Gå til innhold
Arkivverket

Mormors morsmors mor


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Min morslinje ser slik ut, fra Møre og Romsdal:

 

1) Meg

2) Mor

3) Bestemor

4) Ina Amalie Søbstad, f. 1892 på Søbstad, Averøy

5) Anna Marie Martinusdatter f. 1860 i Kristiansund N

6) Synnøve Lassesdtr. Ekren f. 1829 på Ekren, Bolsøy

7) Marit Andersdtr. Stenløs f. 1788 på Stenløs indre, Bolsøy

8) Ingeborg Trondsdtr. Røsberg f. ca. 1748 på Røsberg, Bolsøy

9) Gjertrud Andersdtr. Røsberg f. 1727 på Røsberg

10) Ingeborg Lassesdatter, død 1754 på Røsberg, Bolsøy (f. omkr. 1695, min antagelse)

 

Min farmors morslinje kan derimot føres omkring 100 år lenger tilbake i tid, på Hadeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morslinje befinner seg i Sør- og Nord-Trøndelag:

 

Min datter født 1976

Meg

Alfhild Olausen Schøyen, født 1900 i Stjørdal, død 1971 i Trondheim

Pauline Marie Berntsdatter Næss, født 1873 i Åsen, død 1956 i Stjørdal

Anne Bergitta Johannesdatter, født 1849 i Åsen, død 1928 i Stjørdal

Helena Bardosdatter, født 1819 i Åsen, død 1907 i Stjørdal

Beret Hansdatter, født 1777 i Ålen. død 1843 i Skogn

Anne Simonsdatter, født ca 1738 i Ålen, død 1803 i Stjørdal

Berit Jochumsdatter, født ca 1701 i Røros, død 1787 i Ålen

Anne Andersdatter, født ca 1678 i Røros, død 1751 i Ålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne tråden med påminnelse om hva jeg bør undersøke nærmere når anledningen byr seg ....

 

Opp til min mormors mormor har jeg navn og data, men så blir det tynt. Mormors mormor var Randi Dorothea født Bergh (født 13.2.1840 Jevnaker og død 1927) gift med Einar Tostrup (f. 1840 i Christiania død 1905 på Ljan ved Oslo ?), gårdbruker i Nittedal og Hakadal, amerikafarer m.v. Randis foreldre er opplyst i Tostrup-boka til å være Randi Maria Andersdatter gift med landhandler Ole Bergh.

 

Noen av leserne her som har opplysninger om Randi (og Ole) med foreldre ?

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi morslinje ser slik ut:

 

Meg, f. 1982 i Levanger.

Mor, f. 1949 i Stjørdal.

Bestemor: Turid Sørmo, f. 1922 i Stjørdal, d. 1969.

Oldemor: Marie Torsteinsdatter Bjugan, f. 1887 i Hegra, d. 1971.

Tipp-oldemor: Mali Hågensdatter (Fornesholmen), f. 1852 i Hegra, d. 1933.

2-tipp: Sigrid Persdatter (Fornesbrua), f. 1827 i Hegra, d. 1910.

3-tipp: Margrete Guttormsdatter (Vigdenes), f. 1790 i Hegra, d. 1849.

4-tipp: Siri Ivarsdatter (Fosshammeren), f. 1765 i Hegra, d. 1795.

5-tipp: Marit Ivarsdatter (Brattås), f. 1728 i Hegra, d. 1795.

6-tipp: Helga Johansdatter (Flåum), f. i Hegra?

 

De to eldste leddene har jeg så langt ikke fått gått etter i sømmene. Opplysninger fra Stjørdalsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen av leserne her som har opplysninger om Randi (og Ole) med foreldre ?

 

Hilsen Hans

Jeg ser at det er en sagfører Iver Christian Berg som er fadder for ett av barna til Randi Dorothea. Han skal iflg folketellinga være født på Jevnaker ca 1833. Dersom dette er en bror av Randi Bergh, kan det kanskje være lettere å nøste opp slekta via han, men jeg fant han ikke som døpt i Jevnaker - etter en rask titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi morsrekke ser (førebels) slik ut:

 

1. Mor

2. mormor Ingrid Kristine Lefdal f. i Eid 1913 d. 2010

3. oldemor Jenny Marie Nilsen f. i Øksnes 1883 d. 1967 i Eid

4. Tippoldemor Emine Karoline Marie Klausdtr. f. i Øksnes 1856 d. 1954 i Bergen

5. 2x Tippoldemor Anna Christina Maas Christiansdtr. f. i Øksnes 1825 d. 1906 i Øksnes

6. 3x Tippoldemor Christina Normann Nilsdtr. Maas f. i Øksnes 1804 d. 1865 i Øksnes

7. 4x Tippoldemor Johanna Margrete Mikkelsdtr. f. 1780 d. 1844 i Øksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans 28: Ole Berg og Rangdi Maria døper et barn allerede 13. mars 1825 på Jevnaker. Da synes jeg det står at han er lensmann.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9337&idx_id=9337&uid=ny&idx_side=-47

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603810477.jpg

 

Hun som døpes heter Karen Johanne, og hun finner vi igjen i 1875 i Oslo som ugift. Der bor også søsteren Juliane Sofie Bergh f 1839 på Jevnaker (ugift) og tidligere nevnte Iver Kristian Bergh, som nå har tittelen kopist i Fin. dept, f 1832 på Jevnaker. Som fadder i Ås er han bare "Cand" - og sakfører i 1865 - som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans 28: Ole Berg og Rangdi Maria døper et barn allerede 13. mars 1825 på Jevnaker. Da synes jeg det står at han er lensmann.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9337&idx_id=9337&uid=ny&idx_side=-47

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603810477.jpg

 

Hun som døpes heter Karen Johanne, og hun finner vi igjen i 1875 i Oslo som ugift. Der bor også søsteren Juliane Sofie Bergh f 1839 på Jevnaker (ugift) og tidligere nevnte Iver Kristian Bergh, som nå har tittelen kopist i Fin. dept, f 1832 på Jevnaker. Som fadder i Ås er han bare "Cand" - og sakfører i 1865 - som nevnt.

 

Tusen takk Arnstein for fine tips ! Ja, jeg har lest et sted at han var lensmann, så det får vi sjekke. Samme med søsteren Karen Johanne som holdt losjerende, bl.a. søsteren Juliane Sofie, + Iver Kristian som ser ut til å ha vært jurist.

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er min rekke:

 

datterdatter f 1994 i Sandnes

datter f 1967 i Stavanger

jeg f i Stavanger

Gerda f 1911 i Bergen

Agnes Vabø Olsen f 1880 i Bergen

Ingeborg Madsdatter Skudal f 1862 i Gaular

Anna Ingebrigtsdatter Eikeland f 1814 Gaular

Olaug Eriksdatter Årnes f 1786 Gaular

Sesilia Olsdatter Nedrestrand f 1747 Gaular

Orlaug Jakobsdatter Horsevik f 1720 Gaular

Gunhild Torsteinsdatter Horsevik f 1695 Gaular

 

Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel kommet til 7-tippoldemor. Alle mine kjente formødre er godt inavla i noen få små vestlandsbygder (noe som forøvrig også gjelder morfarssida…).

Jeg har ikke hatt mulighet til å gått igjennom og dobbeltsjekka alle forbindelsene her, men jeg tror det skulle stemme bra.

 

1. Meg

2. Mamma

3. Mormor

4. Anna Johannesdotter Grønhaug, f. 1880, Hosanger

5. Maria Ivarsdotter Straume, f. 1850, Hosanger

6. Anna Knutsdotter Vetlejord, f. 1817, Hosanger

7. Maria Knutsdotter Straume, f. 1775, Hosanger

8. Anna Rasmusdotter Øvre Helland, f. 1744, Hosanger

9. Maria Bergesdotter Steinsland, f. 1713, Hosanger

10. Helga Johannesdotter Straume, f. 1681, Hosanger

11. Anna Andersdotter Øvre Helland, f. 1647, Hosanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Arnstein for fine tips ! Ja, jeg har lest et sted at han var lensmann, så det får vi sjekke. Samme med søsteren Karen Johanne som holdt losjerende, bl.a. søsteren Juliane Sofie, + Iver Kristian som ser ut til å ha vært jurist.

 

Hilsen Hans

Jeg regner med at vi holder oss til tema (mormors mormors mor) når jeg fortsetter med å forsøke å finne ei ny formor for Hans. Her er en konfirmasjon 14. juni 1816 på Jevnaker som kan ha noe med saken å gjøre. Som nr 1 på lista står Rangdi Maria Ulven(?), datter av organist Andreas Ulven(?). Hun er på dette tidspkt 15 år og 3 mnd.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9338&idx_id=9338&uid=ny&idx_side=-231

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603820203.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at vi holder oss til tema (mormors mormors mor) når jeg fortsetter med å forsøke å finne ei ny formor for Hans. Her er en konfirmasjon 14. juni 1816 på Jevnaker som kan ha noe med saken å gjøre. Som nr 1 på lista står Rangdi Maria Ulven(?), datter av organist Andreas Ulven(?). Hun er på dette tidspkt 15 år og 3 mnd.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9338&idx_id=9338&uid=ny&idx_side=-231

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603820203.jpg

Jeg får vel gi meg etter dette, men 1819, 24. aug Landkræmmer fuldmægtig Ole Bergh gammel 30 år. Pige Rangdi Maria Andersdtr Ulven gammel 19 år. Forlovere: Lensmand Bergh og Anders Andersen Ulven (antakelig foreldrene). Lensmand Bergh på Jevnaker deltok forøvrig i noe underskriving etc i forbindelse med 1814.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9338&idx_id=9338&uid=ny&idx_side=-194

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603820166.jpg

 

I 1801 på Ulven søndre Jevnaker: Anders Andersen 31 år, gårdbruker og organist og Margrete Iversdatter 22 år. Datter Rangdi Marie 1 år.

 

På samme gård Iver Halvorsen 62 år Mahler og livørsfolk og kona Ane Kirstine Hals 52 år (kanskje enda ei mormors mor osv??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I full fart til Hans: Anne Kristine Knudsen Hals dpt 9. mars 1749 Gran (Hadeland). Hennes mor er Randi Maria Pedersdatter. Med det fornavnet føler jeg meg sikker på at det er disse vi ser i 1801. Da er du jaggu tilbake til tidlig 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lot jeg meg friste jeg også, Arnstein. Selv om dette er en tråd om formødrene våre, må jeg bare fortelle at Randi Maria Pedersdatter, f. 1728 er sønnedatter av Hadelands store sønn, Gregers Pedersen Granavollen, lensmann i Gran 1716-1738. Han var gift med Rangdi Rolfsdatter (ca. 1676–1739). Broren til Randi Maria, Greger Pedersen Granavollen er mine barns ane. Deres mor var Karen Christensdatter Berg, d. 1740. Se: Slekten Berg i Gran av Ole Arild Vesthagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lot jeg meg friste jeg også, Arnstein. Selv om dette er en tråd om formødrene våre, må jeg bare fortelle at Randi Maria Pedersdatter, f. 1728 er sønnedatter av Hadelands store sønn, Gregers Pedersen Granavollen, lensmann i Gran 1716-1738. Han var gift med Rangdi Rolfsdatter (ca. 1676–1739). Broren til Randi Maria, Greger Pedersen Granavollen er mine barns ane.

Artig! Jeg har vært på møter/kurs (eller hva det nå var) på Granavollen flere ganger - like ved de spesielle søsterkirkene, og fikk da høre om denne Greger Granavollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er dagen for oppmuntring om hva vi finner, så har jeg sånn:

 

1. Bjørn - bror min

2. Pappa - Otto - 1936

3. Bestefar - Otto - 1892

4. Oldefar - Andreas - 1861

5. Tippoldefar - Ole - 1812

6. Tipp-tipp oldefar - Abraham - 1768

7. Tipp-tipp-tipp oldefar - Ole - 1740

 

Tærdal-slekt fra Kinn som blir til Vasbotten når Ole Abrahamsen Tirdal tar navnet Vasbotten gjennom skifte i Vevring i 1840.

 

Og:

 

1. Meg og bror min Bjørn

2. Mamma

3. Bestemor - Olga - 1900

 

- og deretter mannslekta

 

4. Oldefar - Sivert - 1870

5. Tippoldefar - Jon - 1839

6. Tipp-tipp oldefar - Erik - 1811

7. Tipp-tipp-tipp oldefar - Jon - 1761

8. Tipp-tipp-tipp-tipp oldefar - Ola - 1725

9. Tipp-tipp-tipp-tipp-tipp oldefar - Jon - 1690

10. Tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp oldefar - Jon - 1649

 

Dette er Breim og Osmundsvåg i Nordfjord, og Vanylven på Sunnmøre

 

Og så har jeg 32 tipp-tipp-tipp av 32 på farssiden.

 

Og så er vel noe av det ikke helt korrekt kanskje.

 

:) Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott hjelp til å spore opp morslinjen bakover!

Det ser nå ut som jeg idag kan ha denne rekkefølgen:


  1.  
  2. Randi Dorothea Bergh (1840-1927) gift med Einar Tostrup (1840-1905)
  3. Rangdi Maria Andersdatter Ulven (19 år i 1819) gift med landhandler Ole Bergh (30 år i 1819)
  4. Margrete Iversdatter (22 år i 1801) gift med gårdbruker og organist Anders Andersen (31 år i 1801), Ulven søndre Jevnaker:
  5. Anne Kristine Knudsen Hals (døpt 9. mars 1749 Gran, Hadeland) gift med Iver Halvorsen (62 år i 1801)
  6. Randi Maria Pedersdatter Gregersen (født 1728) gift med major Knud Hals (1718-1792)
  7. Karen Christensdatter Berg (død 1740) gift med gårdbruker Peder Gregersen Granvollen (død 1767)
  8. Ingebor Amundsdatter Horgen (død 1756) gift med Christen Erichsen Berg (født ca. 1675 død før 1764), gårdbruker Hadeland og en tid borger i Christiania
  9. Rangdi Erichdatter Horgen gift med gårdbruker Amund Rasmusen, Gran

 

Vi får jo så se nærmere på dette, om det skulle være noen feil og om det går an å komme lengre bakover også. Nå har jeg iallfall på helt kort tid fått nye, lange rekker av personer som jeg trolig stammer fra. Spennende også å se andre som stammer fra disse personene og som jeg da blir i slekt med.

 

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Min datter

2.Meg

3.Min mamma

4.Karoline Paulsen 1901 Laukhella Lenvik

5.Lina Marie Simonsen 1874 Grasmyr Lenvik

6.Marit Larsdatter 1847 Johnsgård Lenvik

7.Karen Olsdatter 1812 Vågan Lenvik

8.Marit Olsdatter 1789 Laksfjord Lenvik

9.Ane Erichsdatter 1751 Sørsten Tynset

10.Kari Simensdatter 1717 Baugen Alvdal

11.Kirsti Iversdatter Alvdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nå ut som jeg idag kan ha denne rekkefølgen:


  1.  
  2. Randi Dorothea Bergh (1840-1927) gift med Einar Tostrup (1840-1905)
  3. Rangdi Maria Andersdatter Ulven (19 år i 1819) gift med landhandler Ole Bergh (30 år i 1819)
  4. Margrete Iversdatter (22 år i 1801) gift med gårdbruker og organist Anders Andersen (31 år i 1801), Ulven søndre Jevnaker:
  5. Anne Kristine Knudsen Hals (døpt 9. mars 1749 Gran, Hadeland) gift med Iver Halvorsen (62 år i 1801)
  6. Randi Maria Pedersdatter Gregersen (født 1728) gift med major Knud Hals (1718-1792)
  7. Karen Christensdatter Berg (død 1740) gift med gårdbruker Peder Gregersen Granvollen (død 1767)
  8. Ingebor Amundsdatter Horgen (død 1756) gift med Christen Erichsen Berg (født ca. 1675 død før 1764), gårdbruker Hadeland og en tid borger i Christiania
  9. Rangdi Erichdatter Horgen gift med gårdbruker Amund Rasmusen, Gran

 

Vi får jo så se nærmere på dette, om det skulle være noen feil og om det går an å komme lengre bakover også. Nå har jeg iallfall på helt kort tid fått nye, lange rekker av personer som jeg trolig stammer fra. Spennende også å se andre som stammer fra disse personene og som jeg da blir i slekt med.

 

Randi Eriksdatters slekt er vel ukjent, så vidt jeg vet, men Amund Rasmussen Horgen var sønn av Rasmus Åstensen Horgen, d. ca. 1659, og han slekt kan følges ytterligere noen ledd bakover. Rasmus Åstensen er også min ane.

 

Peder Gregersen Granavollens slekt kan også følges lenger tilbake. Hans far var Gregers Pedersen Granavollen (ca. 1677-1746). Dennes far var Peder Gregersen Granavollen. Peder deltok i Gyldenløve-feiden som underoffiser til hest, og ble for dette belønnet med gjestgiverbevilling etter sin far på Granavolden. Faren var salmaker og gjestgiver Gregers Jensen Granavollen. I tillegg til sønnen Peder, har jeg funnet ut at han med sikkerhet også hadde sønnen Jens Gregersen, som ble gårdbruker på Løken nedre i Lunner. Han er min forfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, då henger eg meg på denne tråden eg òg ...

Her er då mi morslinje med pikenamn og fødestad/ oppvekststad så langt eg har oversikt over denne (med atterhald om feil i dei første, eldste ledda):

 

1. Eg; f. xxxx - Os i Hordaland

 

2. Mor; f. 1931, - Ytre Arna (Haus), Hordaland

 

3. Mormor; f. 1909, Ingeborg Ivarsdtr. Aasgaard, - Ytre Arna (Haus)

 

4. Oldemor; f. 1876, Gudrun Othilie Berntsdtr. Jørgensen, - Kongsvinger, Hedmark

 

5. Oldemors mor; f. 1848, Karen Johanne Olsdtr. Støa, - Hurum, Buskerud

 

6. Oldemors mormor; 1819, Johanne Marie Henricsdtr. Knipsvig eller Hofseiet, Hurum

 

7. Oldemors oldemor; f. 1784, Johanne Marie Jacobsdtr. Tømmerås - Strømmens annex, Buskerud

 

8. Oldemors oldemors mor; f. 1763, Berte Knudsdtr. Sand - Strømmens annex

 

9. Oldemors oldemors mormor; f. 1729, Berte Madsdtr. Solberg - Hurum

 

10. Oldemors oldemors oldemor; f. før 1700 (?), Maren Thoresdtr. Høien - Strømmens annex

 

 

Haplogruppa for desse damene, for dei som interessert i dét; er fastlagt som haplogruppe K, dvs. K1a4a1

Endret av Terje Hatvik - Os i Hordaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel allerede nå ane relative "hjemmekjære" linjer når det gjelder mor-mor-osv. Jeg tenkte litt i går på hvorfor det synes å være slik, og svaret er kanskje at ungjentene ikke fikk dra så alt for langt fra familien før de var gift, og da endte det vel opp med den kjedelige nabogutten til slutt. Det er kanskje også derfor at mt-haplogruppen H synes å være "Europas mor" (lite forflytting av jenter). Haplogruppe H = 42% i Norge, U = 16,5%, J = 12%, T = 11%, K = 6,5% osv (ca-tall).

 

Den andre linja - den som bærer med seg yDNA far-til-sønn - vil antakelig vise seg å være mye mer omflakkende, vil jeg tro. Men for egen del er det likevel ikke slik, der er det en forflytting fra Støren på 1600-tallet til Trondheim der min far er født. Det er bare sørtrøndere i denne linja og bare nordtrøndere i mt-linja. Det er ikke rart at man nærmest er født med bart! Men yDNA-linja bør i tilfelle få et eget, nytt tema. Selv om jenter ikke bærer med seg yDNA, så vil de vel likevel være preget av en far som har bært et slikt gen med seg uendret i generasjoner, og det bør derfor være like interessant for jenter å følge også denne linja.

 

Jeg synes egentlig at diss to linjene er de mest interessante, og bør være de man prioriterer. Når man her arver et gen som overføres uendret fra mor til datter og fra far til sønn - ledd etter ledd, så må det vel være disse i de to linjene vi er mest lik? (resten er antakelig bare lapskaus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at diss to linjene er de mest interessante, og bør være de man prioriterer. Når man her arver et gen som overføres uendret fra mor til datter og fra far til sønn - ledd etter ledd, så må det vel være disse i de to linjene vi er mest lik? (resten er antakelig bare lapskaus).

 

Y-DNA og mtDNA sier ingen ting om fysiske karakteristika eller for den del temperament som man kan arve. Personlig ligner jeg utseendemessig mest min mormor og hennes far, mens andre egenskaper har kommet via min far og hans farmor. For å si det litt enkelt. I realiteten er det selvfølgelig mer komplisert.

 

Jeg har tatt den autosomale testen hos FTDNA, dvs. testen på "lapskausen". Det interessante er at de matchene jeg har fått med andre personer, alle har vært på felles aner som har levd på midten av 1600-tallet eller tidligere. Så åpenbart er det blokker av "lapskausen" som holder seg stabilt riktig lenge.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at farslinjen bør få sin egen tråd. Kanskje du kan starte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant vinkling NNN, # 48 - og utvidelse av diskusjonen. Min kvinnelinje tilhører Haplogruppe HV, og foreløpig eldste kjente kvinne var født i Vesterålen tidlig på 1700-tallet. HV er en haplogruppe med relativt stor utbredelse, men er fåtallig i befolkningen. Forsker man på kvinnelinje bør man teste hele sekvensen, alfor mange har bare testet de hypervariable områdene, ikke kontrollregionen. Derfor får man mange treff med personer man ikke har mulighet til å identifisere med tradisjonell slektsforskning. Men stå på, databasen blir enda mer interessant efter hvert som flere tester kommer til.

 

NNN synes at de to rene linjene er mest interessant - og at resten "er antakelig bare lapskaus". Der tror jeg han tar fundamentalt feil. Kromosombrowsing, som viser hvilke(t) kromosom arven sitter i er spennende og kan gi forbløffende resultater. Unnskyld avsporingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.