Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Johan Johansen; Soldat i det Oplandske Regiment?


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Johan Johansen.

Soldat i det Oplandske regiment.

Fikk en datter i 1805 utenfor ekteskap med: Karen Marie Olsdatter fra Hammersborg.

 

Johanne Marie Johannesdatter.

Døpt 14 December 1805: Akershus Slotsmenighet: «Uægte barn, Moderen pigen Karen Marie Olsd. paa Hammersborg Som Barnefader anmeldte sig selv Soldat Johan Johansen ved Oplandsk Regimente, da han endnu ikke har faaet Tilladelse at indlade sig i Ægteskab. Corporal Lind, Bøssemager Hohlen. Faddere: Sidsel Margretha Berg, Birthe Marie Jørgensen, Gunvor Johansd: Corporal Kag, Corporal Lind, Bøssemager Hohlen.»

Hun ble konfirmert 16 år gammel 4 Oktober 20 dag etter Trinitatis 1818. Og bosatt på Enerhougen.(Hun har jeg god oversikt over)

 

Da jeg lette etter fadderen Gunvor Johansdatter(Som godt kunne være en søster av Johan)

Fant jeg få kandidater i Oslo:

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=f1801&gardpostnr=4658&personpostnr=55723&merk=55723#ovre

 

Men da jeg søkte videre etter en søster med en bror Johan fant jeg denne:

 

1801: Johanes Johansen Født i 1779, 22 år i 1801, sønn av Johannes Johansen. Og bosatt på Grøtholm i Furnes i Hedmark.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f1801&gardpostnr=9987&merk=9987#ovre

 

Andre kandidater fra Christiania:

1796: Han kan være den som er født 1767, konfirmert 16 år gammel i 1796. Og bosatt på Torstein Bralsen Ey.

 

1782: Eller den som er født 1766, konfirmert 16 år gammel i 1782. Og bosatt på Frue Eliesons løkke i bymarken.

 

1801: Kan være den som er født 1772, og nevnt i 1801 som inquartert, artillerist, ugift og 29 år. Bosatt i Kirkegaten, Nordre Kvarter.

 

Har noen tips om hvordan jeg kan finne ut av dette?

Klarer ikke å finne et senere for disse... Etter 1801 klarer jeg ikke å finne dem.

Dette er en fortsettelse fra det gamle forumet:

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=79363&sok=Howden&nr=2&antinnlegg=7&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet familien til Johan Johannesen Grøtholm i bygdeboka.

Faren het:

 

Johan Johannesen Dalseng.

Døpt 16 April 1747 i Vang. Født på Dalseng i Vang.

Da han var blitt 65 år gammel lot han en sønn ta over gården på Grøtholm.

Døde 20 November 1819.

Gift 21 April 1775 med enka på Grøtholm Gønner Andersdatter Bjørge.

Døpt 25 Oktober 1744, død 30 Mai 1820.

Hun var først gift 10 Oktober 1771 med Ole Larsen Grøtholm.

Som ble begravet 27 November 1774. Skifte 3 Januar 1775.

 

Barn:

a. Lars Olsen, døpt 26 Desember 1771 han hadde odelsretten til Grøtholm,

men lot halvbroren Anders få hovedgården, mens han fikk Grøtholmhusene i 1810.

Med gården fikk han også plassen Skårsveen.

b. Gønner Olsdtr, født ca 1774.

a. Ole, døpt 17 November 1776, begr. 25 Januar 1778.

b. Johannes, døpt 15 Mai 1779, begr. 25 November 1809.

Begravet som soldat, Johan Johanss. 30 år gammel i Furnes kirke i Vang.

c. Marte, døpt 22 Juli 1781 og gift 17 Oktober 1806 med Pål Håkensen Vollum.

d. Anders, arvet Grøtholm(Er nevnt som eier i matrikkelen for 1838).

Gift 1810 med Marte Pedersdatter Valum i Vang.

e. Ole, døpt 21 Mai 1786, begr. 5 April 1789.

 

Johannes døde altså som soldat i 1809. Og hadde da vært soldat i perioden 1801-1809.

Da han døde blir han kalt Johan Johanss. Noe som også kan forklare hvorfor jeg ikke finner

han i Christiania. Da han døde står det ikke nevnt at han var gift, så det kan jo også stemme.

 

Men hvordan kan jeg bevise at dette er faren? hmm...

Hvis han var faren, ville vel ikke et barn født utenfor ekteskap være nevnt i skifter?

(Eller tar jeg feil der?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.