Gå til innhold
Arkivverket

Heidal, Vågå


Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Iver Pedersen f.1844 på uppistugu Faukstad, Heidal, vokste opp på Sunde i Vågå som han senere tok på odel. Han arvet og solgte garder og endte opp med å bosette seg på Kruke i Heidal. I FT 1900 står han oppført som gift med Guri Gundersdtr Skindet fra Vågå sammen med en del barn. Når jeg sjekker barna så har mange av de en mor fra Skåden, Anne Knutsdtr. f.ca.1855. Iver har nok vært gift 2 ganger, for i FT 1910 står Guri nevnt som stemor.

Norges bondelag, Gårds og ættegransking mener at Iver har 6 barn med hver kone.

Kirkebøkene for denne perioden er greie å lese, men jeg kan ikke finne når Iver giftet seg med sine koner, ei heller når Anne Knutsdtr Skåden døde. Deres barn nr.11, Guri 1900, finnes i Ft.1910 med mor Guri. For meg virker det som fordelingen av barn burde være 10 på Anne og 2 på Guri.

Kan noen hjelpe til med Annes døds-år og når Iver giftet seg med Anne og Guri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Anne er født 8. oktober 1895 og har Guri som mor: Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 8 (1885-1898), Fødte og døpte 1896, side 69.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6073&idx_id=6073&uid=ny&idx_side=-75

 

Hun kalles opp etter Ivers første kone, som sannsynligvis er død før 1895.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar.

Tenkte ikke en gang på å sjekke Lom selv om "Norske gardsbruk, Gards- og ættegransking" skriver at han byttet bort Sunde i Vågå med Rostad i Lom. Denne garden solgte han snart, står det.

Familien står i bind 2 Bygdabok for Lom under Rostad.

Følgende barn er nevnt:

1 ste kone, Anne:

1. Per, fødselsår ikke funnet, til USA

2. Anne, fødselsår ikke funnet om hun i det hele tatt hører til her, til USA

3. Ragnhild, ikke funnet fødselsår, til USA

4. Anders, 1883, g.m. Marit Østensdtr Sunde

5. Knut 1884, til USA

6. Gunhild 1886, til USA

7. Arne 1887, urmaker i USA

Med Guri har han:

8. Borghild 1893, usikkert hvem som er mor, g.m. Olav Listad, S.Fron

9. Anne 1895 g.1921 m Torvald Kagrud, Heidal

10. Peder 1898, politi i Oslo

i tillegg har de i Heidal:

11. Torger 1902, ysteribestyrer i Skogn

12. Guri 1900, gift til Elvestad, Tretten. Ivar tilbrakte sin siste tid hos henne.

pluss kansje en til.

Noen som kan hjelpe til med opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri Kruke gifta seg rundt 1920 (tror jeg) med Johannes Johansen Elvestad. Første barnet ble født i 1924.

Guri Kruke Elvestad døde på Tretten og er begravet der. Jeg skal ta en tur på kirkegården i morgen kveld eller onsdag. Jeg husker henne veldig godt.

Det er ikke sikkert jeg vil legge ut noen opplysninger her da det bor etterkommere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått opplyst at Guri og Johannes giftet seg 1924.

Det er dødsårene til Iver Pedersen Kruke 1844 og kone nr.2 Guri Gundersdtr 1860/61 jeg søker.

De bodde sine siste år hos datteren Guri og er begravet på Tretten kirkegård, nær kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ganske sikker på at det er en gravstein bortpå Tretten kirkegård som det står Kruke på. Skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri Gundersdatter Faukstad døde på Tretten 9. april 1933

Iver P Faukstad døde på Tretten 16. april 1938

Begge begravet på Tretten kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Anne Knudsdatter (nedre) Skaaden ble født på nedre Skaaden 6.12.1855 (Sødorp, Nord-Fron).

Hun fikk 7 barn med Iver Sunde (Faukstad/Kruke). Døde i barselfeber like etter at yngste sønn Arne ble født. Dødsdato 11.12.1887.

Har ikke funnet ut når Iver og Anne giftet seg, men eldste barn, tvillingene Peder og Anna, var ektefødte, født 30.09.1879. Disse to, og neste barn Ragnhild ble født på Skaaden i nord-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.