Gå til innhold
Arkivverket
Berit Knudsen

Vielse 1837, brud feil etternavn i 2 kirkebøker

Recommended Posts

Berit Knudsen

Klokkerbok Haug krk. Eiker, vielse nr.41 3/11 1837 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1080&idx_id=1080&uid=ny&idx_side=-344(finnes ikke ministerialbok)

Ministerialbok Eiker, vielse nr.41 3/11 1837 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1075&idx_id=1075&uid=ny&idx_side=-348

Vielsene gjelder Erik Chr. Hee og Gunild Helgesdt.

Det er hun som er problemet mitt. I begge kirkebøkene heter hun Helgesdt., men faren står oppført som Ole(overstrøket) Helge Olsen i Eiker og i Haug heter faren Ole Helgesen. Jeg har gjort et valg, men det gnager meg hele tiden at jeg ikke kan være 100% sikker pga. dette.

Faddere ved ekteparets 3 barnedåper er 2 søstre og 1 svoger av Gunild Olsdt.(datter av Ole Helgesen). Gunild het Olsdt. ved barnedåpene, og da hun døde. Ingen av de 3 barna var oppkalt etter noen.

Gunild ble født 31/3-19/4 1813 Vestfossen, Ole Helgesen og Birte Arnesdt.

Jeg har også funnet en Gunild Helgesdt. født 21/8-3/9 1815 i Modum, Helge Olsen og Berthe Adamsdt.

Kanskje noen her kjenner til en av disse Gunildene, og kan bekrefte at det er snakk om Gunild Olsdt. i Eiker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko
Berit Knudsen

Takk skal du ha Mette.

Det er nok feil navn i databasen også.

I klokkerboka står det riktige etternavnet til faren, Helgesen. Alt peker jo mot at dette er den riktige Gunhild.

Kanskje jeg heller får tenke omvendt med å prøve og bevise at det var Gunild i Modum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Det var det som skulle til. Jeg var fastlåst i det gamle.

Det hjalp Mette at du nevnte FT 1865. Begge Gunild burde jo finnes da, men det gjorde de ikke.

Gunild Helgesd. som ble født 1815 i Modum døde allerede i 1816 5 mnd. gammel.

Da er hun ute av bildet. Jeg burde jo sjekket dette for lenge siden.

Av og til hjelper det å skrive ned problemet for å klarne tankene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive