Gå til innhold
Arkivverket
Richard Johan Natvig

Arresteret på slottet 1815

Recommended Posts

Richard Johan Natvig

I Korskirken, Ministerialbok nr. A 12 (1786-1832), Døde og begravede 1816, side 98, er dødsfallet til et jentebarn registrert: “Landeværn / nu arresteret paa Slottet / Torbiørn Halstensen Jordals Datter Walborg død den 10 Decemb.” (lenke). I avskriften Døde i Bergen 1668-1815 (lenke) er det innført en merknad som ikke kommer fra kirkeboken: “Døde Hos Faderen”. Er det mulig å finne ut hvorfor Torbjørn Halsteinson var arrestert, og har det noe med datterens død å gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Vi har protokoll over slavene på Bergenhus festning 1766-1810, og den neste begynner angivelig i 1808, men det er ikke helt presist, det er slaver satt inn fra 1808 som er med. Selve oppsettingen av protokollen er snarere i 1818. Der finner jeg ikke Torbjørn H. Jordal. Hans opphold på festningen synes derfor å ha vært kortvarig, og det er litt rart, siden det stort sett fra livstidsfanger som satt der. Men han var landevernssoldat, og kan ha fått straffen i forbindelse med sine militære plikter. I så fall skal det være i auditørprotokollen vi kan finne forklaringen. Jeg skal prøve å sjekke regiments- og garnisinsauditørenes protokoller. Jeg tror ikke det har noe med datteren eller hennes død å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive