenenes Amt skiftet navn til Østfold fylke i 1918. Så her er det vel tale om et fengselsvesen på fylkesplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselsvesenet har alltid vore eit statleg ansvar så vidt eg veit, og ikkje noko som har høyrt inn under amt/fylke. Men det som slo meg når eg las om dette omgrepet var at "fængselsselskab" høyrdest ut som friviljug arbeid til beste for innsette og tidlegare innsette, så og seie ein forløpar for den statlege kriminalomsorga.

 

Denne tanken min fekk støtte når eg gugla på "fængselsselskab" og fann dette under omtale av ei "Barner, Regitze Vilhelmine Louise Augusta, 1834—1911, Filantrop."

Om hennar verke står å lese:

"Efter i nogle Aar at have styret Huset for sin Fader og virket

filantropisk i det stille traadte Frk. B. 1860 ind i det københavnske

Fængselsselskab som »besøgende Dame«, og blev nogle Aar senere

Direktrice i Selskabet. Hun fik i denne Egenskab gennem Besøg

i Fængslerne og hos de kvindelige Fangers Paarørende et stærkt

Indblik i den fattigste Befolknings Levekaar og kom herved ind

paa Tanken om at oprette et Hjem for unge løsladte Kvinder.

1877 fik hun grundet Lindevangshjemmet paa Frbg. til Optagelse

af unge straffede Piger for gennem et fleraarigt Ophold at paavirke

dem i kristelig Henseende og oplære dem i al Slags Husgerning.

Hjemmet bestaar fremdeles og virker nu som Ungdomshjem for

unge Piger under Værgeraadsforsorg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselsvesenet har alltid vore eit statleg ansvar så vidt eg veit, og ikkje noko som har høyrt inn under amt/fylke.

 

Ja, det var et statlig ansvar, for det fantes ingen fylkesadministrasjon den gang (slik vi kjenner det blant annet fra fylkeskommunen). Men Smaalenenes Fængselsselskab må nødvendigvis ha operert på fylkesplan (amtsplan), det ligger jo i navnet. Ansvaret var derimot statlig, slik også fylkesmannens er (og amtsmannens var før 1918).

 

Det du fant om det københavnske fængselsselskab var veldig interessant, kanskje var det slik med det smaalenske (østfoldske) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jo av det jeg også har funnet på nett må det være en del av nåværende kriminalomsorgen. Men spørsmålet er om det er bevart noen arkiver fra tidligere tider. Mulig at jeg får kontakte Riksarkivet eller dagens kriminalomsorg.

Denne hobbyen her lærer jeg noe nytt av stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.