Gå til innhold
Arkivverket
Andreas Glende

Hva skjer på dette bildet?

Recommended Posts

Andreas Glende

Hei,

Klarer noen å si meg hva som skjer på dette bildet?

Er det en form for slakting? Når kan bildet være tatt?

Bildet er helt umerket, og kan muligens være tatt i Aurskog. Personene på bildet er dessverre helt ukjent for meg

Håper noen kloke hoder har gode tips.

post-678-0-64836900-1309455705_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marianne Solli

Jeg har en slags 'mistanke' om at de driver med skinngarving, dvs. at de mykner opp skinnet, f.eks. ved å tilføre det bjørkeekstrakt, tjæreolje, tran eler spekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Det skulle vel ikke ha noe med garving å gjøre, - f. eks. rensing av skinnet for kjøtt og fettrester?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erik Døving

Det skulle vel ikke ha noe med garving å gjøre, - f. eks. rensing av skinnet for kjøtt og fettrester?

Mannen til høgre er i pentøy og ser ut til å halde ein pels i venstre handa. Mannen til venstre ser ut til å halde ein kniv (eller anna redskap) med to handtak i høgre handa og kanskje eit skinn eller noko slikt (med innsida ut) i venstre handa. Etter slakting må skinnet som FGO nemner rensast for fett og kjøttrestar, skinnet blir då lagt eller tredd over eit rør eller ein rund stokk og skrapa med ein bua kniv. Så eg trur også det har noko med pelspreparering eller garving å gjere.

Bildet er tatt ute, pga lite lys inne vart også "innearbeid" fotografert i friluft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Finn Gunnar Oldervik

Om en leser det som står under avsnittet om skraping, så rimer det vel bra med noe av det vi ser på bildet? Min lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Glende

Takk for gode tips! Det virker veldig sannsynlig at det har med garving å gjøre.

Tør noen å tidfeste når fotografiet er tatt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erik Døving

Tidfesting er meir krevande. Fotokvaliteten minner for meg om seint 1800-tal. Mannen til høgre har ei form for tverrsløyfe med "lause endar", dette har eg sett på bilder frå 1900-1920. Den 3/4 lange jakka og den høge snippen får meg også til å tenke på århundreskiftet. Mannen til venstre ser ut til å ha tresko - kanskje det kan vere ein ledetråd?

Huset er kledd med ubehandla, ståande tømmermannspanel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Kanskje det er bearbeiding av saueskinn tiltenkt mudd-sying som foregår, alternativt skinnfell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erik Døving

Det dreier seg nok om skraping som FGO understrekar ovanfor. Skraping er såvidt eg kan forstå felles for garving (produksjon av lær) og pelsing (produksjon av pels eller skinnfell). Skrapinga skjer altså før den kjemiske garveprosessen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbjørn Sandsmark

Det dreier seg nok om skraping som FGO understrekar ovanfor. Skraping er såvidt eg kan forstå felles for garving (produksjon av lær) og pelsing (produksjon av pels eller skinnfell). Skrapinga skjer altså før den kjemiske garveprosessen.

Det er nok en feldbereder som er foreviget. Forsøk Yrke "byrjar på" feld i Folketellinga. Sauefeller/lammeskinn ble brukt til sengetøy,men ikke væreskinn da de var for fettrike til å bearbeide til fell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Det ser ut til å vere eit kjempegammalt bilete, 1860-1880, kanskje...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Er det bygdas doktor, lensmann eller prest som kommer med et saueskinn han ønsker å få beredd? Sikter til antrekket, og er det flosshatten eller skalken han hilser med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andreas Glende

Takk for mange gode innspill!

Er det bygdas doktor, lensmann eller prest som kommer med et saueskinn han ønsker å få beredd? Sikter til antrekket, og er det flosshatten eller skalken han hilser med?

Jeg er enig at bildet virker litt "oppstilt", og at det er, eller skal forestille en av bygdas finere menn med hilsende hatt. Ikke godt å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive