Gå til innhold
Arkivverket
Monica Danielsen

Dåp i Bø 1797

Recommended Posts

Monica Danielsen

Trenger hjelp til å tyde det som står om dåpen øverst på denne siden.

Jeg skjønner ikke datoene som er angitt først på siden. Det jeg greier å tyde er: Povel Johnsens ..... fra Nakling ....... Ermegaard Mikelsdatter.....Johanna Susanna....

Håper noen kan hjelpe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Povel Johnsens pigebarn fra Nackling avlet med(?) hans Hustrue Ermegaard Michelsdatter kaldet Johanna Susanna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Jeg skjønner ikke datoene som er angitt først på siden.

Datoen er 12te Sønd(ag) e(fter) Trinit(atis), dvs. 12. søndag etter Trefoldighet. I 1797 var dette den 3. september.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monica Danielsen

Tusen takk for hjelpa begge to :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Østhus

Povel Johnsens pigebarn fra Nackling avlet med(?) hans Hustrue Ermegaard Michelsdatter kaldet Johanna Susanna.

Hei !

Også jeg mener at det står, avlet med.

Og Else B. har selvfølgelig også rett denne gang.

Mvh. Magne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Oops.. jeg leste litt raskt og så ikke i farten at du spurte om datoen også. Else ga den riktige datoen; men tenkte jeg bare skulle legge til en lenke til Bauer's kalender om du ikke kjenner til den allerede. Den er ett fint utgangspunkt for og omgjøre slike kirkedager til kalenderdager vi er vant med. Jan sin (historiske) kalender er også kjempebra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Monica Danielsen

Oops.. jeg leste litt raskt og så ikke i farten at du spurte om datoen også. Else ga den riktige datoen; men tenkte jeg bare skulle legge til en lenke til Bauer's kalender om du ikke kjenner til den allerede. Den er ett fint utgangspunkt for og omgjøre slike kirkedager til kalenderdager vi er vant med. Jan sin (historiske) kalender er også kjempebra.

Kjempe flott, det var et nyttig tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne Østhus

Hei !

Også jeg takker for nyttige tips om kalenderdager, og spesielt om Jan sin ( historiske ) kalender som er noe nytt for min del.

Mvh. Magne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ken V. Nordberg

Bare hyggelig. :) Uten kalendere som disse er det praktisk talt umulig og konvertere mellom kirkedager og "vanlige" kalender dager som de vi er vant med. Jeg vil imidlertid opplyse om at disse kalenderne ikke er helt perfekte, og det kan selvsagt forekomme feil (selvom slike feil er sjeldne). Jeg oppfordrer derfor til og også registrere kirkedatoen, i tillegg til den konverterte datoen, i slektsprogrammet ditt slik at du har begge og kan kontroll-sjekke dersom du en gang i fremtiden skulle være i tvil om tolkningen av datoen. Mitt slektsprogram (TMG) har ett kommentarfelt forbundet med alle hendelser slik at jeg kan skrive inn både den konverterte datoen og kirkedatoen slik den er skrevet i kirkeboken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive