Astrid Ryen Skrevet Juli 13, 2011 Del Skrevet Juli 13, 2011 Samuel Pelican døde på Røros i 1773 69 år gammel, se nr 3: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2449&idx_id=2449&uid=ny&idx_side=-114 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astrid Ryen Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Del Skrevet Juli 13, 2011 Mitt første innlegg var noe knapt. Det er første gang jeg støter på Samuel Pelican da han døde i 1773, og jeg lurer på hvem han var, ikke minst på grunn av det sjeldne etternavnet. Kan ikke se noen forekomst av navnet i FT 1801. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NNN Skrevet Juli 13, 2011 Del Skrevet Juli 13, 2011 Det kom en særlig fargerik kven til Lyngen, Mikkel Pellika. Han var født ca 1682 og hadde navnet fra gården Pellika i Tornedalen. Selv oppgir han at han flyttet til Norge pga Sveriges krig med Russland. Han gjorde seg så bemerket i Lyngen, at den nederste delen av Lyngenfjorden, Storfjord, lenge ble kalt Pelikanvuono (Pellikas fjord). Andreas Snildal skrev en ganske omfattende og interessant artikkel om Mikkel i Genealogen 1/2005. Jeg finner ingen Samuel som passer i denne artikkelen, men det skal ikke forundre meg om denne Samuel Pelican hadde navnet fra gården Pellika i Tornedalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grethe Flood Skrevet Juli 13, 2011 Del Skrevet Juli 13, 2011 Det står ikke noe om hans stilling ved dødsfallet, men hvis han var bergverksmann, er det synd at Røros bergrett skifteprotokoll mangler for perioden 1756-1784. Et eventuelt skifte kunne kanskje ha gitt oss noen flere svar. Grethe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NNN Skrevet Juli 13, 2011 Del Skrevet Juli 13, 2011 I Dombok for Torneå Lappmark 1722 finner vi at Anders Pellikas sønn Samuel Pellika står for retten, siktet for å ha tatt noen fiskegarn. Dersom dette er han som døde på Røros, så var han ca 18 år på dette tidspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astrid Ryen Skrevet Juli 13, 2011 Forfatter Del Skrevet Juli 13, 2011 Til Arnstein: Takk for veldig interessante innlegg! Til Grethe: Ja, det er synd skifteprotokollene mangler, og i dødslistene før ca 1800 står ingen yrkestittel ved gruvearbeiderne dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Minken Skrevet Juli 14, 2011 Del Skrevet Juli 14, 2011 Pelican er et ikke uvanlig etternavn i Sverige. Hvis du søker på Anbytarforum, finner du mange. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Astrid Ryen Skrevet Juli 14, 2011 Forfatter Del Skrevet Juli 14, 2011 Takk for tipset:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå