Gå til innhold
Arkivverket

Hans Baltzersen f. ca 1809 i Hurum- og hans foreldre


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Hvis noen har mulighet midt i sommer og ferie, så trenger jeg iitt assistanse smile.gif

 

Jeg leter etter Hans Baltzersens fødsel rundt 1809 og selvfølgelig også hans foreldre. Han gifter seg her med Elisabeth Johnsdatter og jeg har god peiling på ham etter det, føler jeg. Her er Hans og familien i 1865. I følge vielsen skal farens navn være Baltzer Hansen, og Hans skal være født på Glassverket. Det jobber en Baltzer på Glassverket i 1801, men med mindre noen har surret med etternavnene er det ikke riktig mann.

Skriften i kirkebøkene for perioden er innimellom ganske dårlig med bl.a. gjennomslag så det er ingen umulighet at jeg kan ha oversett dåpsinnførselen hans.

 

Mvh

Anne Gro Ek

Bærum

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hans vielse.Ikke så rart du ikke har funnet han nå r han har et annet etternavn.Men kan ikke finne han døpt el.konf., rart? Kan han ha et annet fornavn. Finner en Konf. m. navnet Baltzer.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=160&filnamn=vi06281827&gardpostnr=141&personpostnr=841#nedre

 

Fra minestr.b.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8433&idx_id=8433&uid=ny&idx_side=-271

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mye rart!

 

Hvis du ser på vielsen som jeg lenket til, er den fra klokkerboken. Jeg sjekket ministerialboken men det var det så vanskelig å lese at jeg valgte å vise til klokkerboken. Men jeg kunne skimte at det sto noe som jeg nå skjønner er Kaufeldt. Vet ikke om det kan hjelpe meg på vei, men når du heller ikke finner ham døpt blir det vel vanskelig. Han skal være født på Glassverket og det er Hurum, så litt merkelig er det.

 

Må kanskje holde meg til Kaufeldt som etternavn og lete ut fra det. Man kan jo tenke seg at Balthazar kom til Hurum på grunn av glassverket og var et helt annet sted fra. Navnet høres vel litt fremmed ut? Kanskje jeg skal legge ut en ny tråd med det navnet.

 

Googlet litt, og kom borti dette: Hans Baltazar Daniel Christiansen Kaufeldt. De hører til i Hurum og til Glassverket så det må være samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange glassblåsere som kom fra Tyskland. Har selv en Weber , glassblåser på det samme Glassverket.

Verket lå på det som i dag heter Verket. Det er rett overfor Svelvik. Ferja går fra Verket til Svelvik,verdens korteste båtreise, tar bare 5 min. Man kan fremdeles finne potteskår i området.

Fant denne vielsen. http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=vi06281771vi&gardpostnr=548&personpostnr=1090#nedre

Dette kan jovære foreldrene.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen hans finner du her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=kf06281816&gardpostnr=514&personpostnr=1448&merk=1448#ovre. Men dåpen hans har jeg ikke klart å finne. Foreldrene, Baltzer Kaufeldt og Kirsti Sørensdatter flyttet til Biri glassverk i 1827 og videre derfra til Danmark i 1835. Kirsti Sørensdatter døde på Conradsminde glassverk på Jylland i 1851. Enkemannen Baltzer flyttet videre til Ålborgs glassverk hvor en av sønnene,Baltzer f.1813, arbeidet som glassblåser. Du kan finne ham i den danske folketellingen av 1855 som ligger på nettet. Han må være død i Ålborg en eller annen gang mellom 1855 og 1870.

 

Baltzer Kaufeldt ble døpt i Hurum i 1784. Hans fulle døpenavn var Hans Balthazar Daniel. Foreldrene het Christian Kaufeldt og Anne Cathrine Wentzel. Hvis du se i de eldre innleggene i Digitalarkivets Arkiv,vil du finne mye stoff om denne Kaufeldt slekta. Søk på "Kaufelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye til Mette og Anne for oppklaring!

Det var en overraskelse - veldig morosmile.gif

Nå skal jeg søke på "Kaufelt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.