Gå til innhold
Arkivverket
Heidi Pauline Bredde

søker etter Emil Edvardsen Haakelien

Recommended Posts

Heidi Pauline Bredde

Hei.

 

Prøver nå å finne ut hvor min oldemor`s bror oppholdt seg.

Har nå søkt i 1900 tellingen, han er født 30.06.1900 i Nes og han står der

oppført med bosted Øvre Haakelien sammen med foreldrene og min oldemor Inga.

 

Men da jeg søker etter ham på nytt i 1910 så finner jeg ham ikke.

Foreldrene står da oppført under Haakelien men han er ikke å finne. Vet med

sikkerhet at han ikke er død ved dette tidspunkt.

Har også prøvd å finne ham ved konfirmasjon uten hell.

Noen som tror de kan hjelpe??

 

På forhånd tusen takk.

 

Mvh

Heidi Pauline

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidi Pauline Bredde

Hei Karin.

 

Ja, dette ser jo faktisk ut som det er riktig person.

Samme fornavn og samme fødselsdato og også født på samme

sted. Så dette må jo strengt tatt være Emil som jeg søker

etter.

 

Tusen takk for hjelpen. :-))

 

Mvh

Heidi Pauline

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Konfirmasjonen

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Årnes i Nes, Klokkerbok nr. Bc 0002 (1915-1943), Konfirmerte 1915, side 93.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=243&idx_id=243&uid=ny&idx_side=-94

 

 

Han var den eneste som kom opp på den datoen i 1910 tellingen så vi får håpe det er riktig.!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidi Pauline Bredde

Hei igjen.

 

Ja, men så stusset jeg jo igjen da når jeg fant den konfirmasjonen

nå rett før du la den inn her.

For der står han jo oppført hos foreldrene og med navnet Emil Petersen Haakelien.

Så da lurer jeg på om det er sånn at han har vært hos disse Burhol eller

om det bare er en tilfeldighet at det er en med samme fornavn og fødselsdato der???

 

Mvh

Heidi Pauline

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Hei igjen.

 

Ja, men så stusset jeg jo igjen da når jeg fant den konfirmasjonen

nå rett før du la den inn her.

For der står han jo oppført hos foreldrene og med navnet Emil Petersen Haakelien.

Så da lurer jeg på om det er sånn at han har vært hos disse Burhol eller

om det bare er en tilfeldighet at det er en med samme fornavn og fødselsdato der???

 

Mvh

Heidi Pauline

Han står som pleiesønn forsørget av husmand, så han var nok ikke bortsatt f.eks. av fattigvesenet,det kan jo hende han var på Burhol men forsørget av fam. sin, men jeg kan ikke nok om dette dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidi Pauline Bredde

Hei.

 

Ja kan jo være sånn Karin.

Men, syns bare det er rart at han da

heter Burhol og ikke har foreldrene sitt

navn. Men var kanskje sånn før, at de uansett

tok navnet til dem de bodde hos selv om de

ikke var deres ekte sønn?

Men det stemmer nok at det er han, kan liksom

ikke skjønne at det kan være en person til med

akkurat samme fødselsdato og fornavn og født på

samme sted.

 

Tusen takk for all hjelp.

 

Mvh

Heidi Pauline

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Emil f. 1900 er sønn av Petter Edvardsen Håkelia og Karen Helmine Juliusdatter og barnebarn av Edvard og Ulrika: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 11 (1899-1918), Fødte og døpte 1900, side 22. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-26 (nr. 49)

 

Den andre Emil i 1910-tellingen f. 1884, er sønnen til Edvard Syvertsen og Ulrika Pedersdatter og onkelen til Emil Pettersen. Her er hans dåp: Akershus fylke, Nes i Nes, Ministerialbok nr. I 10 (1883-1898), Fødte og døpte 1884, side 27. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5521&idx_id=5521&uid=ny&idx_side=-30 (nr. 47)

 

I 1900 og 1910 var det ennå ikke lovfestet at en skulle ha fast familieetternavn - den loven kom i 1923. Så navnet er Emil Edvardsen/Emil Pettersen og bostedet er Burhol.

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidi Pauline Bredde

Hei Anne Lise.

 

Ja, det står oppført to stk Emil Burhol i 1910.

Tror nemlig at Emil født 26.02.1883 er sønn av Edvard og Ulrikka,

mens den andre Emil som er født 30.06.1900 er sønn av Petter og Karen.

 

Ser da ut som begge disse to bor hos familien Burhol i 1910.

 

takk for hjelpen.

 

Mvh

Heidi Pauline

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

La du merke til fødselsdatoen til den eldste Emil, at han er født i 1884, så fødselsdatoen oppgitt i 1910-tellingen er feil.

 

Denne Emil hadde også vært 'pleiebarn' hos Andreas Sørensen Burhol - se 1900-tellingen: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0236&kenr=015&bnr=0023&lnr=00

 

Ifølge bygdeboka bd. 4, s. 329 overtok Emil plassen Burhol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.