Gå til innhold
Arkivverket

Bård klokker og Christopher klokkers ættetavle


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Bård klokker og Christopher klokkers ættavle

 

Av: Mikal Jakobsen

År: 1917

Utgitt: Nordlands Folkeblad

Sidetall: 16 s.

Kilde: Vefsn bibliotek

Særtrykk av 'Nordlands Folkeblads' føljeton. Slektshistorie fra Vefsn

 

Noen som vet hvordan jeg kan få tak i denne? Ser de har den til bruk på lesesalen på UB i Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg var ikke klar over at dette eksisterte, men det pirret umiddelbart min nysgjerrighet. Personene inngår nemlig i mitt anegalleri.

 

Ettersom materialet ikke er til utlån, må du enten oppsøke det aktuelle biblioteket, eller finne noen som har skaffet seg en kopi. Jeg skal ta med meg et digitalkamera og besøke Vefsn bibliotek neste gang jeg er i Mosjøen, og så får vi se hva som kommer ut av det. Jeg skal la høre fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Geir! Da er vel vi i slekt også da? Tolvmenninger? ;) Det jeg synes er litt rart er at disse to ikke er i slekt med hverandre, i alle fall i følge Alv i en annen tråd:

 

Hei. -- Litt påfyll til deg dersom du ikke har dette. --

 

Baard Klokker, f. ca. 1580 -90, ant. bos. på Indre Forsmoen i Vefsn.

Hans eneste kjente barn:

 

N.N. Baardsdr., g.m. Christopher Klokker, d. ca. 1678, bos. på Forsmoen, ant. ætta fra Kullstad i Vefsn.

Deres sønn:

 

Anders Christophersen, f.c. 1625, br. på Almlien i Vefsn. Kone ukjent.

Deres sønn:

 

Christopher Andersen, f.c. 1657, bos. på Drevassbukt i (Vefsn) Hemnes., g.m. Ane Jonsdr., f.c. 1665, d. 1740.

Deres datter:

 

Gjertrud Christophersdr., 1704, g.m. Peder Davidsen, f.c. 1795 på Forsmoen i Elsfjord, "Davemoen" etter faren.

 

(Cristopher Andersen hadde en bror, Baard Andersen, f.c. 1649, bos. på Hjartli i Hemnes. Hans dr. Else, f.c. 1712, blev g.m. Anders Christophersen, bror til Gjertrud Christophersdr.)-

 

 

M.v.h. Alv

 

Er du enig i dette? Altså at Baard var svigerfar til Christopher? Eller har du annen informasjon? Men selvsagt, det vel greit å slå historiene til disse sammen likevel. Jeg har dette kun fra Alv, ellers har jeg info fra Hemnes gård og slekt fra nettet. Min forfar er altså den David som ryddet Davemoen, og hans sønn "Per Davesa" som var gift med Gjertrud f. 1704.

 

Hvis du har andre tips rundt disse menneskene tar jeg gjerne imot det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg har en venninne i Bergen som nettopp er ferdig med eksamen, hun har kanskje lyst på en tur til biblioteket? Skal spørre henne i alle fall. Gir beskjed om utfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt, bortsett fra det som står i parentes i siste linje.

(Cristopher Andersen hadde en bror, Baard Andersen, f.c. 1649, bos. på Hjartli i Hemnes. Hans dr. Else, f.c. 1712, blev g.m. Anders Christophersen, bror til Gjertrud Christophersdr.)-

 

Christopher Andersen hadde en bror, Baard Andersen, f.c. 1649, bosatt i Åkvika. Hans sønn Anders Baardsen, f. ca 1683 på Hjartli i Hemnes. Hans dr. Else, f.c. 1712, blev g.m. Anders Christophersen, bror til Gjertrud Christophersdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har ikke så stor betydning for meg akkurat det, men det blir spennende å se hva som står i heftet. Venninna mi i Bergen har lovet meg å ta seg en tur til Biblioteket ganske snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.