Jon Mamen Skrevet Juni 10, 2011 Del Skrevet Juni 10, 2011 Hvilket yrke hadde Cornelius Gulbrandsen Sandager? Første ord under headingen. Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23826/353/ Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081028640353.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Juni 10, 2011 Del Skrevet Juni 10, 2011 Jeg leser dette som Halvningsbruger, men vet ikke hva det evt. skulle være :huh: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Mamen Skrevet Juni 10, 2011 Forfatter Del Skrevet Juni 10, 2011 Takk for hjelpen med å lese. En halvning skal være det samme som en halvpart, leser jeg et sted. Jeg antar at han må ha vært leilending av halve gården. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Kompelien Skrevet Juni 11, 2011 Del Skrevet Juni 11, 2011 Uttrykket minner mye om lottbruker. Ved lottbruk ble avlinga delt i to. Den som var leilending lot en annen drive jorda mot at de delte avlinga. Mest sannsynlig var det derfor en annen enn Cornelius som var leilending. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Mamen Skrevet Juni 12, 2011 Forfatter Del Skrevet Juni 12, 2011 Takk for hjelp til oppklaring. Søkte på uttrykket og fant det brukt flere steder i Lier bygdebok, som ligger på nettet. Skal vi tro at Cornelius var den som dreiv gården på en slik kontrakt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Kompelien Skrevet Juni 12, 2011 Del Skrevet Juni 12, 2011 Når det gjelder lottbruk ser det for meg ut som det var en heller sjelden foreteelse, og derfor også vanskelig å få tak på alle sider av det. Mitt inntrykk er likevel at det var kortvarig. Når en leilending slapp til en annen for å drive jorda han leide, kan f. eks. årsaken være at leilendingen var sjuk eller hadde fått en skade slik at han ikke kunne drive garden et bestemt år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå