Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Pedersen Wulf. Hvem var han gift med?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

I skjøtet på gården Korsnes fra Hans Henriksen Wulf til Markus Nissen Angel 22 jul 1740 http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20326&uid=ny&idx_side=-15 nevnes to husmannsplasser under samme gård: Gjestgivergrunnen og Kippervigen.

I 1683 betaler en utliggerborger Hans Mogensön Kyperuig byskatten: http://www.vigerust.net/by/trondhjemtop_dom14.html

Er Kyperuig og Kippervigen samme sted, og fins det flere opplysninger om Hans Mogensön?

 

Om Henrik Petersen var gjestgiver på Korsnes måtte han vel handle varer et sted, antakelig i Bergen eller Trondheim. Skal tro om det fins bevart noen regnskapsbøker etter kjøpmenn der fra tiden rundt 1700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant du vel utvetydig holdepunkt for at en sønn av Henrik Pedersen brukte Wulf-navnet, så da faller ihvertfall den brikken på plass for meg.

 

Men hva skal vi tro om Johan Henriksen Wulf på Strømsholmen. Han burde vel etter normal logikk være sønn av Henrik Nilsen Strømsholm (Svenning). Men han bruker altså også Wulf-navnet, og både Henrik Nilsen og Henrik Petersen hadde sønner Johan i passelig alder.

 

Den mulige koblingen til Svenning i Overhalla er jo interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si. Hans H Wulf skal ha vært sagfogd i Namdalen, så grunnen til at han solgte gården og flyttet til Overhalla var kanskje at han tok over embetet ca. 1740. Om Hans og Johan ikke var brødre, så var det kanskje en slektsforbindelse til den forrige fogden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke helt gi slipp på Hans Mogensön Kyperuig, som nevnes med byskatt i 1683 (samme år som Isak Danielsen nevnes siste gang i samme liste). Ett tankeeksperiment kan være at Hans ble inngiftet i Isaks familie og overtok gjestgivervirksomheten. Nevnt bare i 1683 kan han ha dødd tidlig og etterlatt en enke eller datter som ble gift med Henrik Petersen. (Henrik kan være sønnen til 'Peder Schreders enke' som også nevnes i samme liste 1683-85). Ut fra kronologien er det da naturlig at Henrik Petersens neste sønn ble kalt Hans (f. ca. 1686 ut fra MT 1701). Men det forutsettes da at han må ha vært gift før, etter som han på det tidspunktet hadde sønnen Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har fulgt emnet med interesse siden jeg er direkte etterkommer etter Henrik Pedersen W. Her er det mye kunnskap !!

 

Angående skifte etter Anna Catharina Henriksdatter Wulf så overtar sønnen Bastian Mikkelsen With garden Settem 31.08.1761 (Hyldbakk. Folk og heimar i Åsskard). Jeg kan dessverre ikke tydet skiftet....

 

Mvh Morten Budal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tinglysingsdokumenter på denne tiden ble det gjerne skrevet ned om noen av partene var i slekt og på hvilken måte. Det kan nok se ut som at de to nevnte ikke var i slekt. Christen skrev heller ikke under med etternavn Wulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Svenningslekta på Strømsholmen og Wulff-slekta på Korsnes var to godt adskilte slekter, og at f. eks. en E-post til Johnny Lyngstad ville ha medført en bekreftelse på at Johan Henriksson Wulff var Svenningslekta på Strømsholmen uvedkommende. Jeg tror det finnes skifte som bekrefter at Johan Henriksson var en Wulff, samt at han var bror til Karen Refsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Petter Wolff i 1657, også bosatt i rode 19. Det er også en Peter Wulff i 1655, som da var brygger.

 

Det kan i teorien være samme mannen, bare at han hadde skiftet beite, men bevares, det kan selvsagt være to forskjellige bare så det er sagt.

 

Jeg tror vel egentlig fremdeles på at Henrik Wulf kan ha sitt opphav i Bergen, så får tiden (og forskning) vise om dette kan være et riktig spor. Og da kan det vel også være trolig at hans kone er derfra, selv om det ikke er bevist på noen slags måte ennå. Men det kan være en mulig forklaring at Isak Hals(e) ved sitt utliggerborgerskap (selv om han var utliggerborger til Trondheim) kan ha funnet sin første kone der også. Det er jo en kjent sak at de reiste med sine jekter til Bergen allikevel. Og han hadde jo også gjeld til bergensborgere ved skiftet i 1688. Og siden både Isak Halse og Henrik Wulf var gjestgivere på Korsnes, så er det jo fullt mulig at de kan ha vært besvogret eller på annen måte ha vært i slekt gjennom inngifte.

 

Så får vi se hva som er mulig å finne ut av dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er "Pitter Vulfs qvinde" død i 1679 og begravd på Korskirkegården:

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=bedo1668&gardpostnr=57376&merk=57376#ovre

 

Desverre står ikke hennes navn. En "Piter Vulf" ble begravd på Korskirkegården den 14. okt. 1680. Ingen alder oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Petters sin son. Sjå under 9. januar. Eg les det for Harmand, men det skal kanskje vera Hermand?

 

Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter gullsmed Sueder Meyer, g.m. Maria Petersdatter Wulf.

Skifte etter skomaker Jan Gieuvers, g.m. Trine Pettersdatter Wulf. Navnet hennes står ikke i skiftet, men fins i f. eks. dåpslistene. Hun ble forøvrig gift på ny i 1692 med skomaker Efuert Ibesen. I begge skifter er Herman Wulf formynder for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange Wulf'er å ta fatt i! :) Her er noen flere:

I 1657 (formuestaksering) nevnes en Hans Wolff i rode 17, kanskje den Hans Wulffer det ringes for i Mariakirken 14/9 1675. Han er ihvertfall

ikke å finne i koppskatten samme år. En Barbra Wulf i rode 17 (samme liste) kan tenkes å være hans enke. I koppskatten 1683

har Herman Wulf (g.m. Giertrud Andersd.) hos seg sin moder Barbra Hendrichsd. Det kan se ut som både Petter, Frants

og Hans Wulf hadde sønner ved navn Herman. Petter og Frants kan vel likevel ikke være brødre, da Herman Pettersen og

Johanne Frantsd. i tilfelle ville bli søskenbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange Wulf-er i Bergen på denne tiden. Navnet Barbra/Barbro er jo også å finne blant Henrik Wulfs etterkommere, da hans datter Anna Catharina på Settem også hadde en datter med det navnet. Henrik selv kan jo også ha hatt en datter med det navnet, men som event. kan ha dødd tidlig og så oppkalt senere. Så det er en del løse baller å gripe fatt i, det er sikkert. :)

 

Nå blir det ferie for min del, reiser i dag. Og det er lite tilgang på nettet der jeg skal, så alle meddebattanter her vil jeg ønske god ferie! :)

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.