Gå til innhold
Arkivverket

Dåp 1813, tydehjelp


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Den Johannes Olsson Ertvåg som vart gift til Ormset var truleg den Johannes som vart døypt andre juledag 1787 i Aure. Foreldra hans var Ole Jonsson Ertvåg og kone Ane Knutsdotter Haugen, begge frå Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aud Marion Røen

    33

  • Knut Frode Hansen

    2

  • Finn Gunnar Oldervik

    13

  • Anett Ytre-Eide

    35

Tusen takk! Tenkte jeg skulle fikse det selv, men da blei det for seint gitt. ;) Får kontrollsjekke slik at jeg er helt sikker (og slik at jeg kan si jeg har gjort det), men en erfaren gransker tar vel ikke så lett feil som jeg gjør. :) Da viste det seg jo at tvilen jeg hadde var begrunna, men av helt andre grunner enn jeg opprinnelig trodde. Det var jo Johnsdatter/Jonasdatter som var tvilen min.

 

Da får jeg prøve å ta inn over meg de nye formødrene mine! :D

 

 

Feil går det an å ta sjølv om ein har aldri så mykje erfaring. Det eg har lagt fram er jo for det meste henta frå bygdeboka til Anders Todal; Gardtales i Aure B I. I sin tid skreiv eg av kyrkjeboka i Aure og sorterte dåp, giftemål osv i kronologisk rekkjefølgje. Dette er naturlegvis til stor hjelp. Problemet er berre at kyrkjebøkene i Aure prestegjeld brann opp saman med prestegarden i 1771, så før den tid må vi nøya oss med manntal, skifteprotokollar, justisprotokollar osv. Når det gjeld Rodalen, så låg garden til Aure prestegjeld og Aure kommune fram til 1963. Innlandet som det vart kalla vart då overført til Halsa kommune. Det var elles derifrå at far til Vebjørn Rodal hadde sitt opphav.

Eg vil elles absolutt rå deg til å sjekka det eg har funne fram til. Det gjekk rimeleg fort i svingane, men eg trur ikkje det skal vera så mykje feil.

 

Det var elles ein diktar som sa at det var "stor arv for mannen av godt folk vera født". Aurgjeldsgreina di ser vel ut til å høyra til der ein stad, så vi får tru at det same gjeld for kvinna som for mannen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var elles ein diktar som sa at det var "stor arv for mannen av godt folk vera født". Aurgjeldsgreina di ser vel ut til å høyra til der ein stad, så vi får tru at det same gjeld for kvinna som for mannen. :rolleyes:

 

Er det godt folk altså? Det høres bra ut. :) Må si jeg blei litt overraska her, trodde vel jeg skulle ende blant trøndere, men så blei det Nordmøre gitt, men ganske nære grensa, og dette er jo heller ikke starten på anerekka (selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten et bilde fra Røsgjerdet på side 666 i bygdeboka. Even er med på bildet.

Du kjenner vel til at Even og Brynhild fikk 9 barn ? Jeg kjenner noen av etterkommerne deres, faktisk.

 

Det finnes bygdebøker for Aure, men de har jeg ikke. Skal se mere på dette, jeg også.

 

I min iver la jeg ikke merke til dette. Da er vi i slekt også da. Hva slags "menninger" blir det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den einaste Marit Johannesdotter som var født i Aure i 1818 var den som er funne her frå før, nemleg Marit f. 10.02.1818 av foreldre Johannes (Pedersson)? Ormset og Brynhild Johannesdotter. Denne Marit var ei gardmannsdotter frå Ormset i Aure og rrette namnet på faren var Johannes Olsson i følgje bygdeboka til Andeers Todal.

 

Det står Pedersen på dåpen og Olsen i forb. med konfirmasjonen, vet ikke hva jeg skal tro jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- for å gjøre det enda mer komplisert så står det Johannes Andersen som Marits far ved giftemålet hennes ...

og hun er oppgitt å være 28 år.

 

Dersom vi har felles aner, Anett, så er det fra Landsem, men det har jeg ikke sjekka ennå.

Farsslekta mi på Nestua Røen har vært der siden den første som er kjent, Erik Røe - bruker i 1614 - og slekta er fremdeles på garden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan konkludere med at det var en Johannes inne i bildet. :P Det er da jeg begynner å lure på om det er den samme. Må nok granskes nøye det leddet der, om det finnes kilder vel å merke.

 

Ang. slekt kjenner jeg en Ormset fra Aure faktisk, sendte melding til vedkommende på Facebok, så får vi se hva h*n sier om slektskapet, gøy om vi er i slekt!

 

OK, Statistisk Sentralbyrå sier det finnes 102 Ormset og 61 Ormseth, antar det er samme slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedersen må vera rein feilskrift. Det står jo Johannes Olsen i den kronologiske innførselen Her Jeg tror ikke han som har laget den andre oversikten har gjort særskild godt arbeid. Same dagen som Marit vart døypt (29. mars 1818) vert også ei syster til tippoldefar min døypt, nemleg Guri Fredriksdotter. Det har heller ikkje kome med i oversikten over dei døypte det året, - dvs. i staden for namnet hennar står det berre ei operom. Du vil finna Johannes Olson i folketellinga i 1801 under Ertvåg. Han hadde ei mengd sysken, dei fleste eldre enn han sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nr. 4 under 29. mars? Ikke lett å lese, men Olsen var i alle fall et ord som kunne tydes. Jeg er forresten i slekt med Ormsetpersonen jeg kjenner fra før, men vet ikke hvor nært ennå. Spennende.

 

Da satser vi på at Olsen er riktig, synd det er for seint å be kirkebokskriverne om å være litt mer nøyaktige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nr. 4 under 29. mars? Ikke lett å lese, men Olsen var i alle fall et ord som kunne tydes. Jeg er forresten i slekt med Ormsetpersonen jeg kjenner fra før, men vet ikke hvor nært ennå. Spennende.

 

Da satser vi på at Olsen er riktig, synd det er for seint å be kirkebokskriverne om å være litt mer nøyaktige. ;)

 

 

Ja, det stemmer, det er nr. 4. Nei den presten som skreiv dette var ein "slarkskrivar", så det er slett ikkje så enkelt å tyde, i alle fall for dei som ikkje er van med skrifta til denne presten. Det står også at Marit e født den 10. februar, - så veit du fødselsdatoen også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var greit å vite, lurte faktisk på om det sto 10 desember, men det hadde jo vært et litt gammelt dåpsbarn for den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor skulle det vera denne? Ved dødsfallet står det jo at Marit Johannesdotter, kona til Tølløv Hansson Trønningsdal er født i 1818 i Aure prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FGO, Aud fant bryllupet til Marit Johannesdatter Ormset. Gift med Rasmus Fredriksen 12/11 1838, i Aure. Han skulle være fra Eydet, det er vel en bra stor gård. Og jeg fant dem sammen i folketellingen 1865.

 

Fikk i dag en haug med skannede dokumenter fra min "ugenetiske" onkel Leidulf Hafsmo i dag, kanskje noen av dere kjenner til han? Han har faktisk heller ikke ført opp foreldre på Marit Johannesdatter. Hvis vi tar eliminasjonsmetoden, så tror jeg virkelig (dessverre) at Marit J. Ormset er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen til Marit og Tølløv står jo hennes far oppført som Johannes Andersen. Jeg finner ikke Marit (som du Anett fant dåpen til) konfirmert i Orkdal. Undres på om kanskje hele familien kan være flyttet til Orkdal (evt til Aure) ?

 

Jeg har funnet flere barn av Johannes og Guraa - og også vielsen deres. Fant ikke dødsfall for Johannes og Guraa registert i Orkdal.

De fikk sitt første barn før ekteskapet.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp16381800&gardpostnr=869&personpostnr=2606&merk=2606#ovre

 

Vielsen:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=vi16381800&gardpostnr=332&personpostnr=663&merk=663#ovre

 

- og ja, Leidulf Hafsmo kjenner jeg til, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvis vi klarer å finne ut av noe Leidulf har gitt opp da, evt. ikke prioritert. Og som du sier det er enormt mye flytteaktivitet i dette strøket, det har jeg jo sett på flere familier, barna kan være født 3- 4 forskjellige steder. Hvis du tror jeg har noe du er interessert i må du bare si fra Aud, evt. andre. Leidulf har gått veldig langt tilbake i noen greiner, andre er korte. Har ikke fått studert det i detalj ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ser ut til å være ei skikkeleg nøtt. I følge folketeljinga for 1865 står det at Marit var ei Jonsdotter f. i Meldal? eller var det Orkdal? Og den ferskaste opplysningen vi har om henne er at ho var f. 1818 i Aure.

 

Eg trur nok også Marit Johannesdotter Ormset er ute. Rasmus Fredriksson Eide var forresten bror til min tippoldefar, Ole Fredriksson og kan m.a. reknast som stamfar til Husebyætta i Aure.

 

Det spørs da om fødeåret 1818 er feil, og at Marit kan vera født i Aure likevel og at ho har flytta til Meldal/Orkdal? Alderen ved giftemålet stemte vel heller ikkje med 1818?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- legg merke til navna på barna: Johannes og Guri (oppkalt etter besteforeldrene); kanskje har vi funnet svaret på hvorfor det står at Marit Johannesdatter var fra Aune i kirkeboka ved dødsfallet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er riktig Mikkel har vi felles aner, Anette - og felles aner med FGO også:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16139&idx_id=16139&uid=ny&idx_side=-75

Finner Mikkel i Gards- og ættesoge for Rindal, bind III, side 515 - Driva (Løfaldlihuset):

 

Mikkel Mikkelsen, født 1809, var sønnesønn av Mikkel Tølløvsen Folldal, født 1741 "og var son til bjørneskyttaren Tølløv Pedersen Folldal, f 1712 frå Garden i Folldalen og kona Ingeborg Mikkelsdotter Kirkholt, frå Nestua."

 

Mikkel Mikkelsen ble gift i 1828 "med Gjertrud Johannesdotter Halgunset, truleg utanbygdes frå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da om fødeåret 1818 er feil, og at Marit kan vera født i Aure likevel og at ho har flytta til Meldal/Orkdal? Alderen ved giftemålet stemte vel heller ikkje med 1818?

 

Hvis du sikter til mitt første innlegg så aner jeg IKKE hvor jeg tok 1813 fra, det må i så fall ha vært en regnefeil. 1865 - 48 blir i alle fall 1817, eller?

 

Dette må jeg se mer på. Jeg antar at hvis vi eliminerer flere mulige kandidater vil en stå igjen til slutt? Det problematiske med å se på navn til forfedre er jo at det er en del gjengangere her. Men jeg synes vi har kommet et godt stykke på vei egentlig. Tror jeg må systematisere det litt mer på papir, sette opp mulige kandidater og stryke dem ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gardtales i Aure b. II, side 104, Vean.

 

Tuva

 

Det er kjent at enkja Ane Andersdotter i 1842 stedde ut festebrev til Anders Johannesson på plassen "Tuen". Men då Anders tok på seg kåryting til enkja Guri Olsdotter "som før havde brukt pladsen", må det ha vori minst ein oppsitjar på dette romet før Anders tok over i 1842. Anders Johannesson og kone Marit Andersdotter hadde Tuva til 1862. Ein veit om borna Johannes, Ingeborg, Anna, Guri og Marie. Far deira døydde i 1862, og enkja Marit gifta seg straks oppatt med surndalingen Torleiv Mikkelson, som dermed fekk hand om plassen.

 

Anders Johanissen Thuven under Wean og Marit Andersdatter Ledal ble gift 12. juli 1841 Aure Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel til nød gå an at Marit var født i Aure, men at foreldra drog attende til Orkdal slik at dotra kunne døypast der. I tilfelle var det neppe av dei verste snøvintrane. Denne Marit var født i desember 1818 og vart døypt 24. jan. året etter.

 

Ser at denne Johannes Andersson er kalla Morken ved giftemålet. Nokon som veit kvar denne garden ligg. Det var ein del Morken som kom til Aure i løpet av 1800-talet som held på namnet etter at dei busette seg her også.

 

 

Aud Marion

 

 

Eg skjønar ikkje heilt korleis vi kan ha same forfedrane alle tre. Det er rett at eg nedstammar frå Skyttartølløv, men Anett gjer vel ikkje det fordi om ei syster av ei potensiell formoder giftar seg inn i same ætta? Eller er det noko eg ikkje har fått med meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.