Gå til innhold
Arkivverket
Svein Arnolf Bjørndal

dispensasjon for å gifte seg med svoger eller svigerinne på 1600-tallet?

Recommended Posts

Svein Arnolf Bjørndal

I dette gamle temaet http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/91881-5925-ekteskap-i-forbudte-ledd/page__p__761247__hl__%22forbudte+ledd%22__fromsearch__1#entry761247 nevner Yngve Nedrebø i innlegg 5 at det "var etter hvert svært vanlig å gi dispensasjoner fra reglene om forbud mot ekteskap i forbudne ledd (slektskap, svogerskap, "åndelig" slektskap). (...) Vi finner dispensasjonssøknader/avgjørelser i den eldste kopiboken til biskopen i Bergen (fra 1667 av)."

Jeg har på et tidspunkt gjennomgått serien "Norske kongebrev", og kan i farten ikke huske å ha kommet over tilfeller der folk (på 1600-tallet) har fått dispesasjon for å gifte seg med sin svoger eller svigerinne. Finnes det eksempler på slike dispensasjoner så tidlig i kopiboken til biskopen i Bergen? Og i så fall, var dette noe alminnelige mennesker kunne ha råd til å betale for på den tiden?

Finnes det ellers kildebelagte eksempler på giftermål mellom svogre/svigerinner i andre kilder fra denne tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Nja, ikke helt det jeg var ute etter, dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael Moum

Vet ikke du har gått igjennom denne

Ekteskapssøknader (uten forlovelse)1689-1698. Mulig det er noen blant disse søknadene.

Mvh Michael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svein Arnolf Bjørndal

Den kilden ser ut til å inneholde bare dispensasjoner til å vies uten forutgående trolovelse.

Finnes det noen her som har sett på den første kopiboken til biskopen i Bergen, som jeg nevner i #1, og vet hva den faktisk inneholder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive