Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn Arnhaug

Massi Torgersdatter

Recommended Posts

Bjørn Arnhaug

Når ble Massi Torgersdatter døpt? Foreldre er Torger Pedersen og Gunhild Bjørnsdatter, Bjørndalen, Modum, Buskerud. De giftet seg i 1765 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-320

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220650643.jpg

Tredje ovenfra på høyre side. Massi giftet seg med Ole Nielsen, Skredsvig og opp gis til å være 33 år i 1801 tellingen. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010623&gardpostnr=70&personpostnr=1964&merk=1964#ovre

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Ikke så lett å finne fødselen hennes, nei.... Har du funnet konfirmasjonen?

Første gang jeg fant en barndåp i Modum, var søsteren Kirsten i 1784 og da var foreldrene på Bjørndalen. MEN jeg skulle gjerne ha "oversatt" det som står i forbindelse med forlovelsen og vielsen deres i 1765, etter navnet til Gunild Bjørnsdatter står det noe mer, bl.a. Enger-Eie lavere??? Torger var soldat da de giftet seg, og de bodde kanskje ikke i Modum de første årene? Jeg tenker litt høyt nå, men har en følelse av at du kanskje skal ta en titt i kirkebøkene for Sigdal for sikkerhets skyld. Gunhild Bjørnsdatter Bjørndalen er enke for 2. gang i 1801, 58 år, ser jeg.

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arnhaug

Hei!

 

Takk for svarene. Jeg tror dette er hennes konfirmasjon. Her står det riktig nok Maren. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-256

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220660260.jpg

nr. 22 , men hvilken dato står det? Alderen som er oppgitt her indikerer på at fødselsåret 1768 er riktig.

 

Hennes mann Torger døde i 1788 og hun giftet seg igjen med Hans Gundersen 19 mars 1791. Har ikke funnet ut når han døde enda.

Det første barnet jeg har registrert er en dødfødt pike Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8495&idx_id=8495&uid=ny&idx_side=-192

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220650515.jpg høyre side 4. søndag i advent.

har også registrert at de er faddere rundt 1770 og at de bor på Enger. Virker på meg at de har bodd et annet sted de første årene. Har heller ikke funnet de i Sigdal.

De andre barna er Johanne 1773, Karen 1776 - 1780, Kari 1778-1851, Kirsten 1784, tvillingene Jon og Peder 1787

 

Bjørn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Konfirmasjonsdagen er 1. søndag etter påske (Dominica Quasimodogenesis / in Albis) = 18. april 1784. Hun står forøvrig som nr 27 i andre kolonne venstre side.. Jeg tror også du har funnet henne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei igjen,

du har nok funnet konfirmasjonen. Kanskje hun er døpt Maren, eller presten har skrevet feil - ikke første gang det har skjedd.... Det mest nærliggende å tenke på var Sigdal, når vi ikke har funnet dåpen i Modum. Kan ha vært Krødsherad, men de kirkebøkene finnes vel ikke (brant opp, trur eg), eller en annen nabokommune, Lier, Eiker, Hole - mulighetene er mange, men det blir vel som å leite etter den berømte nåla i høystakken. Vet du hvor faren hennes var fra? Var han også moing? Jeg vet ikke hvor mange Bjørndalen-gårder som fantes på den tida, men det bør da gå an å finne ut litt mer - er du heldig, så leser kanskje en lokalkjent dette temaet,

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arnhaug

Hei. Har ikke funnet ut når Torger Pedersen er født. Han døde 59 år gammel etter det som står i kirkeboken, og dvs. at han er født i 1729. Muligens dette er i Sigdal??

Det er nok Gunhild som kommer fra Bjørndalen. fant hennes dår og foreldre er Biørn Madsen Bjørndalen og Karen Andersdatter, men har ikke kommet noe lengere der.

Muligens noen som har bygdeboken for Modum at det kan stå noe om Massi der. Hun giftet seg med Ole Nielsen og bor på Skretsvig i 1801

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Jeg lurer på om vi kanskje skal snuse litt på Glittrevann og Finnemarka - på et gammelt kart fra 1869 ("Finnemarka 1"), er Bjørndal med, og neste gårder etter Bjørndalen i 1801-tellingen, er Borkebu og Glittre.

I "Finnemarka 2" står Gunhild Bjørnsdatter nevnt på side 20, om Gunder Olsen: "..... Gunder var gift med Karen Hansdatter, og da begge var døde, arvet deres sønn Hans Gundersen Bjørndalen Jøslia i 1791. Han flyttet dog ikke inn der (altså på Jøslia), og da han døde allerede i 1796 ble gården delt mellom hans enke Gunhild Bjørnsdatter og broren Ole Gundersen i Borkebu. Og det ble Ole som drev Jøslia fra Borkebu". Gunhilds andre ektemann var av finneslekt - vet du om Gunhild var det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg har ikke funnet at Torger og Gunhild døper noe barn i Norderhov (og Haug) i årene 1767 - 1768 - 1769.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan Engedahl

Jeg lurer på om vi kanskje skal snuse litt på Glittrevann og Finnemarka - på et gammelt kart fra 1869 ("Finnemarka 1"), er Bjørndal med, og neste gårder etter Bjørndalen i 1801-tellingen, er Borkebu og Glittre.

I "Finnemarka 2" står Gunhild Bjørnsdatter nevnt på side 20, om Gunder Olsen: "..... Gunder var gift med Karen Hansdatter, og da begge var døde, arvet deres sønn Hans Gundersen Bjørndalen Jøslia i 1791. Han flyttet dog ikke inn der (altså på Jøslia), og da han døde allerede i 1796 ble gården delt mellom hans enke Gunhild Bjørnsdatter og broren Ole Gundersen i Borkebu. Og det ble Ole som drev Jøslia fra Borkebu". Gunhilds andre ektemann var av finneslekt - vet du om Gunhild var det?

 

Hvis jeg ikke har missforstått ligger Bjørndalen rett over grensa mellom Øvre Eiker og Modum når en kjører mot Åmot.

 

Gunnhilds foreldre er nevnt litt lenger opp i debatten, om de er de jeg tror de er så finner en opphavet deres på Modum og Eiker. Noen finneslekt kjenner jeg ikke til der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Har ikke funnet ut når Torger Pedersen er født. Han døde 59 år gammel etter det som står i kirkeboken, og dvs. at han er født i 1729.

 

Noen Torger Pedersen fra området funnet på FS:

 

1) Name: Torger Pedersen

Baptism/Christening Date: 19 Dec 1734

Baptism/Christening Place: Modum, Buskerud, Norway

Father's Name: Peder Andersson

Mother's Name: Kirsten Jonsdr

 

2) Name: Torger Pedersen

Baptism/Christening Date: 08 Nov 1733

Baptism/Christening Place: NORDERHOV,BUSKERUD,NORWAY

Father's Name: Peder Andersen

Mother's Name: Anne Torgersdr

 

3) Name: Torger Pedersen

Baptism/Christening Date: 21 Sep 1727

Baptism/Christening Place: , SIGDAL, BUSKERUD, NORWAY

Father's Name: Peder Torgersen

Mother's Name:

 

4) Name: Torgier Pedersen

Baptism/Christening Date: 01 Nov 1732

Baptism/Christening Place: Hole, Buskerud, Norway

Father's Name: Peder Olsen

Mother's Name:

 

5) Name: Torgier Pedersen

Baptism/Christening Date: 13 Oct 1726

Baptism/Christening Place: Hole, Buskerud, Norway

Father's Name: Peder Torgersen

Mother's Name:

 

6) Name: Torgier Pedersen

Baptism/Christening Date: 28 Apr 1726

Baptism/Christening Place: Hole, Buskerud, Norway

Father's Name: Peder Udoen

Mother's Name:

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei,

da satser vi på at Jan Engedahl har rett mht. Bjørndalens beliggenhet. Her er lenke til Gunhilds dødsfall, nesten nederst på høyre side, men det hjelper vel ikke så mye, er jeg redd....:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-528

 

Farsfamilien til Gunhild har bodd lenge på Bjørndalen, så "kruxet" må vel være å finne rett Torger Pedersen, jfr. mulighetene Anne-Lise kommer med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Om en skal lete etter Torger i militære ruller, ser det ut til å være enten det Agershusiske Infanteriregiment eller det Andet Oplandske Infanteriregiment som omfatter dette området.

 

Fra Topographisk-Statistisk Beskrivelse over Kongeriget Norge Av Jens Kraft

 

http://books.google.no/books?id=4bkFAAAAQAAJ&pg=RA1-PA218&img=1&zoom=3&hl=no&sig=ACfU3U2mQD8Cm-J7XvrptwnzZ-ebR7D4xw&ci=158%2C936%2C799%2C616&edge=0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Her er den øverste på listen 1) over mulige Torger Pedersen fra kirkeboka: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 1 (1712-1740), Fødte og døpte 1734, side 154.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-15 (nr. 99 - høyre side) FEIL LENKE - se riktig i innlegg #18.

 

Her er foreldrene Peder Anderson og Kirsten Jonsdatter.

 

Kan noen tyde hva gårdsnavnet er her? Står det ikke Skredsvigseie? Den første fadderen er fra Enge eie og de to neste fra Skredsvig.

 

Det er jo i så fall der Ole og Massi er i 1801: http://digitalarkive...postnr=70#nedre

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

I matrikkelen fra 1723 for Modum prestegjeld står Mads Biørnsen som eier av nr. 93 Bjørndalen, på 98 Skredsvig står det Adriana .... Niels Gundersen og på 55 Enger er Syfver Hansen oppført.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Buskerud, Matrikkel (RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0112), 1723-1723, oppb: Riksarkivet.

 

Merknader: Matrikkelprotokoll

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39154/18/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ma20090819610602.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laila Kornstad

Her er den øverste på listen over mulige Torger Pedersen fra kirkeboka: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 1 (1712-1740), Fødte og døpte 1734, side 154.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-15 (nr. 99 - høyre side)

 

Kan noen tyde hva gårdsnavnet er her? Står det ikke Skredsvigseie? Den første fadderen er fra Enge eie og de to neste fra Skredsvig.

 

Det er jo i så fall der Ole og Massi er i 1801: http://digitalarkive...postnr=70#nedre

 

Legger inn en riktig lenke. Den du la inn går til side 13 for meg!

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 1 (1712-1740), Fødte og døpte 1734, side 154.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-159

 

Forøvrig synes jeg denne Torger Pedersen ser veldig lovende ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Takk skal du ha, Laila. Ja, synes du ikke det? Kan du eller noen andre forøvrig se hvilke gårdsnavn som står etter de to fadderne Knut og Christoffer Jonssønner i denne dåpen?

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Dåpen i Norderhov og Sigdal (nr. 2 og 3 på listen)

 

Peder Hammerud? og Inger Torgersdatter: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 2B (1726-1739), Kronologisk liste 1733, side 462-463.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8521&idx_id=8521&uid=ny&idx_side=-97 (8. nov. - venstre side)

 

Peder Torgersen Green: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 1 (1722-1777), Kronologisk liste 1726-1728, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-13 (15. Trin. - 5. linje nedenfra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laila Kornstad

Takk skal du ha, Laila. Ja, synes du ikke det? Kan du eller noen andre forøvrig se hvilke gårdsnavn som står etter de to fadderne Knut og Christoffer Jonssønner i denne dåpen?

 

Jeg tror det er Søyen og Hæfta, men kjenner ikke så mange plassnavn i Modum, så det er åpent for andre tolkninger!

 

Takk skal du ha, Laila. Ja, synes du ikke det? Kan du eller noen andre forøvrig se hvilke gårdsnavn som står etter de to fadderne Knut og Christoffer Jonssønner i denne dåpen?

 

Jeg tror det står Søyen og Hæfta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laila Kornstad

Dåpen i Norderhov og Sigdal (nr. 2 og 3 på listen)

 

Peder Hammerud? og Inger Torgersdatter: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 2B (1726-1739), Kronologisk liste 1733, side 462-463.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8521&idx_id=8521&uid=ny&idx_side=-97 (8. nov. - venstre side)

 

Peder Torgersen Green: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 1 (1722-1777), Kronologisk liste 1726-1728, side 12.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-13 (15. Trin. - 5. linje nedenfra)

 

Jeg vet ikke helt hva som skjedde med forrige innlegg, men - - -

 

Peder Torgersen Greens Torger er ikke Massi/Marens far. Han ble gift to ganger i Sigdal og har ingen Maren eller Massi blant sine barn i første ekteskap, og ingen barn i andre ekteskap.

Dette ifl. Sigdalsboka bd. II s. 341.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Arnhaug

Hei!

 

Takk for alle svar. Dette ser ut til å bli en vanskelig nøtt. Jeg fant skifte til Peder Torgersen, Green, men er ikke så god på tydingen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23815/177/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081027660177.jpg

 

Side 399

 

Mulig man kan se her om vi er på rett spor når det gjelder Torger

 

 

 

 

Bjørn

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg finner ikke noen gårder som heter det i Modum, Sigdal og Eiker ved søk på 'Gard/hus' / børjar på vis/ og henholdsvis S og H. En gård i Eiker heter Hægstad, men der er det ikke noen Jon eller -døtre og sønner.

 

Det var fint at du kunne utelukke Torger fra Sigdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Laila Kornstad

Jeg finner ikke noen gårder som heter det i Modum, Sigdal og Eiker ved søk på 'Gard/hus' / børjar på vis/ og henholdsvis S og H. En gård i Eiker heter Hægstad, men der er det ikke noen Jon eller -døtre og sønner.

 

Det var fint at du kunne utelukke Torger fra Sigdal.

 

I 1801-tellingen er det stort sett ikke navn på husmannsplassene, de bare står under de gårdene de hører til, men i 1865-tellingen er nordre og søndre Søia med i Modum:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60623&gardpostnr=1122&merk=1122#ovre

 

-og Hæfta:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f60623&gardpostnr=1298&merk=1298#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×