Lene Jansen Skrevet Juni 11, 2011 Del Skrevet Juni 11, 2011 I skannede kirkebøker for Kampen menighet Kristiania finner jeg i 1906 nr 215 Sigrid som har et kryss ved navnet sitt. Det står en forklaring helt til høyre på side 2 som jeg trenger hjelp til å tyde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken V. Nordberg Skrevet Juni 11, 2011 Del Skrevet Juni 11, 2011 Her er den permanente sidelenken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=13&idx_id=13&uid=ny&idx_side=-37 Teksten som korset henviser til er: "justisdept ? ??? 10/2 44 antatt Lilleås som slektsnavn". De siste tre bokstavene ser ut til å være en signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lene Jansen Skrevet Juni 11, 2011 Forfatter Del Skrevet Juni 11, 2011 Her er den permanente sidelenken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=13&idx_id=13&uid=ny&idx_side=-37 Teksten som korset henviser til er: "justisdept ? ??? 10/2 44 antatt Lilleås som slektsnavn". De siste tre bokstavene ser ut til å være en signatur. Takk :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Juni 11, 2011 Del Skrevet Juni 11, 2011 Takk :) Justisdept's bvl[bevilling]... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lene Jansen Skrevet Juni 13, 2011 Forfatter Del Skrevet Juni 13, 2011 Sikkert dumt spm men 10/2 44 er det datoen for at de tok i bruk navnet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet Juni 13, 2011 Del Skrevet Juni 13, 2011 Jeg vil anta det er datoen de fikk bevillingen. Jeg skrev til Riksarkivet og spurte etter sakspapirene til en tilsvarende bevilling fra 1904 ferererte til kilden i kirkeboken samt den oppgitte dato og det aktuelle departement, og fikk mange interessante opplysninger rundt den aktuelle personens liv/ forhold, det gjalt en "adoptiv-/ -pleiegutt". Pleieforeldrene hadde brukt det aktuelle slektsnavn på gutten hele tiden, f.eks i skolen, men det ble ikke "offisielt" før departementet ga sin tillatelse, og slik ble gutten innskrevet i konfirmasjonsprotokollen med det "nye" slektsnavnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå