Gå til innhold
Arkivverket

GENI


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

 

Jeg synes derfor at de som vil fornorske navnet må ha lov til det og de som vil ha en engelsk klang over navnet må få lov til det.

 

Igjen er jeg enig med Ken (og flere av dere andre). Vi må ha stor romslighet i valget av uttale. Det gjelder de fleste navn og ord.

Mitt eget navn uttales selvsagt forskjellig av ulike mennesker jeg treffer i andre land (og i eget). Og det er bare sjarmerende.

En engelsktalende restauranteier i Spania hadde problemer med etternavnet mitt og valgte konsekvent å kalle meg "Mister Dag". Det var bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du da trykket på første delen av ordet? Det var en slik uttale jeg falt for ... etter å ha brukt 'sjeni' med trykket på i'en. Ser jo at de strides om uttalen også i USA, se Kens innlegg.

 

Ellers er jeg forbauset over at så mange har tilkjennegitt sine meneinger om uttalen av dette ordet, så ... takk til alle dere!

 

Jeg vil si Geni med norsk g og tonefall som når jeg sier kjemi. Det er mest naturlig for meg og så får andre gjøre hva de vil.

Noen spiser gele, i et sjele. Det er godt vi er forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si Geni med norsk g og tonefall som når jeg sier kjemi. Det er mest naturlig for meg og så får andre gjøre hva de vil.

Noen spiser gele, i et sjele. Det er godt vi er forskjellig :)

Takk igjen! Da har vi disse kj-ordene, som enkelte ungdommer uttaler med skj-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si Geni med norsk g og tonefall som når jeg sier kjemi.

 

Det vil jeg også når det gjelder trykk og tonefall på ordet geni = intelligent menneske (bare at jeg vil uttale det med sj).

Når det gjelder slektsprogrammet Geni, vil jeg nok likevel legge trykket på den første stavelsen. Virker dette inkonsekvent?

 

Jeg tror vi må leve med mange inkonsekvenser i språket vårt. Det finnes mange slike. Det er vel fordi språket er levende!

 

Det var et morsomt spørsmål du stilte her i dette emnet, Marianne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et morsomt spørsmål du stilte her i dette emnet, Marianne! skriver Dag.

 

Det ble jo litt 'morsommere' enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Det er jo litt pussig at et ord jeg hadde uttalt på en bestemt måte ganske lenge, plutselig ble uttalt på en annen og ... for meg ... uventet måte, så jeg fant på å spørre her, siden her alltid er så mange hjelpsomme folk. :) Takk igjen! Noen inkonsekvenser ser det ut til at vi må tåle her også.

 

Jeg kjente forresten noen mennesker for lenge siden som konsekvent byttet om på kj-lydene og skj-lydene. En gang var jeg vitne til at datteren i huset ba om hjelp til å kjære opp skjøtt. Da sa mora: "Nei men, skjære deg, nå er du så stor at du må prøve å kjære opp skjøtt kjøl." (De var kvener.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente forresten noen mennesker for lenge siden som konsekvent byttet om på kj-lydene og skj-lydene. En gang var jeg vitne til at datteren i huset ba om hjelp til å kjære opp skjøtt. Da sa mora: "Nei men, skjære deg, nå er du så stor at du må prøve å kjære opp skjøtt kjøl." (De var kvener.)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg også når det gjelder trykk og tonefall på ordet geni = intelligent menneske (bare at jeg vil uttale det med sj).

Når det gjelder slektsprogrammet Geni, vil jeg nok likevel legge trykket på den første stavelsen. Virker dette inkonsekvent?

 

Jeg tror vi må leve med mange inkonsekvenser i språket vårt. Det finnes mange slike. Det er vel fordi språket er levende!

 

Det var et morsomt spørsmål du stilte her i dette emnet, Marianne!

 

Geni (den smarte) er i følge min gamle Aschehougs et ord vi har fått fra fransk. Og da er vel den naturlige uttalen med sj slik radiofolk etc har lært oss det.

Geni (nettprogrammet) derimot er som FGO har påpekt lenger fremme et ord avledet av genealogi (direkte fra gresk) og da er vel naturlig uttale g?

 

Så kanskje er det ikke så inkonsekvent likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var forresten noen andre (også kvener) som blandet disse lydene. Jeg kjente en mann, som dro langt av sted (ca. 1 mil) til en slektning av meg for å låne et par ski. Da han kom frem var mannen i huset borte, men kona satt i fjøset og melket geitene. Han gikk inn i fjøset, og hun gav uttrykk for at det var uventet å se en slik langveisfarende. Han regnet med at hun var informert om de skiene (dialekt: skian) han skulle låne av mannen hennes, så han sa bare noe slikt: "Ja, det var de kian (skiene) som fikk meg til å komme så langt." Kona ble litt fortørnet og svarte: "Kian? ... nei, det er voksne geiter." :) (Om geni ville de antakelig ha sagt 'kjeni'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni (den smarte) er i følge min gamle Aschehougs et ord vi har fått fra fransk. Og da er vel den naturlige uttalen med sj slik radiofolk etc har lært oss det.

Geni (nettprogrammet) derimot er som FGO har påpekt lenger fremme et ord avledet av genealogi (direkte fra gresk) og da er vel naturlig uttale g?

 

Så kanskje er det ikke så inkonsekvent likevel?

Tja. Vi kan jo kanskje våge og tro at utviklerne kjenner til det greske opphavet av ordet (og korrekt uttale). Om vi skal være spesifikk, så er det kanskje like sannsynlig at utviklerne av ett amerikansk program bruker amerikansk uttale.

 

Uansett, vi kan vel alle være enig i at det finnes mange forskjellige uttalemåter av dette ordet. Jeg holder meg til den amerikanske uttalelsen; men aksepterer at mange andre finner det naturlig med andre uttalemåter.

 

Som ett lite apropos så kan jeg kanskje innrømme at jeg er ikke engang selv konsekvent på dette området. Jeg bruker for eksempel norsk "g" når jeg sier GEDCOM, selvom alle amerikanere jeg har snakket med om emnet har uttalt det "Djedcom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i England og 'Ge' som start av et ord uttales som nevnt av Ken "dj" sett med norske 'øyer'

Hvis jeg må uttale navnet til en person i England, så går det i "djini" uten særtlig trykk på noen bokstaver (men hvor bokstaven D er nesten stum "dJ'InI)

E uttales som I på engelsk og I uttales som "Aj" lik som i settningen "I'm" (A'j M) (forvirrende for en stakkars normann, selv etter 8 år).

 

Når det gjelder spam fra Geni som nevnt i denne tråden, så bare gå til http://www.geni.com/account_settings/notifications og huk av alt du ikke vil ha, eller velg siste alternativet "Avslutt abonnement mitt på alle Geni e-poster" som stopper all epost til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode kommentarer! Jeg har lest og prøvd meg på forskjellige uttalemåter, som dere har beskrevet. Godt med litt tungegymnastikk (i hvert fall). Dere er alle så hjelpsomme ... :)

 

Til Ken. Ja, jeg har også sagt gedcom med norsk g-uttale, og jeg fortsetter nok med det. ;)

 

Til Glenn, som skriver: "Når det gjelder spam fra Geni som nevnt i denne tråden, så bare gå til http://www.geni.com/...s/notifications og huk av alt du ikke vil ha, eller velg siste alternativet "Avslutt abonnement mitt på alle Geni e-poster" som stopper all epost til deg."

 

Denne linken virker ikke hos meg, men det gjør egentlig heller ikke noe nå, for jeg er ikke der lenger. Jeg husker at jeg fikk hjelp på gamle-forumet også med oppgitte linker og diverse annen hjelp, men mitt problem den gang bestod i at jeg selv aldri hadde meldt meg på hos GENI. Når jeg deretter skulle logge inn eller opprette konto for å kunne komme ut derfra, ble det fullstendig bakvendt for meg, så jeg spammet programmet og sendte alle henvendelser i retur en tid. De sluttet i hvert fall å sende ut påminnelser om alle slags merke- og bursdager m.m. Ellers synes jeg at det er fint at andre har funnet seg til rette med GENI.

 

Jeg ønsker alle som er innom her en fin dag ... og helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne linken virker ikke hos meg

 

Hei Marianne.

Dette skyldes at forumet her kuttet url'n slik at du kom til en invalid url hvis man bare limer inn lenken.

Jeg glemte å bruke "legg inn url" funksjonen.

 

Prøv derfor denne: Geni notifications

 

Mvh Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne.

Dette skyldes at forumet her kuttet url'n slik at du kom til en invalid url hvis man bare limer inn lenken.

Jeg glemte å bruke "legg inn url" funksjonen.

 

Prøv derfor denne: Geni notifications

 

Mvh Glenn

Takk Glenn, men du trenger som sagt/skrevet ikke å anstrenge deg mer, men uansett er det jo vennlig av deg å prøve igjen. Det er jo tanken som teller, heter det. Det er visst ikke så lett likevel, for man må logge inn for å kunne si fra om at man vil ut. Det er det som for meg virker så 'krikete'. Her står: Error

You don't have permission to view this page

 

Ha likevel en jettefin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Glenn, men du trenger som sagt/skrevet ikke å anstrenge deg mer, men uansett er det jo vennlig av deg å prøve igjen. Det er jo tanken som teller, heter det. Det er visst ikke så lett likevel, for man må logge inn for å kunne si fra om at man vil ut. Det er det som for meg virker så 'krikete'. Her står: Error

You don't have permission to view this page

 

Ha likevel en jettefin helg! :)

 

Hei Marianne.

Jeg er klar over at du ikke trenger vidre hjelp på dette, men det kan være andre som leser dette som ønsker å fjerne disse epostene fra Geni.

Du må selvfølgelig logge deg inn før du ser siden, og har man ikke passordet så kan man bruke "Glemt passord" siden til Geni.

Ellers ha en flott helg du også :rolleyes:

 

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Geni er ustabil. Nå har de slettet all identifikasjon av personer på bilder som jeg har lagt inn (over 200). Noen som har opplevd det samme?. Det er uaktuelt for meg å legge inn noe mer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni er ustabil. Nå har de slettet all identifikasjon av personer på bilder som jeg har lagt inn (over 200). Noen som har opplevd det samme?. Det er uaktuelt for meg å legge inn noe mer der.

 

De har nok ikke slettet noe som helst, eller ingen data er tapt.

De har hatt Database trøbel, så de har skiftet til en annen server så det tar litt tid å få alt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet GENI uttaler jeg nett som ordet står, hva som er politisk korrekt eller hvordan språkforskere ville uttale det vet jeg ikke og samme er det, bare folk forstår hva det er snakk om. Eller forresten, sier vel Sjeni av og til. Men Sjeni sier man vel kun om folk som er flinke eller eksperter på ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har vært veldig mye surr rundt Geni.com den siste tiden etter store endringer innen systemet. Så mange klager har det vært at nå foreligger en melding fra CEO i selskapet. Jeg har selv ikke brukt systemet mye (da jeg er naturlig skeptisk og kanskje litt paranoid når det gjelder slik storsatset - og tildels ukritisk - "deling" av genealogisk information), og jeg har nærmest sett på systemet som enda en måte for useriøse slektsforskere og spre anerekker som er åpenbare fantasikonstruksjoner og ønsketenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken.

 

Jeg ble sittende å lese mange av disse kommentarene, og jammen er jeg glad for at jeg ikke involverte meg i dette. Nå var det noen som sendte inn data over en tante av meg og hennes nære familie, så jeg fikk endel meldinger derfra ... til jeg omsider klarte å få slettet min adresse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.