Gå til innhold
Arkivverket
Ronny Folkvord

Tydehjelp : Christian, dp. 2/3-1806, Davik

Recommended Posts

Ronny Folkvord

Jeg har forsøkt å tyde det som står i kirkeboka ved dåpen til Christian, døpt 2.mars 1806 i Davik, Sogn & Fjordane. Noen av ordene er vanskelige å tyde, så jeg håper noen kan hjelpe meg med det.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8750&idx_id=8750&uid=ny&idx_side=-269

Det jeg kan tyde : ".... kaldet Christian. Christian Christensen, som udgiver sig for hattemager og ...... fra Trondheim.....Fredrikshald. Moren, Pernille Rasmusdatter, som fulgte med........at ville gifte sig med."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Denne burde vel ligget på tydeforumet, så hadde du kanskje fått svar før?

Nok samme Dag et par Omstripperes Barn, kaldet Christian. Faderen Christian Christensen, som giver sig ud for Hattemager, og havde Stiftamtmands-Pas fra Throndhiem at reise til Friderichshald, men er fød sønden for Bergen. Moderen, Pernille Rasmusd., som fulgte med denne Person, uden Pas, som han siger er Enke, og foregiver at ville gifte sig med. Fadderne ere Ole Jacobsen Bortnesskaar, Jens Johannessen ibid., Anders Augustinussen Lofnæs, Dorthe Olsd. Bortnesskaar og Marthe Olsd. Kolsæter. (Jeg gav Faderen Døbe-Seddel paa Barnet med sig.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ronny Folkvord

Tusen takk for hjelpen, Else !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.