Gå til innhold
Arkivverket

Bob Dylan 70 år - 24/5-2011


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Bob Dylan ( Robert Zimmerman) 70 år i dag! Og radioen dreier seg stort sett om dette i dag :)

 

Født i Duluth, Minnesota, men det er vel ingen norske bånd til denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia:

 

"Robert Allen Zimmerman (Hebrew name Shabtai Zisel ben Avraham) was born in St. Mary's Hospital on May 24, 1941, in Duluth, Minnesota, and raised in Hibbing, Minnesota, on the Mesabi Iron Range west of Lake Superior. His paternal grandparents, Zigman and Anna Zimmerman, emigrated from Odessa in the Russian Empire (now Ukraine) to the United States following the anti-Semitic pogroms of 1905. His maternal grandparents, Benjamin and Lybba Edelstein, were Lithuanian Jews who arrived in the United States in 1902. In his autobiography Chronicles: Volume One, Dylan writes that his paternal grandmother's maiden name was Kyrgyz and her family originated from Kars, Turkey."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia:

 

"Robert Allen Zimmerman (Hebrew name Shabtai Zisel ben Avraham) was born in St. Mary's Hospital on May 24, 1941, in Duluth, Minnesota, and raised in Hibbing, Minnesota, on the Mesabi Iron Range west of Lake Superior. His paternal grandparents, Zigman and Anna Zimmerman, emigrated from Odessa in the Russian Empire (now Ukraine) to the United States following the anti-Semitic pogroms of 1905. His maternal grandparents, Benjamin and Lybba Edelstein, were Lithuanian Jews who arrived in the United States in 1902. In his autobiography Chronicles: Volume One, Dylan writes that his paternal grandmother's maiden name was Kyrgyz and her family originated from Kars, Turkey."

 

Ok og tusen takk, så det er fra den kanten, ja da vet vi det da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi bare skulle diskutert «viktige» personer på dette forumet hadde det nok blitt temmelig tomt her :P

 

Nå var det først og fremst spørsmål om Bob Dylan kunne ha norsk slekt, noe det allerede er svart benektende på, så kan vi la folk diskutere ham videre på andre og mer relevante fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem og Hva er Bob Dylan? Er han en viktig person i verdenshistorisk sammenheng?

 

Tror han er foreslått til Nobelprisen i litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem og Hva er Bob Dylan? Er han en viktig person i verdenshistorisk sammenheng?

 

Ikke alltid lett å vite hva som er arroganse og hva som er ignoranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spørsmål var oppriktig ment, da dette er en person jeg har null kjennskap til - uten kanskje at han er en pop- og/eller rockesanger. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive at jeg støtter trådstarter. Ett og annet slikt emne bør gå an å ha uten at noen blir "rødsprengte" av den grunn. Han er jo også en mann alle har hørt om og hørt sanger av.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Biberg Kristensen er inne på så gikk spørsmålet først og fremst på om Bob Dylan kunne ha noen norske aner ettersom han var født i Duluth, Minnesota, (nesten midt i norskeste Amerika) hvorfra til og med jeg har vært borti utvandrende nordmenn :)

Nå er det konstatert at det er Ukraina/Litauen/Tyrkia som er opphavsland, og da er saken grei! B)

 

Det musikalske rundt mannen er en annen sak, men en har nå ikke unngått å høre hans verker de siste 50 år, slik er det nå bare, og "Blowing in the wind" er det vel ikke mange som ikke har fått med seg!

 

Og hvis noen har lyst til å debattere hans musikk videre så er det lov, eller har historier tilknyttet rundt den :)

Den er også regnet som stilskapende!

 

Sjøl har jeg ikke så mye å bidra med rundt akkurat det, men som jeg nevnte før, en har ikke unngått å høre musikken de siste snart 50 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.