Gå til innhold
Arkivverket
Kjetil Øien

Innflyttere

Recommended Posts

Kjetil Øien

Under kolonne 5 fra venstre, "Opgiven Hensigt med Indflytningen" er det to ord jeg skulle hatt tydet:

Først helt nederst på denne siden (innflytter nr 8, Anders Olsen):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2404&idx_id=2404&uid=ny&idx_side=-108

Deretter på den påfølgende siden, inflytter nr 13. Mulig det står Arbeidsfolk, men vil gjerne ha det bekreftet av noen som er bedre på å lese slik tekst enn meg.

På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Anders Olsen, Alder: ej opgiven, Hensigt: Dagarbeider, Sted: Haavin i Horrig.

Jeg leser også "Arbeidsfolk" under 13 på den påfølgende siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Øien

Flott at folk stiller opp for oss som er mindre bevandret i skrifttydingens verden. Tusen takk!

Har i mellomtiden blitt stående fast et annet sted i samme kilde. Det gjelder fremdeles den femte kolonnen (hensikt med innflyttingen), og denne gang er det listas nr 12, Erik Iversen Halsenvold, som kommer fra Skogn og oppholder seg på Lund i Horg. Men hvorfor? Det er spørsmålet.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2404&idx_id=2404&uid=ny&idx_side=-112

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Jeg leser Paa Brænderiet i Horrig. Han hadde vel fått arbeid der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.