Gå til innhold
Arkivverket
Olav Bonesmo

Tukthus i Trondheim 1734.

Recommended Posts

Olav Bonesmo

På sommertinget i Romsdal otting i 1734 er velærverdige Hr. Anders Heiberg sterkt misfornøyd med ett av sognebarna, og etter å ha stilt et antall spørsmål til lagtinget og almuen om mannens ugudelige og forargerlige levnet blir vedkommende sendt til Trondheim tukthus. Det spesielle i mine øyne er at mannen på en måte har "åpen retur" han skal etter lagtingets mening holdes der til en ser "merkbar og øyensynlig forbedring." Det er ikke spor av mannen i Romsdal otting etter den tid.

Finnes det tilgjengelig materiale som kan fortelle om mannen noen gang slapp ut igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne J. Engmo

Sendte selv spørsmål til statsarkivet ang. protokoll el. andre nedskrevne dokumenter angående fanger rundt 1750,og fikk til svar at de eldste protokollene som er tatt vare på er fra 1777. Så da spørs det om ikke det vil bli umulig finne noe fra rundt 1734,desverre :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Bonesmo

Takk for den Anne! Tukthuskandidaten var født rundt 1695, og det er vel mer enn tvilsomt at han levde til 1777.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olav Bonesmo

Takk for referansen Grete! Jeg har sjekket begge to, men fant ikke igjen den jeg lette etter. Det betyr enten at den synlige forbedringen kom før 1737, eller at detfantes en appellinstans som har omgjort lagrettens vedtak. Jeg er ikke så kjent med rettsvesenet på den tiden at den siste løsningen kan ha noe for seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive