Gå til innhold
Arkivverket

Tyske marine-fartøyer i Geiranger 1911


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Kartlegging, er det ord som kommer i hu'. De tyske førkrigskartene av norsk kystfarvann har jo vært bedre enn Kystkartverkets, helt opp til våre dager. (Det sier kanskje mer om Kystkartverkets prestasjoner enn noe annet :))

 

Det kan nok være noe i de tankene ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn kom det samme innlegget mitt to ganger, så tok bort det ene. Ellers hadde ikke det jeg skrev om keiseren noe interesse, så tok det bort att. Gidder ikke bry meg om jeg har kilder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en kan jo gjøre seg noen tanker når toppene i Tyskland tar seg en 2-3 dagers båttur til de norske fjordene på denne tiden, og dette var visst eneste gangen Hitler var i Norge, og han var heller ikke i land under denne turen.

Og begivenheter begynte vel å skje i Tyskland etter denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NB Galleri Nor finn ein fleire bilete frå Wilhelms besøk i Norge. For 1911 finn eg Wilses bilete av skipa ved Balestrand: "Ved Balholmen Keiserflaaten"

http://www.nb.no/gallerinor/e_sok.php

 

Vestlandet var vel ein av få plassane Wilhelm var populær etter første verdenskrig. Særleg etter hjelpa til Ålesund i 1904. Såvidt eg hugsar vart Muldalsfossen i Tafjord kalla keiser Wilhelms foss fordi Ålesund hadde kjøpt fallrettane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bildeskatt dette, og Deutschland var vel også inn i Nærøyfjorden, nesten rart disse digre fartøyene har plass til å snu i de trange fjordene, men Hohenzollern var kanskje ikke så stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keiseren likte seg også godt i Ålesunds naboby Molde, og innbyggerne sette visst også pris på besøket.

 

https://www.molde.kommune.no/Modules/article.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=1963&Category.ID=1318

 

<<I perioden 1889-1914 var keiseren i Molde hver sommer, med unntak av 1905. Besøkene varte i bortimot en uke, som regel i månedsskiftet juli-august. Det hendte at keiseryachten SS Hohenzolleren besøkte Molde to ganger hver sommer,>>

 

Så Hohenzoller og de 10-12 følgebåter hadde god tid til å kartlegge Romsdalsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vedr. Keiser Wilhelm!

 

Leser en gammel avisnotis fra Østlendingen i 1904, hvor det den 28. januar i 1904 har vært heist mange flagg i Elverum til ære for Keiser Wilhelm`s 45-års dag. Så han sto såpass høyt i kurs i Norge at også flagget kom opp på bursdagen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en del militærforlegninger i området ....... tror ellers ikke Hedemarks-bøndene var spesielt opptatt Keiseren :)

Kan nok godt være slik Kurt, men litt rart at militærforlegningene skulle gjøre honnør på keiseren? Dette var vel før unionsoppløsningen også. Spørs om keiseren hadde ei høy stjerne også i den norske befolkningen på den tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ikkje "faglitteraturen" min tilgjengeleg, men grunnen kan vere at keiser Wilhelm var æresadmiral i den norske marinen... Dette skal eg kontrollere nærare ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ikkje "faglitteraturen" min tilgjengeleg, men grunnen kan vere at keiser Wilhelm var æresadmiral i den norske marinen... Dette skal eg kontrollere nærare ikveld.

 

Hvis keiseren hadde en slik ærestittel i kongeriket kan det nok ligge en grunn der, vi venter og ser hva du finner, men haster ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, då har eg vore i bokhylla og henta fram "Sjømilitære Samfunds Marinekalender 1814 - 1934", utgitt av Sjømilitære Samfund.

 

 

Under bolken personell, og under H. M. Haakon VII og H. K. H. Kronprins Olav, siterer eg:

 

"Æresgrad som admiral i den norske Marine innehas siden 1890 av:

 

H. M. WILHELM II,

 

forhenværende tysk keiser, forhenværende konge av Preussen,

 

født 27/1 1859."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Gunnar for kildedykk! Da var nok den ærestittelen grunnen til flaggheisingen. Han hadde fått tittelen i 1890, så da hadde han av en eller annen grunn skaffet seg et godt navn i Norge, og det var vel også før gjenoppbyggingen av Ålesund etter bybrannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Takk til Gunnar for kildedykk! Da var nok den ærestittelen grunnen til flaggheisingen. Han hadde fått tittelen i 1890, så da hadde han av en eller annen grunn skaffet seg et godt navn i Norge, og det var vel også før gjenoppbyggingen av Ålesund etter bybrannen?

 

 

Brannen i Ålesund var i 1904 så Keisaren hadde stor status i Norge på den tida etter nødhjelpa han kom med umiddelbart etter brannen. Gjenoppbygginga var nok påbegynt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner meg litt om ein viss ubåtkaptein som har vore på norske TV-skjermar ved fleire høve: "Vi er på fisketyr" - !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.