Gå til innhold
Arkivverket
Jon Mamen

Hvilket yrke?

Recommended Posts

Else B. Rustad

Jeg leser dette som Halvningsbruger, men vet ikke hva det evt. skulle være :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Takk for hjelpen med å lese. En halvning skal være det samme som en halvpart, leser jeg et sted. Jeg antar at han må ha vært leilending av halve gården.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Uttrykket minner mye om lottbruker. Ved lottbruk ble avlinga delt i to. Den som var leilending lot en annen drive jorda mot at de delte avlinga. Mest sannsynlig var det derfor en annen enn Cornelius som var leilending.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Takk for hjelp til oppklaring. Søkte på uttrykket og fant det brukt flere steder i Lier bygdebok, som ligger på nettet. Skal vi tro at Cornelius var den som dreiv gården på en slik kontrakt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Når det gjelder lottbruk ser det for meg ut som det var en heller sjelden foreteelse, og derfor også vanskelig å få tak på alle sider av det. Mitt inntrykk er likevel at det var kortvarig. Når en leilending slapp til en annen for å drive jorda han leide, kan f. eks. årsaken være at leilendingen var sjuk eller hadde fått en skade slik at han ikke kunne drive garden et bestemt år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive