Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i Steigen 1794 og 1807

Monica Danielsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg skulle hatt hjelp til tyding av to dåper i Steigen.

Den første finnes her Den andre på venstre side.

Står det Dominica 4 ta p Trinitatis? Jeg er veldig usikker på "4 ta p".. Det er dåp nr 1 jeg er ute etter. Dette greier jeg å lese: ..... Thron Anderssøns? Anne Olsdatters drængebarn? Jørgen fød .... Dyping ..... ... gammel. Ønsker også hjelp med å tyde fadderne..

Den andre dåpen det er snakk om er her.

På venstre side, dåp nr 2; Daniel, foreldrene er Peder Danielsen og Anne Paulsdatter. Under denne dåpen greier jeg ikke å tyde noe særlig mer enn navnene..

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dåpen:

Datoen leser jeg også slik som du gjør:

Dominica 4ta p. Trinitatis døbt i Stegens Kirke 1. Ægteforældres Thron Anderssøns og Anne Olsdatters Drængebarn Jørgen fød paa Dyping, 9 Dage gammel. Vidner: Anders Thronssøn Dypings Polden, Torchel Pederssøn Steensland, Christopher Olssøn ibidem, Madame Kildal, Maren Olsdatter Steensland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På venstre side, dåp nr 2; Daniel,

Høyre side - ikke venstre ;)

5te Søndag efter Paaske proclameret Hjemmedaaben over Ægteforældres Peder Danielssøns og Anne Paulsdatter Schranstad, deres Drengebarn Daniel 12 uger gammel, hjemmedøbt af Jens Pederssøn Skranstad. Vidner: Jens Pederssøn, Thron Anderssøn, Ole Thronssøn Dyping, Bereth Jversdatt. Wolden, Ellen Olsdatter Schranstad. Moderen introduceret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Else :)

Vet du (eller andre) hva som menes med "4ta p"? Har forsøkt å lete litt, men det er ikke en forkortelse jeg kjenner igjen eller greier å finne i mine oppslagskilder..

Høyre side - ikke venstre ;)

Ups :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominica 4ta (quarta) p(ost) Trinitatis = Fjerde søndag etter trefoldighet.

Tusen takk igjen Else :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.