Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Bø 1797


Monica Danielsen
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til å tyde det som står om dåpen øverst på denne siden.

 

Jeg skjønner ikke datoene som er angitt først på siden. Det jeg greier å tyde er: Povel Johnsens ..... fra Nakling ....... Ermegaard Mikelsdatter.....Johanna Susanna....

 

 

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Povel Johnsens pigebarn fra Nackling avlet med(?) hans Hustrue Ermegaard Michelsdatter kaldet Johanna Susanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke datoene som er angitt først på siden.

 

Datoen er 12te Sønd(ag) e(fter) Trinit(atis), dvs. 12. søndag etter Trefoldighet. I 1797 var dette den 3. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Povel Johnsens pigebarn fra Nackling avlet med(?) hans Hustrue Ermegaard Michelsdatter kaldet Johanna Susanna.

 

Hei !

Også jeg mener at det står, avlet med.

Og Else B. har selvfølgelig også rett denne gang.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops.. jeg leste litt raskt og så ikke i farten at du spurte om datoen også. Else ga den riktige datoen; men tenkte jeg bare skulle legge til en lenke til Bauer's kalender om du ikke kjenner til den allerede. Den er ett fint utgangspunkt for og omgjøre slike kirkedager til kalenderdager vi er vant med. Jan sin (historiske) kalender er også kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops.. jeg leste litt raskt og så ikke i farten at du spurte om datoen også. Else ga den riktige datoen; men tenkte jeg bare skulle legge til en lenke til Bauer's kalender om du ikke kjenner til den allerede. Den er ett fint utgangspunkt for og omgjøre slike kirkedager til kalenderdager vi er vant med. Jan sin (historiske) kalender er også kjempebra.

 

Kjempe flott, det var et nyttig tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops.. jeg leste litt raskt og så ikke i farten at du spurte om datoen også. Else ga den riktige datoen; men tenkte jeg bare skulle legge til en lenke til Bauer's kalender om du ikke kjenner til den allerede. Den er ett fint utgangspunkt for og omgjøre slike kirkedager til kalenderdager vi er vant med. Jan sin (historiske) kalender er også kjempebra.

 

Hei !

Også jeg takker for nyttige tips om kalenderdager, og spesielt om Jan sin ( historiske ) kalender som er noe nytt for min del.

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. :) Uten kalendere som disse er det praktisk talt umulig og konvertere mellom kirkedager og "vanlige" kalender dager som de vi er vant med. Jeg vil imidlertid opplyse om at disse kalenderne ikke er helt perfekte, og det kan selvsagt forekomme feil (selvom slike feil er sjeldne). Jeg oppfordrer derfor til og også registrere kirkedatoen, i tillegg til den konverterte datoen, i slektsprogrammet ditt slik at du har begge og kan kontroll-sjekke dersom du en gang i fremtiden skulle være i tvil om tolkningen av datoen. Mitt slektsprogram (TMG) har ett kommentarfelt forbundet med alle hendelser slik at jeg kan skrive inn både den konverterte datoen og kirkedatoen slik den er skrevet i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.