Gå til innhold
Arkivverket

Trenger engelskspråklig datasett med kildetranskripsjoner


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har begynt å skrive en dokumentasjon på engelsk av mitt slektsdatabaseprogram Yggdrasil, tidligere Exodus. (Jeg kommer til å skrive tilsvarende dokumentasjon på norsk etterhvert dersom det viser seg å være interesse for det.) I den forbindelsen skulle jeg gjerne hatt tilgang til et lite uttrekk av en engelskspråklig slektsdatabase, med fulle kildetranskripsjoner slik jeg selv gjør det på Solumslekt. Her er et eksempel med en relativt vilkårlig person som illustrerer hvilket detaljnivå jeg ønsker.

 

Problemet mitt er altså at det er vanskelig å forklare for engelskspråklige personer hvordan systemet fungerer ved å vise fram norske kildetranskripsjoner - selv om jeg skulle oversette dem til engelsk. Det hadde vært mye bedre å vise fram noen eksempler på bruk av engelskspråklige kildetyper, helst britiske, fra rundt år 1800. Det hadde vært fint med 10-20 personer eller ca. 3 generasjoner av en enkelt familie for å få vist slektsammenhenger også. Det jeg ønsker er altså å bygge en liten «demodatabase» på engelsk, og trenger derfor også en uttrykkelig tillatelse fra opphavspersonen til gjenbruk av dataene dersom ikke disse er falt i det fri.

 

Prosjektet er fullstendig fritt og åpent, og er likeledes tuftet på fri og åpen programvare. Dette er ikke noe jeg gjør for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo en overveldende respons :huh:

 

Er det i det minste noen som har et forslag til hvor jeg kan spørre etter et slikt datasett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på kva slags type data/format etc du er ute etter, men om eg ikkje hugsar heilt feil jobba du i si tid med TMG? Her er det med eit "sample" datasett med amerikanske kjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det framgikk av eksemplet jeg viste til i #1 at jeg ønsker persondata (i form av en familierapport eller lignende) hvor kildehenvisningene også inneholder transkripsjoner av selve innførslene av dåp, vielse, begravelse etc. eller hva de nå bruker i engelskspråklige land. Det kan da ikke være bare meg i hele verden som fører kildehenvisninger på denne måten?

 

Jeg ønsker altså å lage noe tilsvarende TMGs sample-datasett, men med fulle kildetranskripsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende er det noko å hente t.d. her: http://uk-genealogy.org.uk/databases/index.html ?

 

Jeg har vært inne på UK Genealogy ja, men her finnes så langt jeg kan se ikke noe forum, ingen kontaktadresse. Forfatterens «Family Tree» er også rimelig patetisk etter mine mål, her finnes ikke en kildehenvisning :blink:

 

Nå har jeg tatt inn et avsnitt i den nevnte dokumentasjonen om at jeg ønsker et slikt lite datasett, så får vi se hva som hender. Mine sider scorer høyt på Google ved søk etter modeller for slektsdatabaser med vekt på kildedokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.