Gå til innhold
Arkivverket

I slekt med Olav den hellige ?

Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Frank H. Johansen,

takk for opplysning, har lest innlegg 23 og ser usikkerheten ved linjen.

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg #23.

Eg meiner at denne linja ryk i begge endar: I tillegg til Frank sitt inlegg har vi ikkje fått noko dokumentasjon som knytter Galtungane/Torsnes-folket til Dugal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Moe,

Ok, er første gang jeg har sett en slik linje også skrevet. Er det ikke noe skikkelig dokumentasjon eller sterke indisier som peker i riktig retning, er det bare å glemme linja inntil videre.

v.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel bortkastet tid å lete etter Dugal-forbindelse når vi ikke en gang vet hvem som var foreldrene til Eirik Galtung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en leser vad som står på sidene til Foundation for Medieval Genealogy om Orkney så er de som med i i linen som nevnes i innlegg 23 ikke klassifisert som "usikre" lenke til PAUL Thorfinnsson, Håkons far.

Men hvorfor ikke legge opp en egen tråd så blir det enklere å holde oversikten?

FMG er ikke ufeilbarlig. Det er viktig å vurdere troverdigheten av hver enkelt kilde. Her oppgis hovedsaklig Snorre og Orkneyinga saga som kilde til denne rekka. Her er det grunn til å være kritisk. William of Malmesbury nevnes imidlertid også, en person som skrev mye nærmere de historiske begivenhetene enn Snorre og Orkneyinga saga. Jeg har sett Williams Gesta Regum Anglorum et sted på nettet, så dette burde være mulig å sjekke!

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle.

Har framleis ikkje funne artikkelen, men eg fann nokre notatar.

I desse stod det at Vinzent Lunge i eit brev bekrefta at Ingjerd ( til Austråt) var odelsbåren til Giskegodset.

Og at ho var temenning til jomfru Katrina/Karine? som var rettmessige "eigar" av Austrått. Dette slektskapet var via Felles

oldemor som hadde Giske med odel.

Diverre dårlege notatar, når ein tek dei fram etter 3 år.

Kan ikkje hugsa samanhengen vidare, men for dei som engasjerar seg i dette, er det kanskje til nytte.

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Kan noen si noe om holdbarheten i linjen her: 

Kong Håkon V  1270-1319

Agnes Håkonsdatter 1292-1319, Tønsberg

gm Halvtore Jonsson Raud

Jon Havtoreson Raud ca1312-ca1390, Sudreim

gm Birgitta Knutsdotter

Brynjulf Jonsson Roos 1358-1422, Sudreim/Narke

gm Ingeborg Bengtsdotter

Ulfhild Brynjulfsdatter Roos ca1410-ca1494, Hjelmsater/Holleby

gm Engelbret Staffensen Skade el Kraus

Gunhild Engelbrektsdatter Skade el Kraus/Månestjerne 1440-1530, Sverige/Øvre Eiker

gm Jon Nilsson Skak

Åsa Jonsdatter Skak ca1460-1478, Foss

gm Nils Thormodssøn

Jon Nilsson Skak ca1480-ca1542, Kaupang/Jomfruland

gm Gunhild Stoffsdatter

Niels Jonsson Skak ca1506-ca1553, Kaupang/Bergen

gm Adelus Finnsdatter Rostvik

Anna Nielsdatter Skak ca1534-ca1595, Barland-Sannidal

gm Laurits Nilsen Lystrup

Marianne Lauritsdatter Lystrup 1570-1596, Barland-Sannidal

En linje fra Håkon V som går via Sverige og så tilbake til Norge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn,

Fremgangsmåten med å legge en anerekke ut i det offentlige, for så å forvente at andre skal gi kritikken, er ikke ny. Dog vil jeg ikke anbefale den.

La meg likevel si det slik: Det er ingen forbindelse med Skak og Roos.

Anbefalt litteratur: 

• Christiansen, Per Reidar. "Foss-ætten fra Øvre Eiker. (Håvard Jonssons ætt)." Genealogen nr. 1/2006: 22-37.

Før vi går videre. Hvor har du funnet den linjen du nyss har presentert?

Vennlig hilsen

Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Linjen er fra geni.  Jada.. jeg vet at mye der ikke er til å stole på, og det er derfor jeg spør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Takk for svar. Linjen er fra geni.  Jada.. jeg vet at mye der ikke er til å stole på, og det er derfor jeg spør. 

Den samme linjen fremkommer i Daniel Danielsen/Sophus Jenssen: Dypvåg gårds- og slektshistorie III http://www.nb.no/nbsok/nb/9d5156007c3c3aba925b8d1923eb06cc.nbdigital?lang=no#856 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er i gang med å se på gamle 'kongelinjer', kan vi avkrefte (evt bekrefte) noen andre linjer samtidig? 

Jeg tenker f.eks. på denne nedenfor - leste et sted at Tore Vigerust opprinnelig mente at Rosensverdene kunne føres bakover til Håkon V, men at han forandret mening.  Noen innspill....Are?  Jeg tror det er nyttig at vi alle kan lære av de profesjonelle slektsforskerne slik at vi ikke sprer usanne linjer videre. Men jeg må samtidig spørre: det finnes vel tre muligheter - 'bekreftete', 'avkreftete' og 'usikre' ledd. Skal vi kun se på 'bekreftete' ledd, men hva med 'usikre'?  Og hvis vi vil være sikre betyr jo 'bekreftet' egentlig DNA treff. Selv om det er ganske umulig..

Håkon V 

Havtore Jonsson Raud, 1275-1319, Sudrhreim

gm Agnes Haakonsdatter

Jon Havtoreson Raud 1312-xx, Sudrhreim

gm Birgitta Knutsdotter

Ulf Jonson Roos Sudrheim 1369-1415, Onsøy

gm Mette Pedersdatter Bonde

Oluf Torsteinsson Gyldenhorn til Elingaard 1385-ca1435, Elingaard, Onsøy

gm Åsa Ulfsdatter ca1399-1433, Onsøy

Sigurd Sjøfarsson Rosensverd 1390-1455, Østby

gm Cecilia Olafsdatter Gyldenhorn ca1380-1433

Sjøfar Sigurdsson Rosensverd 1415-ca1478, Østby, Skjeberg

gm Asbjørg Brynjulfsdatter Kusse

Rolv Sjøfarson Rosensverd ca 1455-1499, Østby, Skjeberg

gm Anne Tjøstolvsdatter Ramstad

Bård Rolfson Rosensverd 1490-1574, Østby

gm Karie Tjøstolvsdatter til Bleken Hoffwyn

Mogens Bårdsen Rosensverd ca 15xx-1593, Gran

gm Birgitte Gautesdatter Rosensverd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status på den siste posta linja er vel fortsatt at vi ikkje kjenner foreldra til Åsa Ulvsdotter, med mindre nokon har lagt fram noko banebrytande nytt om temaet i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status er også at siste spørsmålsstiller ønsker å fortsette en ikke anbefalt praksis med å la andre bekrefte eller avkrefte, i stedet for selv å utøve kildekritikk.

Bevisbyrden er dermed atter en gang snudd på hodet. Spørsmålstiller  bør heller gjøre jobben selv, det vil si:

1. Ikke spørre om Elin-ætta i en tråd om Olav den Hellige.

2. Finne frem til de debatter på nett eller i øvrig litteratur hvor Elin-ætta er tematisert.

3. Legge frem de problemstillingene som kan passe, hvor temaet faktisk er allerede presentert med tilhørende forskningstatus.

Hvorfor mener jeg så dette? Fordi endeløs utkasting av ymse slektsrekker ikke kan tjene til noe godt, verken som forskning eller som generell forskningsformidling.

Om underlagsmaterialet er hentet fra Geni eller MyHeritage, så kan man ta kontakt med vedkommende som publiserte materiale der og be disse om dokumentasjon.

Om man ønsker å forholde seg noe mer realistisk til grunnforskning rundt de vanskelige perioder av norsk slektshistorie, så kommer man ikke utenom kildekritiske tilnærminger. Dermed er det få miljøer som kan bistå. Norsk Slektshistorisk Forening er ledende i så måte, idet foreningen har stått for mange utgivelser, og dermed står bak et stort korpus av lødig slektshistorisk litteratur, som i sum har løftet norsk genealogi til et nivå som den lokale litteraturen ikke har kunne evne alene. Dog er det en symbiose til stede, idet de fleste gode bidrag til den nasjonale litteratur jo springer ut fra en grundig forståelse av de lokale forhold.

Skal man så slutte å benytte Geni og MyHeritage? Dette får være opp til den enkelte, men om man benytter opplysninger derfra, så må de brukes med vett. Husk at "input" er lik "output", når ingen kvalitativ prosess finner sted i mellom. Dermed vil absolutt alle feilkoblinger spres til alle verdens hjørner, om man uvettig fôrer en database med koblinger som ikke kan bevises eller sannsynliggjøres. Ansvaret hviler hele tiden på den som legger inn, og deretter på den som trekker ut.

Kildeverdien av Geni og eller My Heritage er nesten på linje med de gamle telefonkatalogene. Eller la meg korrigere: Telefonkatalogene er faktisk av større troverdighet, idet de ikke pretenderer å gjøre mer enn de var ment å gjøre, nemlig å vise vei til ekte mennesker med ekte adresser og tilhørende telefonnumre. Men, nå er jo alt så meget bedre.

Vel, da fikk jeg i grunn sagt det meste av det jeg hadde på hjertet.

Kan forresten neste spørsmål dreie seg om trådens egentlige tema?

Vennlig hilsen

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at Tore Vigerust sa at det eneste usikre ved listene over konas aner tilbake til Olav Haraldson var at

det ikke vites med sikkerhet om Ulvhilde Olavsdatter var mor til barna til hennes mann Hertug Ordulf av Sachsen

En linje gikk via Erik Rozenkrantz og en annen via Ingegerd til Austråt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.  Denne tråden på forumet handler om Olav den Hellige og andre linjer tilbake til vikingekongene. Jeg har lest mange tidligere innlegg i tråden og det er klart at den viktigste linjen er Inger Ottesdatter Rømer.  Poenget med mine spørsmål er om det finnes andre linjer som fører bakover fra nåtid til vikingekongene. Eller er hennes linje den eneste?  Derfor har jeg spurt om alternative linjer som er beskrevet - linjer som ikke er fullstendig tatt ut av luften, men som er beskrevet i litteraturen. Jeg ser ikke noe galt i å spørre om å avkrefte disse linjene. 

Are - vi ser ut til å ha ulik oppfatning om hva et forum er. I min bok er et forum (romersk) en markedsplass hvor informasjon deles. I slektsforskning er det så mange aktører, profesjonelle og amatører, at vi av og til må rydde opp.  Dette håper jeg de profesjonelle (som deg) kan gjøre og derfor spør jeg om 'avkreftelse' av ledd og linjer.  Selvfølgelig kan vi alle gå inn på våre kammerser og studere DN og bekrefte/avkrefte. Men poenget med et forum er vel at de som allerede har forsket på dette kan dele informasjonen slik at vi alle ikke trenger å repetere det samme.  

Jeg er en tilhenger av geni - jeg sier det rett ut.  Det er et sammarbeidsprosjekt, og selvfølgelig langt fra perfekt.  Det er et work in progress. Mye er riktig der, noe er galt, og ting blir rettet opp etterhvert som vi har mer kunnskap.  I min oppfatning er dette en utmerket modell.  Vi samarbeider om en prosjekt og forbedrer det over tid ved hjelp av felles innsats. 

Vennlig hilsen Jørn

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Jeg husker at Tore Vigerust sa at det eneste usikre ved listene over konas aner tilbake til Olav Haraldson var at

det ikke vites med sikkerhet om Ulvhilde Olavsdatter var mor til barna til hennes mann Hertug Ordulf av Sachsen

En linje gikk via Erik Rozenkrantz og en annen via Ingegerd til Austråt

Tja, det finnes kanskje ingen håndfaste skrivelser som sier at Ulvhild var mor til Ordulfs barn.

Men det at Ordulfs sønn het Magnus og at hans datter igjen het Wulfhild bør jo være en meget god indikasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Jeg har lest mange tidligere innlegg i tråden og det er klart at den viktigste linjen er Inger Ottesdatter Rømer.  Poenget med mine spørsmål er om det finnes andre linjer som fører bakover fra nåtid til vikingekongene. Eller er hennes linje den eneste?

Det er vel forskjel på einaste og einaste dokumenterte. Det har vore nemnt andre linjer utafor Norge (via Ulvhild Magnusdotter), men innafor Norge er vel, slik eg har oppfatta det, linjene via fru Inger si ætt den einaste vi har brukbar dokumentasjon på/argumentasjon for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Jeg er en tilhenger av geni - jeg sier det rett ut.  Det er et sammarbeidsprosjekt, og selvfølgelig langt fra perfekt.  Det er et work in progress. Mye er riktig der, noe er galt, og ting blir rettet opp etterhvert som vi har mer kunnskap.  I min oppfatning er dette en utmerket modell.  Vi samarbeider om en prosjekt og forbedrer det over tid ved hjelp av felles innsats. 

Tanken er god, men eg slit nok litt meir med gjennomføringa... Ei stor utfordring er utgangspunktet for dei siste delane av diskusjonen her: Det presenteres udokumenterte slektslinjer på Geni, og så blir det opp til andre å motbevise dei. Det blir å gå bakvendt inn i det. Skal det vere ein stor felles base som alle jobber mot må det vere krav til referansar og dokumentasjon for at det skal fungere. Eit godt døme her er Wikipedia. I starten var det litt mykje "hummer og kanari", og variabel kvalitet. Etter kvart har dei skjerpa inn slik at det er krav om referansar og dokumentasjon på alt som blir lagt inn. Informasjon som leggast inn utan referanse blir sletta. Før Geni og liknande system ha noko slikt trur eg ikkje noko på det, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jørn Middelborg skrev:

Takk for svar.  Denne tråden på forumet handler om Olav den Hellige og andre linjer tilbake til vikingekongene. Jeg har lest mange tidligere innlegg i tråden og det er klart at den viktigste linjen er Inger Ottesdatter Rømer.  Poenget med mine spørsmål er om det finnes andre linjer som fører bakover fra nåtid til vikingekongene. Eller er hennes linje den eneste?  Derfor har jeg spurt om alternative linjer som er beskrevet - linjer som ikke er fullstendig tatt ut av luften, men som er beskrevet i litteraturen. Jeg ser ikke noe galt i å spørre om å avkrefte disse linjene. 

Jeg mener å huske at Tore Vigerust en gang skrev at linjen via Ingerd til Austråt og Botner-linjen var de eneste dokumenterte I NORGE. Her er en annen dokumentert linje han gikk god for, men ikke alle var i Norge.

Håkon V

Agnes
Sigurd Haftoreson

Agnes
Ingeborg Jonsdtr

Gudrun Olavsdtr

Sigrid Erlendsdtr Losna

Margrete Bosdtr Flemming

Otte Rosenkrantz

Erik Rosenkrantz

Anna

Johan Rantzau

Anna gm Johan Brockenhuus

Margrethe Brockenhuus gm Eilert von Hadelen

Catharina von Hadelen gm Hans Olsen Fremmin

Barthe Sophie Fremming gm Ulrich Friderich Beichmann

Margrethe Beichmann gm Lars Pedersen Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #145

Nils,

Det er langt bedre om du kan oppgi en referanse til hvor nå avdøde Tore Vigerust kom med denne linjen. Om den er publisert via en nettdebatt, så må nesten en lenke til denne debatten på plass. Hjemmelsmann for slektsrekken kan nemlig ikke være Vigerust, idet han ikke lenger er i live, den blir, slik den nå er fremsatt, automatisk Nils Aksel Horvei i et innlegg på et digitalt forum per 1. september 2017  Og som kilde vil ditt innlegg være nær sagt som et vitnemål i en rettssak. Du bringer opplysninger fra en tredjeperson opplevd som om du selv var tilstede, dog med den forskjell at vitnemål i rettsaker skjer under avlagt ed (og dermed med en langt mer alvorlig konsentrasjon av vitnet, med fulle muligheter for krysseksaminasjon) og at det å viderebringe noe man har lest og ikke hørt, selvsagt kan ha en større nøyaktighet, men likefullt mangle muligheten for å sammenholde det som viderebringes med det som virkelig ble skrevet.

Dermed vil kildeverdien av ditt "vitnemål" være svak inntil du har andre som på samme måte kan "bevitne" at det var nettopp dette Tore sa og eller mente. Så blir det et separat spørsmål hva Tore kunne dokumentere av hva andre nå hevder at han har skrevet.

Rent kildekritisk, har det vist seg å være svært vanskelig å forholde seg etterrettelig til store mengder av de opplysninger som er fremkommet i denne debattråden så langt. Jeg håper at debatten kan rette seg mer inn på hvilken litteratur og hvilke kilder som ligger til grunn for de påstander om slektskap som fremsettes.

Vennlig hilsen

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Til #145

Nils,

Det er langt bedre om du kan oppgi en referanse til hvor nå avdøde Tore Vigerust kom med denne linjen. Om den er publisert via en nettdebatt, så må nesten en lenke til denne debatten på plass. Hjemmelsmann for slektsrekken kan nemlig ikke være Vigerust, idet han ikke lenger er i live, den blir, slik den nå er fremsatt, automatisk Nils Aksel Horvei i et innlegg på et digitalt forum per 1. september 2017  Og som kilde vil ditt innlegg være nær sagt som et vitnemål i en rettssak. Du bringer opplysninger fra en tredjeperson opplevd som om du selv var tilstede, dog med den forskjell at vitnemål i rettsaker skjer under avlagt ed (og dermed med en langt mer alvorlig konsentrasjon av vitnet, med fulle muligheter for krysseksaminasjon) og at det å viderebringe noe man har lest og ikke hørt, selvsagt kan ha en større nøyaktighet, men likefullt mangle muligheten for å sammenholde det som viderebringes med det som virkelig ble skrevet.

Dermed vil kildeverdien av ditt "vitnemål" være svak inntil du har andre som på samme måte kan "bevitne" at det var nettopp dette Tore sa og eller mente. Så blir det et separat spørsmål hva Tore kunne dokumentere av hva andre nå hevder at han har skrevet.

Rent kildekritisk, har det vist seg å være svært vanskelig å forholde seg etterrettelig til store mengder av de opplysninger som er fremkommet i denne debattråden så langt. Jeg håper at debatten kan rette seg mer inn på hvilken litteratur og hvilke kilder som ligger til grunn for de påstander om slektskap som fremsettes.

Vennlig hilsen

Are

Point taken! Skal lete i det jeg har av kilder og referanser.

Dansk adel er vel godt nok dokumentert, så for de eldre delene vil jeg nevne mitt innlegg

og denne linken https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I17852&tree=2

Dessuten NST VIII, s. 71 og NST XLI, s. 261

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sliter litt med å forstå hvorfor noen absolutt skal begynne med slekta i feil ende !!!

Harald l Hårfagre

Eirik l Blodøks

Håkon l den Gode

Harald ll Gråfell

Håkon Sigurdson

Olav l Tryggvason

Svein Håkonsson

Olav ll den Hellige

Det mangler sikkert noen, lenge siden min fantastiske historielærer ( fin var hun også)  gjorde kongerekka spennende i historietimene på skole

Noe av det rareste er at de begynner på Olav l, ikke på Olav ll

Men her er det tydeligvis bare å finne ett tilfeldig slektstre på Geni, Heritage etc og slenge seg på.

Skrekk og gru , og min kondolanse går til de stakkarene som orker å svare.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Til #145

Nils,

Vennlig hilsen

Are

Jeg beklager at jeg husket feil fra 17-18 år tilbake og blandet sammen et par diskusjoner. 

Dette er hva jeg har fra Tore H. Vigerust fra februar 1999.

"lør. 13.02.1999 22.02

Olav den helliges datter Ulvhild var gift med Otto, hertug av Braunschweig (jf kongesagaen Fagrskinna kap. xxx, en av de skriftlige kildene til Snorre). Jeg kjenner ikke til kilder som fastslår med sikkerhet at Ulvhild er stammor til Otto elelr Ordulvs barn, men allerede omkring 1200 regner tyske og engelske kongehus med å slekte fra kong Olav den hellige. Så da stemmer det vel.

....

Tore H Vigerust

lør. 13.02.1999 22.08

Problemet med denne amerekken er om det foreligger en klar nok dokumentasjon får at kong Olav den helliges datter, Ulvhild, uttrykkelig er mor til hans barn.

....

Det finnes antageligvis flere titusen personer i Norden og annetsteds som slekter fra kong Håkon 5. Magnusson, siden de slekter fra enkelte danske og norske høyadels- slekter i senmiddeladeren.

Tore H Vigerust

man. 15.02.1999 04.48

Hei Nils Aksel !

Jeg prøvde å si at denne anerekka sannsynligvis er riktig, men at jeg gjerne er interessert i å vite hvordan den dokumenteres. Det som i denne rekke er det springende punkt, er om Ulvhild er mor til hertug Magnus.

Kjenner du kildegrunnlaget for dette ?

Tore H V"

Når det gjelder den linjen jeg nevnte har jeg funnet følgende fra det gamle forum hvor Lars Løberg går god for en vesentlig del av linjen, og sammen med Tore H. Vigerusts påstand "Det finnes antageligvis flere titusen personer i Norden og annetsteds som slekter fra kong Håkon 5. Magnusson, siden de slekter fra enkelte danske og norske høyadels- slekter i senmiddeladeren." har jeg tolket det slik at linjen er holdbar.

Gjest Knut Skorpen

• Gjester

Skrevet Desember 12, 2006

Frå Scharffenberg over Vind og fem generasjonar Rosenkrantz (etter dansk biografisk leksikon) har eg lånt denne rekka:Er ho haldbar?Håkon V Magnusson, konge av Norge 1270-1319|Agnes Håkonsdatter, baronesse til Sudrheim 1292-1319|Herr Sigurd Haftoresson til Sudrheim, baron til Sudrheim og Giske ca 1315-1392|Agnes Sigurdsdatter til Giske ca 1345|Fru Ingebjørg Jonsdatter av Sudrheim ca 1378| Fru Gudrun Olavsdatter til Nesøen ca 1420|Sigrid Erlandsdatter, til Losna Sogn ca 1450-1528|Margrete Boesdatter Flemming ca 1465-ca 1487|Otte Holgersen Rosenkrantz, til Boller ca 1487-1525

Gjest Knut Skorpen

• Gjester

Eg forstår det slik at det er den merkverdige tittelbruken som er største feilen med anerekka presentert i (12).Nermo har styrt unna titlane:LenkeTør nokon gjette kva som er svakaste leddet i lenkja?

Gjest Lars Løberg

• Gjester

Til Knut (28): Otte Rosenkranz var etterkommer etter Sigurd Havtoresson, så om vi ser bort fra tittelbruken, så er forbindelsen i orden. Du legger samtidig ved en lenke med noe helt annet, og det går ikke klart fram om spørsmålet ditt gjelder forbindelsen i (12) eller opplysningene i lenken din. Den siste ville jeg være forsiktig med både hva angår eksakte årstallsopplysninger og ikke minst det som står om Agnes' sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider