Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen Wingaard


Gjest Terje Wingaard Meldahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Søker opplysninger om Hans Hansen Wingaard, gift med Inger Margarethe Rødberg, Dom kirken i Bergen, 29 nov 1725.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-3

Hans Hansen Wingaard var i følge Lampes Bergen Stift Biskoper og Prester:

Av gammel presteslekt, født 1686 på Lolland, gift 1725, fikk 18 barn med henne.

 

Kan dere bekrefte denne opplysningen.

 

Grunnen til mitt spørsmål er:

 

1 Synes det er rart at en prest av hans kaliber ikke er gift før han er 39 år og derstter blir far til 18 barn.

 

2 I 1700 blir det født en Hans Hansen Wingaard i Borgund, sønn av Hans Hansen Wingaard og Anna Lucie Assens

Permanent sidelenke: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15995&idx_id=15995&uid=ny&idx_side=-68

(ca 1/3 ned på venstre side)

Denne Hans Hansen Wingaard ser ut til å ha forsvunnet ut av historien!

I alder er det mer trolig at det er denne Hans Hansen Wingaard som er gift med Inger Margrethe Rødberg. Hans tilknyttning til Sundmøre styrker denne mistanken.

 

Håper dere har informasjon som bekrefter/avkrefter denne mistanken.

Eventuelle vitner ved giftemålet vil kunne peke i den ene eller andre retning. Disse finnes ikke i det som ligger ute på digitalarkivet.

 

Mvh

 

Terje Wingaard Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Sollieds kartotek og bygdeboken for Jostedalen. Det er ikke gitt opplysninger der som kan styrke eller svekke noen av teoriene. Hans Hansen Wiingaard, født ca. 1686, ble student 1709, og var hører i Nykøbing 1710-1713.

 

Hans Hansen Wiingaard ble sokneprest i Jostedal i 1725. Jostedal var et av de kallene i Norge som gav minst inntekt, og var derfor uten tvil svært lite attraktivt. Dersom Hans Hansen Wiingaard, født ca. 1686, først ble prest i en alder av 39, og på toppen av det hele i et av de fattigste kallene, må det sies å være en bemerkelsesverdig karriere!

 

Slik sett skulle det passe bedre om den tiltredende soknepresten i Jostedalen var en nyutdannet teolog på 25. Men da må det også kunne finnes en student Hans Wiingaard ved Københavns universitet rundt 1720. Fra Jostedalen kom Hans Wiingaard til Vanylven i 1731, til Bolsø og Molde i 1746, og der døde han i mars 1758. Var alderen oppgitt i kirkeboken kunne man ha håp om å se om det var en mann født ca. 1686 eller en mann født 1700 som døde.

 

Jeg synes derfor at din teori om Hans H. Wiingaard, født 1700, høres rimelig ut, men så langt jeg har sett i materialet, finner jeg ikke noe som kan bevise eller motbevise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Finnes det andre kirkebøker fra Domkirken ved statsarkivet over 1725 en Ministerialbok 1725 - 1826 hvor ekteskaps inngåelsen mellom Hans Hansen Wingaard og Inger Margaretha Rødberg er innført. f.eks. en kronologisk bok?

Er spesielt interessert i vitnene ved brullupet. Antar disse kan gi spor i den ene eller andre retning.

 

Hvor kan jeg henvende meg for å få vite om Hans Hansen Wingaard studerte i Kjøbenhavn ca 1720?

Har også observet at norske prester ble utdannet i Rostock i denne perioden. Har dere noen mulighet for å sjekke dette?

 

Mor til Hans Hansen Wingaard, født 1700, Anna Lucia Assens, oppholdt seg i Nederland på 1720 tallet, har dere noen opplysninger om dette?

Var det noen universitet i Nederland som utdannet norske prester?

 

Motar alle opplysninger som kan hjelpe meg videre med stor takk!

 

mvh

 

Terje Wingaard Meldhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.