Gå til innhold
Arkivverket
Tale Hellevik

Far eller sønn

Recommended Posts

Tale Hellevik

Er det noe ved følgende opplysninger som kan gi meg en pekepinn om dette er en nyfødt baby eller hans far? Barnet var døpt i samme kirke 31. mars, gravla man i det hele tatt så små barn den gangen?

"188 Povel Jacob Fyrstenberg m begge kl 804 1729 DK" (Døde i Bergen 1668-1815)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tale Hellevik

Altså, man gravla dem jo selvsagt, men i kirken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)

Er det noe ved følgende opplysninger som kan gi meg en pekepinn om dette er en nyfødt baby eller hans far? Barnet var døpt i samme kirke 31. mars, gravla man i det hele tatt så små barn den gangen?

"188 Povel Jacob Fyrstenberg m begge kl 804 1729 DK" (Døde i Bergen 1668-1815)

Her har du kirkeboka som transkripsjonen baserer seg på. Det går ikke direkte fram om den gravlagte Povel Jacob Fyrstenberg var voksen eller barn, men ser du på de andre innførslene, er det gjerne spesifisert hvem som var barn. Uten andre opplysninger å basere meg på, ville jeg gjette at den gravlagte var en voksen person.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Povel Jacob Fyrstenberg ble beskikket som prokurator ved kongebrev 11. september 1717. Han var gift med Inger Ananiasdatter Wrangel, og var far til sju barn. Han var altså en voksen mann, født på 1690-tallet.

Opplysningen "begge kl" betyr at enken tok kostnaden med å betale for ringing med begge klokker i Domkirken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tale Hellevik

Takk for hjelp! Og takk for informasjon om hva begge kl. betyr, det lurte jeg også på. Ellers ser jeg at det står et tegn som viser at dette innlegget er flyttet. Betyr det at jeg stilte spørsmålet på feil sted? Jeg er ganske fersk i å bruke debattsidene, vil helst gjøre det riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Du kan legge inn ditt spørsmål der du synes det er naturlig. Det er etter hvert ganske mange forum. Får du skikkelig svar har du sannsynligvis lagt det inn rett sted. Dersom noen av moderatorene mener det ligger feil, kan de flytte det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive