Gå til innhold
Arkivverket

To problem


Fredrik B Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

I Eidanger Kirkebok løpenr 16

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3546&idx_id=3546&uid=ny&idx_side=-194

 

Brudgommens mellomnavn er vanskelig å tyde. Kan det være Kainius??? Har aldri hørt det navnet.

 

Noen som kan hjelpe?

 

I Skjeberg kirkebok løpenr 8

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5488&idx_id=5488&uid=ny&idx_side=-58

 

Her er det en del jeg ikke forstår!

1. Er dåpsdagen 3 eller 8 april?

2. Hva står foran navnet til faren Frans Oskar Svendson. Arb av? ??

3. Hva står foran moren? Er det Hstr?

4. Hva er foreldrenes bopel? Er det Hafslund???

5. Hvem er fadderene? Har klart å tyde følgende: Faddere: arb Gabriel Hansen? Harfslund?, arb Theodor? Hansen? Hafslund?, ???? Kristin Olsen

 

 

mvh

 

Fredrik Bergsli Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående første spørsmålet; kan mellomnavnet være "Karinius"? Det mellomnavnet finnes i min eget slekt også.

 

Andre kirkeboka var litt værre, men jeg tror datoen må være 3. April. Det er også andre dåper samme dagen. 3. April i 1893 var dessuten 2. påskedag. Datoen var utvilsom rettet for under tallet 4 (for måneden) er det ett femtall. Da er det også rimelig og anta at dagen var overskrevet og derfor er så utydelig.

 

For fadderne leser jeg det samme som deg, bortsett fra Theodors etternavn. Det ser ut som "Larsen" for meg. Kan siste fadderen være K(one) Ada Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lenke:

 

Jeg leser Karinius

 

Andre lenke:

 

1. 3. april, mener jeg

2. Arb.md. (=arbeidsmand)

3. Ja

4. Ja

5. Disse leser jeg slik: Arb. Gabriel Hansen Hafslund, Arb. Theodor Haran(?) do., Barnets Fader, K(one) Kristin Olsen do., K(one) Ada Haran(?) do.

 

De to jeg har satt Haran(?) ved, kan selvfølgelig hete Hansen, men jeg synes ikke bokstavene stemmer helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående første spørsmålet; kan mellomnavnet være "Karinius"? Det mellomnavnet finnes i min eget slekt også.

 

Andre kirkeboka var litt værre, men jeg tror datoen må være 3. April. Det er også andre dåper samme dagen. 3. April i 1893 var dessuten 2. påskedag. Datoen var utvilsom rettet for under tallet 4 (for måneden) er det ett femtall. Da er det også rimelig og anta at dagen var overskrevet og derfor er så utydelig.

 

For fadderne leser jeg det samme som deg, bortsett fra Theodors etternavn. Det ser ut som "Larsen" for meg. Kan siste fadderen være K(one) Ada Hansen?

 

Tusen Takk!

Har en navnbok fra 1913 hvor navnet Karinius står på " lista yver nylaga og meiningslause namn, som er brukte her i landet.

Videre heter det at "dei er ubrukande for folk som ikkje er like hendte kva namn eller utnemne dei gjev borni sine"

 

Knusende dom med andre ord :)

Alfred Karinius var forresten min oldefar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lenke:

 

Jeg leser Karinius

 

Andre lenke:

 

1. 3. april, mener jeg

2. Arb.md. (=arbeidsmand)

3. Ja

4. Ja

5. Disse leser jeg slik: Arb. Gabriel Hansen Hafslund, Arb. Theodor Haran(?) do., Barnets Fader, K(one) Kristin Olsen do., K(one) Ada Haran(?) do.

 

De to jeg har satt Haran(?) ved, kan selvfølgelig hete Hansen, men jeg synes ikke bokstavene stemmer helt.

 

Tusen takk nok en gang for din hjelp :) !

Når det gjelder spørsmål nr 2 så står det også et ord mellom arb.md og Frans. Det kan nesten se ut som om Frans står to ganger. Gjør det det eller har dette ordet noe med hans yrke?

 

 

mvh

 

Fredrik Bergsli Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en navnbok fra 1913 hvor navnet Karinius står på " lista yver nylaga og meiningslause namn, som er brukte her i landet.

Videre heter det at "dei er ubrukande for folk som ikkje er like hendte kva namn eller utnemne dei gjev borni sine"

Det var litt av en karakterisering ja! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu greier jeg ikke å få opp den linken, men jeg var inne for en stund siden og mener å huske at jeg kom til at det stod Fransefoss, men fikk ikke kontrollert dette nå.

 

Ellers synes jeg at Karinius er et vakkert og velklingende navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu greier jeg ikke å få opp den linken, men jeg var inne for en stund siden og mener å huske at jeg kom til at det stod Fransefoss, men fikk ikke kontrollert dette nå.

 

Ellers synes jeg at Karinius er et vakkert og velklingende navn.

 

Nettsida må tydeligvis være nede nå. Jeg får heller ikke åpnet den!!!!

 

Barnets far, som er min tippoldefar, heter iallefall Frans Oskar Svendson. Siden han bodde ved Hafslund, som ligger ved Sarpefossen, så er det en mulighet for at han arbeidet ved et bruk som het noe med foss.

 

Takk for innspillet og støtten til navnet Karinius :)

Min mormor visste ikke at hennes far hadde det som mellomnavn! Det dukker opp gamle hemmeligheter i kirkebøkene!!!

 

mvh

 

Fredrik Bergsli Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Arb.md. (=arbeidsmand)

 

Her har jeg nok blingset litt, ser jeg :(

 

Korrigert: Arb. ved Fransefos.. og så kommer navnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg nok blingset litt, ser jeg :(

 

Korrigert: Arb. ved Fransefos.. og så kommer navnet hans.

 

Tusen takk! Da er det bare google Fransefos ved Sarpsborg :)

 

Nu greier jeg ikke å få opp den linken, men jeg var inne for en stund siden og mener å huske at jeg kom til at det stod Fransefoss, men fikk ikke kontrollert dette nå.

 

Ellers synes jeg at Karinius er et vakkert og velklingende navn.

 

Nå har også Else Rustad bekreftet at det står Fransefos. Når 2 kloke hoder sier det samme så må det stemme :)

Takk for hjelpa

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da er det bare google Fransefos ved Sarpsborg :)

 

 

 

Nå har også Else Rustad bekreftet at det står Fransefos. Når 2 kloke hoder sier det samme så må det stemme :)

Takk for hjelpa

 

Fredrik

Bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.