Gå til innhold
Arkivverket

Medalje for lang og tro tjeneste.


Annalisa Thelin Knutsen
 Del

Recommended Posts

Jeg.

Jeg lurer på om det er noen som vet om en kan finne på nettet en oversikt over de som har fått

forskjellige utmerkelser, enten det gjelder lang tjeneste eller andre typer heder.

Hvis det ikke finnes på nett, hvor må en da henvende seg.

Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medaljen for lang og tro tjeneste deles ut av det Kongelige Selskap for Norges Vel, og med ca 4000 utdelingar i året er vel ikkje dette noko du lett finn nokon komplett oversikt over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det også ble utdelt gullklokke etter 25 års ansettelse i en del bedrifter, vet i hvertfall at den praksisen ble brukt ved en bergverksbedrift i egen bygd.

Vet ikke om dette var/er en generell regel/praksis rundt om i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har sendt mail til de som deler ut medaljen, så får jeg vente på svar derfra.

Jeg tror nok at en del som har fått medalje er nevnt i lokale aviser, men det er ikke sikkert at

en finner alle der. Dessuten er det litt av en jobb å lete på må få.

Jeg skulle ønske at flere aviser lå på nett, Aftenposten er jo en utkantavis for oss

som bor i Rogaland.

Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det også ble utdelt gullklokke etter 25 års ansettelse i en del bedrifter, vet i hvertfall at den praksisen ble brukt ved en bergverksbedrift i egen bygd.

Vet ikke om dette var/er en generell regel/praksis rundt om i landet?

Telenor delte ut klokker til ansatte, som hadde arbeidet der i 25 år. Min mann mottok en slik klokke ... noe ordentlig juggel, som ikke holdt særlig lenge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det også ble utdelt gullklokke etter 25 års ansettelse i en del bedrifter, vet i hvertfall at den praksisen ble brukt ved en bergverksbedrift i egen bygd.

Vet ikke om dette var/er en generell regel/praksis rundt om i landet?

 

Jeg fikk ingen klokke da jeg for noen år siden hadde 25 års sammenhengende arbeid for en induistribedrift. Men så kjøpte vi en akerbedrift, og nå får de ansatte klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også finne kongehusets ordener og medaljer

http://www.kongehuset.no/c26959/seksjonstekst/vis.html?tid=27215

Medaljen for lang og tro tjeneste er en privat norsk utmerkelse, og rangerer derfor ikke blant de dekorasjoner som tildeles og/eller er godkjent av HM Kongen - http://www.kongehuset.no/c27052/artikkel/vis.html?tid=27600

 

Etter min personlige mening burde Medaljen for lang og tro tjeneste - http://no.wikipedia.org/wiki/Medaljen_for_lang_og_tro_tjeneste - ha blitt godkjent som en offisiell norsk dekorasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det også ble utdelt gullklokke etter 25 års ansettelse i en del bedrifter, vet i hvertfall at den praksisen ble brukt ved en bergverksbedrift i egen bygd.

Vet ikke om dette var/er en generell regel/praksis rundt om i landet?

 

Jeg tror det er ganske vanlig. Jeg fikk gullklokke etter 25 år som lærer i samme kommune. Min klokke holder fortsatt (det er 13 år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke dette. Hva er det som er feil?

Det var jeg sjøl som sto for feilen, jeg postet et innlegg her som skulle inn i et annet tema. Beklager at det ikke gikk skikkelig fram og ser at det kunne bli misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For lang og tro tjeneste antar jeg at også du kan prøve å ta kontakt med arbeidsgiveren, om firmaet fremdeles eksisterer eller det ikke er alt for lenge siden.

 

Medaljen blir utdelt til arbeidstakere med minst 30 års sammenhengende tjeneste på samme arbeidssted m.m.

Initiativet til utdeling av medaljen tas i alminnelighet av arbeidsgiver.

Det Kgl. Selskap for Norges Vel har delt ut denne medaljen helt siden 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.