Gå til innhold
Arkivverket
Astrid Ryen

Røros: Samuel Pelican

Recommended Posts

Astrid Ryen

Mitt første innlegg var noe knapt. Det er første gang jeg støter på Samuel Pelican da han døde i 1773, og jeg lurer på hvem han var, ikke minst på grunn av det sjeldne etternavnet. Kan ikke se noen forekomst av navnet i FT 1801.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NNN

Det kom en særlig fargerik kven til Lyngen, Mikkel Pellika. Han var født ca 1682 og hadde navnet fra gården Pellika i Tornedalen. Selv oppgir han at han flyttet til Norge pga Sveriges krig med Russland. Han gjorde seg så bemerket i Lyngen, at den nederste delen av Lyngenfjorden, Storfjord, lenge ble kalt Pelikanvuono (Pellikas fjord). Andreas Snildal skrev en ganske omfattende og interessant artikkel om Mikkel i Genealogen 1/2005. Jeg finner ingen Samuel som passer i denne artikkelen, men det skal ikke forundre meg om denne Samuel Pelican hadde navnet fra gården Pellika i Tornedalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Det står ikke noe om hans stilling ved dødsfallet, men hvis han var bergverksmann, er det synd at Røros bergrett skifteprotokoll mangler for perioden 1756-1784. Et eventuelt skifte kunne kanskje ha gitt oss noen flere svar.

Grethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NNN

I Dombok for Torneå Lappmark 1722 finner vi at Anders Pellikas sønn Samuel Pellika står for retten, siktet for å ha tatt noen fiskegarn. Dersom dette er han som døde på Røros, så var han ca 18 år på dette tidspunktet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Til Arnstein: Takk for veldig interessante innlegg!

Til Grethe: Ja, det er synd skifteprotokollene mangler, og i dødslistene før ca 1800 står ingen yrkestittel ved gruvearbeiderne dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Minken

Pelican er et ikke uvanlig etternavn i Sverige. Hvis du søker på Anbytarforum, finner du mange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Takk for tipset:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.