Gå til innhold
Arkivverket

Beistaden i Nord Trøndelag


Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Noen som kan hjelpe meg. I 1766 fikk Ole Bersaasen en datter Kari (Karen) som senere ble gift med Even Thoresen i 1806 på Elden.

 

Noen som veit hvem denne Ole Bersaaen (kari's mor) var gift med. Finns det flere opplysninger om denne Ole og kona.

 

Veldig takknemlig for svar.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Rygh så finnes det ingen gård i Beitstaden som heter det. Men da Kari ble født så står det Berresaasen. Kan Berre være det samme som Berge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du er inne på noe her, kan det være Kari (Karen's) foreldre, og hvor kommer denne Ole Erichsen fra og hans kone.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En annen ting jeg er litt usikker på er om det er denne Kari (Karen) Olsdatter Even Thoresen gifter seg med. De får 4 barn, den siste Tobias i 1815, hun er da 49 år. Hun er også 18 år gammlere enn Even. Det er jo fult mulig, men det er også et spørsmål.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har forsket litt i kveld og kommet til at denne Karen Olsdatter må være datter av Ole Povelsen og Marithe Povelsdatter fra Berge. Jeg har ikke bygdeboken, men et ark som jeg fikk tlsendt en gang og der står det faktisk at Even Thorsen (kalles enkelte ganger Olsen som er feil) må svare kår til denne Ole Povelsen. Det var ekstra fint at du fant dnne Carl født i 1821, jeg undres på om det kan være flere. Hjertelig takk skal du ha for den hjelpen du gir meg.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Grunnen for at jeg er så opptatt av disse navnen er at datteren til Even Thorsen og Karen Olsdatter, Ingeborg Anna f. i 1806 er min stammor, hun flyttet til Helgeland. Jeg har hele tiden hatt noe usikkert her, men fant ut at jeg skulle ta dette opp igjen.

 

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.